NA KOŽO

Le kaj bi si o nas 
mislil Sofoklej?

Objavljeno 10. april 2015 00.15 | Posodobljeno 10. april 2015 00.15 | Piše: Jadran Vatovec
Ključne besede: komentar

Že zdavnaj bi morali mrtvim, eteoklom in tudi polinejkom, omogočiti dostojen pokop.

Si lahko predstavljate, da bi izumili časovni stroj in z njim odpotovali k starogrškemu dramatiku Sofokleju, ki je že pred približno 2465 leti bil tako civiliziran (tako ozaveščen in moder), da je napisal dramo Antigona? Kako bi mu, če bi ga potem pripeljali na obisk v sedanjost, pojasnili, zakaj morajo nekateri pri nas (70 let po koncu druge svetovne vojne, ki je bila za takratne prebivalce na območju zdajšnje Slovenije tudi bratomorna vojna in revolucija) tekati od Poncija, pardon, od premierja Mira Cerarja do Boruta Pahorja ter ju prepričevati, naj podpreta vsaj kompromisni zakon, v skladu s katerim bi lahko enako dostojno pokopali vse med vojno in po vojni pobite?

Mislite, da nas Sofoklej, ko bi ugotovil, da zaradi izrazito butalske (ideološke) polarizacije še vedno nismo pokopali vseh svojih mrtvih, ne bi prosil, naj mu nemudoma omogočimo vrnitev v staro Grčijo? Pa poglejmo. Predsednica NSi Ljudmila Novak je po nedavnem srečanju s predstavniki Cerarjevega SMC poudarila, da upa, da bomo v Sloveniji končno zmogli izpolnili temeljno civilizacijsko normo in omogočili pokop vseh naših mrtvih. Vodja poslanske skupine SMC Simona Kustec Lipicer pa je takoj opozorila, da je ta hip »na konceptualni, pravno-vsebinski in operativni ravni« žal odprtih še veliko vprašanj. Sramota, naši politiki si niso enotni ne glede tega, ali bi potrebovali en sam sistemski zakon ali bi jih morali imeti več, ne ali je bolje sprejeti izredni zakon ali pokop omogočiti kar z novelo zakona o vojnih grobiščih. Opozicijski SDS pravi, da bo sprejetje še enega zakona samo podaljšalo večdesetletno manipuliranje: »Zakonu ne bomo nasprotovali, čeprav smo načelno proti delitvi mrtvih na prvorazredne, ki smo jih lahko brez problemov dostojno pokopali, in drugorazredne, ki naj bi za pokop potrebovali poseben zakon.« Ne, dramatična antična junakinja Antigona se ni skrivala za pomisleki in zadržki, zanjo ideološki predsodki niso bili najpomembnejši: vedela je, da imata oba njena pokojna brata, Eteokel in Polinejk, pravico do civiliziranega pokopa. Da »po 70 letih« ne gre več za to, da je eden od njiju umrl, ker je branil obzidje Teb, drugi pa, ker je napadel prvega. 

Deli s prijatelji