V PIRANU

Kje je dama z opicama?

Objavljeno 04. april 2015 13.29 | Posodobljeno 04. april 2015 13.29 | Piše: Janez Mužič

Piran odkriva še enega svojega pomembnega meščana. Cesare Dell‘Acqua je slikal za dunajski in belgijski dvor ter za meščanske in plemiške družine.

Izgubljena podarjena slika, ki je izginila neznano kam. Foto Janez Mužič

V piranski Skupnosti Italijanov Giuseppeja Tartinija so z nemalo ponosa predstavili platno slikarja Cesareja Dell'Acque (Piran, 1821–Bruselj, 1905). Svetovno priznanega, a nam še vse premalo znanega umetnika smo lahko malo bolje spoznali leta 2011, ko je bila ob 190. obletnici njegovega rojstva v piranski galeriji Hermana Pečariča na ogled razstava njegovih grafičnih študij in akvarelnih risb. Takrat sta k boljšemu spoznavanju Dell'Acque s katalogom in knjigo precej prispevala profesorja Franco Firminai in Flavio Tossi. Zaslužna sta tudi, da se je končno izpolnila želja in je v Piranu znova vsaj eno njegovo delo.

Kam je izginila slika

To je olje na platnu Materinsko poučevanje (Insegnamento materno), dimenzije 120 cm x 85 cm. Slika je nastala leta 1898, piranski skupnosti Italijanov pa jo je, potem ko je že bila na dražbi, daroval njen lastnik Gianfranco Pertoldi. Gre za pomembno pridobitev umetnika, ki je znan po zgodovinskih delih, s katerimi je ovekovečil pomembne dogodke.

Piran do zdaj ni imel nobene njegove slike, čeprav je mestu ob 200. obletnici Tartinijevega rojstva in ob odkritju spomenika slavnemu meščanu leta 1892 podaril eno. Mestu jo je poklonil v zahvalo za postavitev spominskega znamenja, vendar se je izgubila neznano kam. Gre za delo Dama v orientalskem kostimu, ki se igra z dvema opicama (Donna in costume orientale che gioca con due scimmiette). Morda bo prav ta članek prispeval k najdbi dragocenega akvarela.

Cesare Dell'Acqua se je rodil v hiši na današnji Vidalijevi ulici 11 v Piranu. Najprej je študiral v Kopru, nato se je preselil v Trst. Tam si je leta 1842 prislužil štipendijo mesta in vstopil na beneško akademijo lepih umetnosti, na kateri je študiral do 1847. Specializiral se je za slikanje zgodovinskih dogodkov in si s svojimi deli celo utrl pot na dunajski dvor. Med letoma 1852 in 1877 je po naročilu v Trstu risal številne slike, s katerimi si je pridobil velik ugled. Bil je korespondent takrat največjega sredozemskega ladijskega podjetja in je med drugim s 16 litografijami dokumentiral obisk Franca Jožefa I. v Trstu. Razstavljal je tudi v Londonu in po tem dogodku prejel še več naročil.

Poleg tega je slikal za meščanske in plemiške družine ter rodbinske člane belgijskega dvora. Pozneje je prebival na Dunaju, v Münchnu in Parizu ter se nazadnje ustalil v Bruslju, kjer je naredil številne ilustracije za knjige. Tudi po selitvi v belgijsko prestolnico je večkrat obiskal rodne kraje in Trst, kjer ga še posebno cenijo. Precej njegovih najpomembnejših del je razstavljenih v dvorcu Miramar pri tem obmorskem mestu.

Ob prevzemu slike so avtorja in njegovo delo predstavile Fulvia Zudič, Manuela Rojec in Mira Ličen Krmpotić. Kot so napovedali, bo akademska slikarka in restavratorka Ličen Krmpotićeva sliko osvežila, nato pa bo svoj prostor verjetno našla v eni od dveh sob v Tartinijevi rojstni hiši, kjer Krmpotićeva prav te dni opravlja restavratorska dela na freskah. 

Deli s prijatelji