BOGASTVO JAVNEGA DENARJA

Javno podjetje naj bi zaposlenim plačevalo vinjete in počitnice

Objavljeno 24. junij 2014 18.46 | Posodobljeno 04. julij 2014 17.11 | Piše: Ma. F.

Javno podjetje Kontrola zračnega prometa naj bi kršilo vladna priporočila o stroških dela, financiranju vinjet in dopustov, Imosu pa naj bi šli na roko pri gradnji kontrolnega centra.

Mariborsko letališče

LJUBLJANA – Računsko sodišče naj bi bilo pri pregledu poslov javnega podjetja Kontrole zračnega prometa Slovenije (KZPS) odkrilo številne nepravilnosti, piše Dnevnik. Po neuradnih informacijah naj bi šlo za kršenje vladnih priporočil o stroških dela, financiranje vinjet in dopustov zaposlenim, preplačila Imosu pri gradnji kontrolnega centra zračnega prometa in druge kršitve. Računsko sodišče je KZPS pod drobnogled vzelo februarja lani, nepravilnosti pri poslovanju pa naj bi bile ugotovljene med revizijo, ki bo predvidoma končana jeseni.

Stroški dela naj bi med letoma 2010 in 2014 priporočila vlade o obvladovanju stroškov presegli za okoli 3,5 milijona evrov.

Plačevanje vinjet in dopustov

Direktor Franc Željko Županič naj bi bil med letoma 2010 in 2012 neupravičeno odobril za okoli 2.5 milijona evrov stroškov dela, večino tega zneska pa naj bi šla za povišanje izhodiščne plače zaposlenim in spremenjeno sistematizacijo delovnih mest. Še milijon evrov naj bi bila družba izplačala za delovno uspešnost.

Županič naj bi bil zaposlenim med letoma 2010 in 2012 plačal tudi nakup vinjet za uporabo cest, za kar naj bi KZPS v omenjenem obdobju porabil 60.000 evrov, 136.000 evrov pa naj bi šlo za pakete rekreacijskih dopustov v treh slovenskih zdraviliščih.

Kršenje zakonodaje o javnem naročanju?

Računsko sodišče naj bi po poročanju Dnevnika nepravilnosti odkrilo tudi pri gradnji centra za vodenje in kontrolo zračnega prometa. Imos naj bi bil pri razpisu oddal nepravilno in nepopolno ponudbo, zato bi jo moral KZPS izločiti, vendar naj bi le nekaj dni pred končno odločitvijo izvajalca del Imos pozvali k odpravi formalnih pomanjkljivosti v ponudbi, s čimer naj bi bili kršili zakonodajo o javnem naročanju.


ODGOVOR NA ČLANEK: O »radodarnosti« v kontroli zračnega prometa 
(v izivrni obliki)

Novinarka zavajajoče piše o poslovanju Kontrole zračnega prometa Slovenije, d.o.o. (v nadaljevanju KZPS). Pri tem navaja podatke računskega sodišča, ki opravlja revizijo učinkovitosti ureditve področja izvajanja GJS navigacijskih služb zračnega prometa v obdobju od 2010 – 2012. Pomembno je poudariti, da je postopek omenjene revizije v teku in tako podatki, ki  izhajajo iz članka, niso ne potrjeni ne dokončni. Revidiranec, torej KZPS, ima v fazah postopka revizije možnost in obveznost podajati vsa pojasnila in dokazila, ki lahko bistveno vplivajo na revizijska razkritja, ki bodo predmet končnega poročila. Javno objavljanje podatkov v fazah pred izdajo končnega poročila (ti podatki so po zakonu opredeljeni kot zaupni), ima lahko za podjetje škodljive posledice. Prav zato Zakon o računskem sodišču z določbami o zaupnosti postopka pred izdajo končnega poročila ščiti tako neodvisnost Računskega sodišča kot zakonito pravico revidirancev do nepristranske in strokovne obravnave.

Avtorica v članku kot ugotovljeno nepravilnost poslovanja KZPS iz strani Računskega sodišča navaja npr. kršenje vladnih priporočil, neupravičeno izplačilo stroškov dela,  plačilo vinjet in rekreativnih dopustov zaposlenim in nepravilnosti pri gradnji novega centra za vodenje in kontrolo zračnega prometa.  V KZPS v zvezi s tem podajamo obrazložitev.

