OBLETNICA

Jubilej pomorske šole

Objavljeno 13. marec 2017 15.46 | Posodobljeno 13. marec 2017 15.48 | Piše: Janez Mužič

Z ustanovitvijo srednje pomorske šole so pred 70 leti močno hiteli, saj so se bali nasprotovanja iz Beograda. Danes imajo dijaki tako rekoč zagotovljeno službo.

Tudi veslanje, ki združuje stare pomorske veščine s športom, je del šolanja bodočih pomorce. Foto Janez Mužič

Med udeleženci slovesnosti ob dnevu pomorstva, ko so ob 70-letnici srednje pomorske šole v Portorožu odkrili spominsko ploščo, je bil tudi 88-letni Jordan Zahar iz Boršta pri Trstu, ki je bil leta 1947 v prvi generaciji pomorske šole in se je v svetu uveljavil kot ladijski inženir. Med drugim je bil v 60. letih konstruktor največje hidrokrilne ladje na svetu. Obujal je spomine na svoje prvo leto šole, na druženje s prvimi 16 dijaki in na hitenje z ustanovitvijo. Bali so se namreč, da bo Beograd nasprotoval ustanovitvi še ene pomorske šole v Jugoslaviji.

Slovenska pomorska in trgovska akademija je začela delovati leta 1947 v Žusterni, leto pozneje se je preselila v Piran, leta 1962 pa v nov objekt v Portorož. Do danes je izšolala skoraj 5000 dijakov, med njimi so bili tudi igralec Boris Cavazza, pevec Lado Leskovar, nekdanja poslanca Rudolf Moge in Gašpar Gašpar Mišič, jadralec Dušan Puh, priznani ladjedelec Franco Kossutta, številni ugledni pravniki, univerzitetni profesorji ter seveda kapitani velikih tankerjev in trgovskih ladij. Danes je po oceanih približno 2000 njenih dijakov. Čeprav je po mnenju Primorcev slovensko pomorstvo v zadnjih letih na najnižji točki, je za šolo med mladimi veliko zanimanja. Kot je povedal ravnatelj Borut Butinar, imajo trenutno 200 dijakov, ki se jim za službo ni treba bati. Šola ima sodobno opremljene učilnice, simulatorje, laboratorije in plovila. Znana je tudi po tradicionalnem pomorskem krstu, ki je prerasel v enega od največjih dogodkov Pirana, pa tudi po tradicionalni veslaški regati s kuterji, ki spada med naše večje mednarodne veslaške dogodke.

Rok Sorta, ki kot izkušeni kapetan dolge plovbe poučuje strokovne pomorske predmete, pravi: »Plovni tehnik po naši šoli naredi leto pripravniške dobe na ladjah in nato strokovni izpit, da se lahko vkrca na katero koli ladjo sveta kot tretji častnik. To pomeni, da samostojno odgovarja in s poveljniškega mostu vodi ladjo tretjino dneva. Če želi postati kapitan, mora po določeni dobi narediti drugi strokovni izpit ali višjo oziroma visoko pomorsko šolo.« 

Deli s prijatelji