MOTORIZIRANI NOMADI

Kako pritegniti cestne jahtarje

Objavljeno 03. april 2017 13.45 | Posodobljeno 03. april 2017 13.45 | Piše: Drago Bulc

Odgovor, zakaj se pri nas ustavijo le redki avtodomi, se najbrž skriva v dejstvu, da še nismo dojeli razlik med klasičnim kampiranjem in potepanjem z avtodomom. Slovenija bi lahko z mrežo postajališč za avtodome postala ena najbolj prijaznih držav do sodobnih motoriziranih nomadov.

Po ocenah je v Evropi več kot dva milijona avtodomov, njihovo število pa se hitro povečuje. Lani so jih v evropskih državah prodali rekordnih 170.000, za dobro desetino več kot leta 2015. Samo v Nemčiji, kjer naredijo največ avtodomov, so jih lani prodali 35.135, za četrtino več kot leto prej. Za letos napovedujejo najmanj 20-odstotno povečanje prodaje.

Število avtodomov v zasebni lasti, skupaj s tistimi za izposojo, tudi v Sloveniji v zadnjih letih zelo hitro narašča. Pred nekaj leti jih je bilo le nekaj sto, zdaj pa jih je že več kot 5000. Čeprav imamo v Sloveniji kar dva vodilna proizvajalca avtodomov, za zdaj še domačo Adrio Mobil v Novem Mestu in nemški Carthago v Odrancih, do tega hitro rastočega segmenta turizma še do nedavnega nismo imeli pravega odnosa. Kaže, da bo Slovenija z najsodobnejšo mrežo postajališč za avtodome kmalu postala ena najbolj urejenih in prijaznih držav v Evropi do sodobnih motoriziranih nomadov.

Prek Slovenije 100.000 avtodomov

Odgovor, zakaj se pri nas ustavijo le redki, se najbrž skriva v dejstvu, da v Sloveniji nismo dognali, kakšna je razlika med klasičnim kampiranjem in potepanjem z avtodomom, čeprav so avtodomarji nekakšni cestni jahtarji. Za najbolj poceni hišico z motorjem na kolesih je namreč treba odšteti vsaj 30 tisočakov. Za večje in bolj luksuzno opremljene avtodome, ki imajo garažo za motocikle ali celo avtomobile, je treba odšteti tudi nekaj stotisočakov, celo prek milijon evrov. Cena povprečnega avtodoma, lani registriranega v Nemčiji, je približno 70.000 evrov. Združenje karavaning industrije v Nemčiji je na sejmu CMT v Stuttgartu objavilo podatek, da se je lani v Nemčiji v karavaning industriji obrnilo rekordnih 8,74 milijarde evrov ali kar za milijardo več kot leta 2015.

Zaradi terorizma in nestabilnih političnih razmer v velikih mediteranskih državah, še posebno v Turčiji, se vse več Evropejcev odloča za počitnice v Evropi, zato napovedujejo, da bo prodaja vozil za rekreacijo in dopustovanje doživela rekordno rast tudi letos. Proizvajalci avtodomov na turističnem sejmu v Stuttgartu so na nemške lokalne oblasti naslovili apel, naj urejajo nova postajališča za avtodome in širijo stara, saj sicer turisti, ki potujejo s hiškami na kolesih, ne bodo imeli kje parkirati svojih vse večjih vozil, ki ne morejo najti prostora na običajnih parkiriščih.

Potrebujejo posebno infrastrukturo

Morda se za avtodomarski turizem pri nas niso kaj dosti menili, ker so mislili, da zadostujejo kampi, ki so po večini slabo opremljeni. To so zagovarjali tudi lastniki kampov, ki so bili prepričani, da bodo postajališča za avtodome konkurenca kampom. Vsa ta zmotna prepričanja so izhajala predvsem iz nepoznavanja navad lastnikov avtodomov. Medtem ko gredo lastniki prikolic na počitnice običajno enkrat ali dvakrat na leto in v kampih zaradi zamudnega postavljanja in pospravljanja ostanejo dlje, so avtodomarji pravi potepuhi in se odpravijo na pot skoraj vsak vikend. V kampe, kjer je red prirejen za tiste, ki so tja prišli na počitnice za dlje, ne gredo radi. Pogosto pridejo pozno, ko vstop v kamp ni več mogoč, iskanje prostih mest pa bi motilo tiste, ki si tam želijo mir. Zato so zapornice v kampih spuščene od 22. do 7. ure, to pa za mobilne popotnike ni primerno. Za najbolj mobilno zvrst turizma so začeli v državah, kjer se je caravaning hitro razvijal, urejati parkirišča in postajališča za avtodome.

