KOLO

Klasika pelje v zgodovino

Objavljeno 13. april 2014 13.01 | Posodobljeno 13. april 2014 13.01 | Piše: Staš Ivanc

V novi kolesarski sezoni bomo videli začetek konca klasičnega 26-colskega gorskega kolesa. Tventinajnerji so že našli svoje mesto, zdaj prihajajo 27,5-colski bicikli, ki so uporabni za skoraj vse.

... proti 27,5-colski različici istega modela. Foto: Marko Feist

Po dobro sprejetih tventinajnerjih, kakor v kolesarskem žargonu pravimo biciklom z 29-colskimi kolesi, se vodilni proizvajalci gorskih koles obračajo k novi smernici, ki naj bi končala vladavino dosedanjih 26-colskih. Tukaj je 27,5-colsko kolo, ki naj bi bilo najboljši kompromis med hitrostjo, vodljivostjo, stabilnostjo in varnostjo.

Zakaj spet novi standard?

Pravzaprav ni revolucionarna novost – standard 27,5-colskega kolesa oziroma velikost 650b je v kolesarskem svetu poznan že zelo dolgo. A zakaj se ni uveljavil, če je ta dimenzija, kakor pravijo, za gorska kolesa neprimerno boljša? Urednik gorskokolesarskega portala mtb.si in eden izmed pionirjev gorskega kolesarjenja pri nas Andrej Dekleva pojasnjuje, da se je standard 26 col v gorskem kolesarstvu obdržal preprosto zato, ker so takšne obroče imeli ameriški cruiserji, ki so jih navdušenci v 70. letih 20. stoletja predelovali v prva gorska kolesa.

Prednost 27,5-colskega bicikla v primerjavi s 26-colskim je v večjem stiku gume s podlago in v manjšem kotu naleganja na oviro, denimo korenino. Res je, da je okvir zato malce težji in manj tog, a za ekstremnejše oblike gorskega kolesarjenja bodo tu še vedno stari dobri robustni 26-colski bicikli. V primerjavi s tventinajnerjem, ki se je uveljavil predvsem v krosu, je 27,5-colaš lažji, vodljivejši in hitreje pospešuje: s tovarniškimi testi so ugotovili, da 27,5-colsko kolo pri vseh meritvah dosega boljše rezultate od sredine oziroma povprečja med 26- in 29-colskim.

Novo kolo ima še večjo prednost pri kotaljenju in naleganju na oviro. »Čisto fizikalno: če imaš takega z večjim premerom, vložiš manj sile, da prideš čez oviro,« pojasnjuje Dekleva. Tventinajnerji so uporabni v vseh razredih gorskega kolesarstva, a pri velikih hodih jih omejuje geometrija kolesa; 27,5-colsko je bolj široko uporabno, saj omogoča daljše hode vzmetenja. »Videli smo že prve prototipe za spust. Dejansko je prehod s 26-colskega na 27,5-colsko za uporabnika precej neboleč,« pove Dekleva. »Vprašanje je, ali bo 26-colsko sploh preživelo – morda za manjše kolesarje.«

Na vse ali nič

Medtem ko je večina glavnih izdelovalcev gorskih koles in sestavnih delov sprejela novo (staro) velikost obročev in ponuja vsaj nekaj modelov z novo dimenzijo, pa jo je tajvanski Giant (ang. velikan – tako po imenu kakor po obsegu proizvodnje) pograbil z obema rokama. Poleg tventinajnerjev, ki (p)ostajajo prva izbira v olimpijskem krosu, bodo njegovo ponudbo zdaj sestavljali predvsem 29- in 27,5-colski bicikli, je povedal Tomaž Glavič, direktor podjetja Freestyle, ki v Sloveniji že 18 let zastopa Giant, sicer pa praznuje 20. obletnico obstoja. Manjše kolo, 26-colsko, bo rezervirano le za gravitacijske discipline, kot sta downhill in freeride, preostali spekter – od tistih za kros do vsegorskih in enduro biciklov – bodo pokrivali s 27,5-colskimi.

»Leta 2011 so k nam prišli 29-colski. Najprej je bilo nekaj omahovanja, zdaj pa hočejo vsi imeti 29- ali 27,5-colsko. Giant v sezoni 2014 sploh ne bo več imel 26-colskih gorskih koles, razen dveh (spustaških, op. a.) modelov. Ne gre za to, da so si izmislili neki novi trend, da bi prodali več koles, ampak je resnično razlika v vožnji,« je sklenil Glavič. 

29 in 27,5 cole

Tventinajnerji, kakor pogovorno rečemo 29-colskim kolesom, so se v gorskem kolesarstvu pojavili pred približno desetimi leti, najprej v ZDA v nišnih razredih, od tam pa so se razbohotili čez vse razrede. V Evropi so se razširili v zadnjih treh letih. Pri vsakem novem standardu se zatakne pri vprašanju, ali ga bodo sprejeli proizvajalci vzmetenja in gum. A v zadnjih letih so ga zagrabili skoraj vsi, najprej manjši, nato večji. Leto 2014 je pravzaprav prvo globalno leto za 27,5-colsko kolo.

Še eno slovo

Poleg 26-colskega kolesa se, kot kaže, poslavljajo tudi trije sprednji zobniki na gonilkah. Na večini koles višjega razreda sta v novi sezoni spredaj samo po dva zobnika, tekmovalna kolesa za kros pa gredo še korak dlje in imajo samo en sprednji zobnik: zato pa je zadnjih kar enajst, pri čemer je največji že prava cirkularka. Tako odpade nekaj teže, poleg tega pa je tudi izbiranje ustreznega prestavnega razmerja preprostejše. Leto 2014 je prvo globalno leto za 27,5-colsko kolo.

Deli s prijatelji