KZPS je v državni lasti, a se ne financira iz državnega proračuna, temveč posluje na trgu in se financira s prihodki iz naslova pristojbin, ki jih plačujejo letalski prevozniki. Od tega ustvari več kot 90% svojih prihodkov za opravljene storitve tujim letalskim prevoznikom. Družba zagotavlja svoje storitve za uporabnike v slovenskem zračnem prostoru 24 ur na dan vse dni v letu. Kar 80% zaposlenih, ki delajo na področju kontrole zračnega prometa, za svoje delo potrebuje dovoljenje za delo oz. licenco in KZPS v usposobljenost tega osebja vloži ogromno časa in finančnih sredstev. Poleg tega omenjeni kader ni takoj nadomestljiv, saj na trgu ni mogoče dobiti ustrezno usposobljenega kadra. Zavedati se je potrebno tudi, da gre za specifičen kader, ki opravlja izjemno stresno in odgovorno delo, od katerega je odvisna varnost zračnega prometa in s tem življenje ljudi. Prav zato v KZPS s toliko večjo skrbnostjo izvajamo ukrepe za ohranjanje dobrega psihofizičnega stanja kontrolorjev zračnega prometa in s tem namenom dosledno spoštujemo tudi  določbe Zakona o letalstvu, ki KZPS zavezuje, da mora za ohranitev telesne in duševne kondicije kontrolorjev zračnega prometa, tem delavcem zagotoviti 7 dni plačanega medicinsko programiranega rekreacijskega dopusta. KZPS torej ne plačuje rekreativnega dopusta vsem zaposlenim, pač pa le kontrolorjem zračnega prometa. In to ne iz radodarnosti, temveč zaradi spoštovanja zakona.

V zvezi z navedbami članka, da naj bi KZPS kršila priporočila vlade v zvezi s stroški dela, bi želeli razjasniti, da KZPS ni ravnala nezakonito. Poleg priporočil vlade smo zavezani k upoštevanju tudi in predvsem zakonodaje in veljavnih kolektivnih pogodb. To pomeni, da smo upoštevali priporočila vlade na podlagi presoje možnih posledic za družbo in kolikor je bilo možno glede na zavezujoče predpise in kolektivne pogodbe. KZPS je v okviru plačne politike tako uveljavila zamrznitev višine plač za leti 2011 in 2012 na ravni julija 2010, zadržala izplačilo regresa za letni dopust v obdobju 2011 – 2012 v višini minimalne plače, ukinila plačilo nadurnega dela ter nadaljevala z optimizacijo delovnih procesov s ciljem zniževanja stroškov poslovanja. Ustreznost sprejetih ukrepov na področju stroškov dela izkazujejo tudi s strani pristojnega ministra odobreni poslovni načrti. V letu 2012 smo dejanske stroške dela znižali za 1,4 mio EUR glede na načrtovane.

Kar se tiče financiranja vinjet naj pojasnimo, da je družba povračilo tega stroška zaposlenim izplačala v skladu s kolektivno pogodbo in ob tem zaposlenim ustrezno obračunala boniteto po veljavnih davčnih predpisih. Navedbe, da naj bi nekaterim celo povrnila stroške dveh vinjet, pa so napačne.

Očitki, ki se nanašajo na izbor ponudnika za gradnjo novega centra za vodenje in kontrolo zračnega prometa, tj. IMOS, zamudo pri gradnji ter neupravičeno izplačilo dodatnih sredstev, ne držijo.  Poudariti želimo, da je pravilnost naše odločitve izbora ponudnika gradnje dokončno potrdila Državna revizijska komisija na podlagi vloženih revizijskih zahtevkov neizbranih ponudnikov. Prav tako velja izpostaviti, da je bila nova poslovna stavba KZPS arhitekturno, statično, instalacijsko ter tehnološko zahteven projekt, ki ni bil primerljiv z dotedanjimi izkušnjami projektantov in izvajalcev. KZPS in IMOS sta bila zaradi upravičenih in utemeljenih okoliščin primorana nekajkrat sporazumno podaljšati rok za izvedbo del, in s tem namenom sta h gradbeni pogodbi podpisala anekse, ki pa niso povišali pogodbene vrednosti.  Dodatna dela, ki niso bila predvidena s prvotno gradbeno pogodbo, v času gradnje pa so se predvsem zaradi spremenjenih predpisov s področja požarne varnosti izkazala kot nujno potrebna za dokončanje gradnje, so predmet zgolj enega aneksa. Po koncu gradnje je bil obračun vseh del skladno z gradbeno pogodbo izveden po dejansko uporabljenih oziroma vgrajenih količinah, pri čemer je bila cena na enoto nespremenljiva oz. fiksna do konca gradnje.

V družbi KZPS spoštujemo svobodo medijev, a smo v tem primeru čutili dolžnost zapisati popravek in tako ohraniti ugled podjetja in zaposlenih. 

Katja Tratnik, odnosi z javnostmi

Kontrola zračnega prometa Slovenije, d.o.o.

 

Deli s prijatelji