Postajališča za avtodome se močno razlikujejo po velikosti, opremljenosti, še posebno pa po lokacijah. Najosnovnejše je parkirišče, ki ima dovolj velik prostor za avtodome, poseben znak za parkirišče avtodomov pa pomeni znak dobrodošlice. Prav po urejenih parkiriščih in počivališčih spoznavajo, koliko je država prijazna do njih. Postajališča morajo biti opremljena s prilagojeno opremo, pipo s tekočo vodo, s katere lahko popotnik napolni tank v avtodomu, kjer so – v večini modelov – kuhinja in sanitarije. Bolje opremljeni potrebujejo tudi odtok za fekalije. Poleg tega morajo imeti sodobno opremljena postajališča posebno rešetko, nad katero zapelje avtodom in spusti odpadno vodo. Zato mora biti postajališče obvezno povezano s čistilno napravo. Večina avtodomarjev zaradi večje učinkovitosti in nižje cene še vedno uporablja zelo agresivna kemična sredstva, ki morajo obvezno prek čistilne naprave. Postajališče mora imeti električne priključke, v krajih, kjer temperature padejo pod ničlo, morajo servisne stebričke tudi ogrevati. Postajališča morajo biti prilagojena velikosti in manevrskim sposobnostim avtodomov, saj niso vsi vešči vozniki.

Urejenost pritegne goste

Čeprav so avtodomi opremljeni s tendami, so uporabniki zelo veseli, če je na postajališču naravna senca, vendar morajo imeti drevesa dovolj visoko porezane veje. Tudi lesene klopce z mizami in stabilni žari so zelo dobrodošli. Tam, kjer želijo zadržati goste z avtodomi malo dlje, uredijo priročne sanitarije. S tem gostom, ki so dobri potrošniki, prihranijo zoprno čiščenje. To velja še posebno za tista postajališča, ki so ob gostinskih lokalih ali blizu turističnih kmetij. Na večjih postajališčih, še posebno na tistih, ki so odprta tudi pozimi, lastniki pogosto uredijo centralni pokriti in ogrevani lokal, kjer se njihovi gostje lahko družijo, spoznavajo ter si izmenjujejo popotniške informacije.

Lastniki postajališč, ki nameravajo občasno s prireditvami pritegniti več avtodomov, naj že pri iskanju lokacije izberejo takšen kraj, kjer bo poleg velik travnik. Če se bo zaradi velikega obiska pokazala potreba, bodo lahko razširili tudi urejeni del počivališča. Organizirali bodo lahko mednarodna srečanja avtodomarjev, ki so vse bolj pogosta. Še posebno v tujini je namreč veliko klubov, ki združujejo tudi po nekaj tisoč članov, ti pa se na potovanjih radi družijo.

Najbolj primerne lokacije

Te so predvsem blizu prometnic, ki so dovolj široke za večja vozila. Najbolj prestižni avtodomi so namreč veliki kot avtobus. Priporočljivo je, da so blizu različnih naravnih, zgodovinskih in turističnih znamenitosti. Blizu gostinskih lokalov, še posebno podeželskih gostiln, ki nimajo prenočišč, pa bi radi imeli dodatne goste. Tudi na turističnih kmetijah, kjer imajo lahko prenočišča, pa imajo še dovolj izdelkov za prodajo drugim gostom. Tisti, ki potujejo po vinorodnih deželah, bodo veseli postajališča ob vinski kleti. Primerne lokacije so še ob stadionih in prireditvenih prostorih poletnih festivalov ipd. Vsekakor čim bližje mestnih središč, saj si avtodomarji radi ogledajo galerije in muzeje.

Za turistične kraje so postajališča za avtodome nujna dodatna ponudba. Lastniki avtodomov ne bodo šli v hotel. Večina potuje z avtodomi tudi zato, ker si želijo odkrivati in raziskovati neznane dežele in kraje. Hišica na kolesih z ležiščem, kuhinjo in sanitarijami jim omogoča tak stil potovanj. Zaradi varnosti in udobja bi se vsekakor radi ustavili na urejenem počivališču. In prav takšna so zametek bodočega turističnega razvoja.

Nadstandardna postajališča

Postajališča so v glavnem odprta 365 dni v letu in 24 ur na dan. V alpskih državah imajo skoraj v vsakem večjem zimskošportnem središču tudi postajališče za avtodome. Ker pa se avtodomarji radi družijo in je za celodnevno bivanje tudi v večjih avtodomih prostor razmeroma utesnjen, pa ima nadstandardno postajališče, v Nemčiji jim rečejo hafen (pristanišče), ogrevane sanitarije in manjši gostinski objekt. Na manjših postajališčih so opremljeni tako, da lahko uporabnik vse storitve plača s kovanci, kreditnimi karticami ali pametnimi telefoni. Recepcijska služba tako ni potrebna, parkirišča in postajališča pa so lahko odprta noč in dan. 

Varnost je pomembna

Postajališča morajo biti ravna, dobro utrjena, dovolj velika in primerno prometno urejena za uvoz in izvoz v čim bolj mirnih kotičkih tudi v mestih. Parkirni prostori ne smejo biti asfaltirani, čeprav se asfalt najlažje čisti; poleti se namreč močno segreje, zato je bivanje v avtodomu zelo neprijetno. Strokovnjaki svetujejo, da so urejeni z utrjeno peščeno ali travnato podlago. Na vsak način pa mora biti lokacija varna. Po pravilu so postajališča ograjena, osvetljena in opremljena z nadzornimi kamerami. Veliko lastnikov na potovanje vzame drage in dragocene predmete, kar dobro vedo tudi nepridipravi, ki čakajo na premožne žrtve. Lani so v evropskih državah prodali rekordnih 170.000 avtodomov. Po urejenosti počivališč vidijo, kako prijazna je država do avtodomarjev.

 

Deli s prijatelji