ZVEZANE ROKE

Ivu Boscarolu grozili

Objavljeno 08. julij 2015 13.15 | Posodobljeno 08. julij 2015 13.51 | Piše: T. L., E. N.

Igre milijonov, prestiža in izsiljevanja: dva dni pred načrtovanim Pipistrelovim zgodovinskim preletom Rokavskega zaliva z električnim letalom so v podjetju prejeli grožnje. Bile so dovolj resne, da je projekt padel v vodo.

Direktor ajdovske družbe Pipistrel Ivo Boscarol.

AJDOVŠČINA – Da v poslih, kjer so v igri milijoni in prestiž, ni milosti in etike, ampak prej umazane igre, je na lastni koži spoznal izkušeni poslovnež Ivo Boscarol, direktor in lastnik družbe Pipistrel, ki izdeluje vrhunska ultra lahka letala. Boscarol je očitno s projektom futurističnega električnega letala Pipistrel Alpha Electro, ki bi kot prvo letalo preletelo Rokavski preliv in tako premaknilo meje ter še pospešilo nezadržen pohod električnih prevoznih sredstev, očitno dregnil v osje gnezdo.

Boscarol iz »neke majhne in neugledne« Slovenije bi s tem zgodovinskim podvigom ogrozil interese nemških in francoskih podjetij, ki želijo sami osvojiti prestižno lovoriko prvega tovrstnega poleta.

Kot je danes Boscarol zapisal v uradni izjavi na spletni strani podjetja, so se na zgodovinski podvig preleta pripravljali od lanskega oktobra. Največ dela so vložili v pridobivanje ustrezne dokumentacije in dovoljenje za prelet električnega letala nad Francijo in Veliko Britanijo. In ko so francoske oblasti vendarle izdale še zadnje dovoljenje za prelet, je s Pipistrelom povezano francosko podjetje Finesse Max nemudoma začelo priprave na podvig, ki bi se moral zgodili v torek ob 10. uri dopoldne.

image
FOTO: Pipistrelovo električno letalo Alpha s Siemensovim motorjem. Čez Rokavski preliv zdaj ne bo poletelo (vir: www.pipistrel.si).

Tik pred zdajci prepoved

Za razumevanje tihe letalske vojne je treba vedeti, da Boscarol sam sicer izdeluje letala, toda motor mu dobavlja nemški tehnološki velikan Siemens. Ta pa je hkrati vpet v podoben projekt električnih letal, ki ga razvija Airbus, največji evropski proizvajalec letal. Siemens naj bi bil med ključnimi investitorji v tem projektu, Airbus pa kljub vsej velikosti in vplivu še ni sposoben komercializacije letala, ki bi bilo konkurenčno Pipistrelovi električni Alphi.

Kaj se je torej zgodilo?

V nedeljo popoldne, dva dni pred načrtovanim dogodkom, so pri Pipistrelu dobili grozilno sporočilo iz Siemensa. V njem so Boscarolu, prav nič prijazno, kot je sicer navada v poslovnem svetu, preprosto prepovedali uporabno njegovega motorja za ta podvig. Pod sporočilo sta se podpisala dr. Frank Anton, vodja Siemensovega oddelka za razvoj električnih letal (sicer Nemec, ki pa ima slovenske korenine, saj sta, kot je poročalo Delo v lanskem letu, oče in mati njegove matere iz Kranja in Celja) in Tim Grage, pristojen za prodajo: »Naš motor v trenutni verziji ni oblikovan, testiran ali odobren z naše strani za lete nad vodo – izrecno prepovedujemo uporabo motorja vam ali komur koli drugemu za polete nad vodo,« so zapisali.

In nato je sporočilo dobilo še bolj grozeč ton: »Če nas ne boste obvestili o lokaciji motorja in nam ga vrnili, bomo posegli po vseh možnih zakonskih sredstvih, da preprečimo načrtovani polet.«

Izgovor za prepoved je seveda izmišljena, saj menda Siemens ni imel prav nobenih pomislekov pred tem, da naj bi enak podvig opravilo konkurenčno, a 'njihovo' Airbusovo električno letalo. To naj bi dokazovalo tudi dejstvo, da v pogodbah in medsebojnih dogovorih Siemens ni nikoli omenjal kakršnih koli prepovedi testiranj nad vodo.

image
FOTO: Tole je Airbusovo konkurenčno letalo Boscarolovemu Pipistrelu. Rokavski preliv bo preletelo čez dva dni, 10. 7., s startom ob 10.15. Njihova spletna stran je že polna visokoletečih besed o pionirstvu Airbusa, inovacijah in edinstvenosti tovrstnega podviga.

Na Siemens smo posredovali nekaj vprašanj. Odgovore bomo objavili takoj, ko jih dobimo.

Boscarol: Bizarna in nerazumljiva odločitev

Boscarol danes Siemensu sporoča, da obžaluje njihovo odločitev in da je ne razume. Če bi se prelet zgodil, bi bil namreč prav Siemens delno zaslužen za uspeh, saj bi se zgodovinski podvig zgodil s pomočjo njihove tehnologije oziroma njihovega motorja. 

»Njihova odločitev se nam zdi še bolj bizarna in nerazumljiva. Siemens ni nikoli prepovedal Pipistrelu preleta preko vode s svojim motorjem v dokumentaciji ali v sklenjeni najemni pogodbi za motor, zato Pipistrel nikoli ni prelomil pogodbe s Siemensom. Mi pa smo poznani kot podjetje, ki spoštuje dogovore in jih bo tudi v prihodnje.«

Panični Nemci na ogled poslali kar svojega direktorja

In kaj so po prejemu neprijetnega sporočila naredili v Pipistrelu? Takoj so zaustavili vse dejavnosti in letalo spravili na varno. Istega dne je vodja lokalne Siemensove tovarne v francoskem Haguenauju (nemško Hagenau) že prišel preverit, ali so v Pipistrelu upoštevali navodila. In so jih.  

Letalo se je vrnilo na Pipistrelov sedež danes, sporoča Boscarol. V naslednjih dneh bo v skladu s Siemensovimi zahtevami motor odstranjen in vrnjen podjetju, pravi Boscarol, ki ob koncu sporočila po športno čestita konkurenčni ekipi Airbusa in pilotu, ki bo prvi opravil prelet čez Rokavski preliv. 

Zgodba Siemensovega izsiljevanja je torej klasičen primer kvazipokroviteljstva, ki ga hitro zmanjka, ko nadobudni mali igralci na trgu začno ogrožati velike. Siemens je eden od investitorjev v Airbusov megalomanski projekt električnega letala E-fan, ki je 35-krat dražji od Pipistrelovega. Poleg tega je Pipistrelovo letalo že mogoče naročiti (Airbusovega pa ne), čeprav, kot je zapisal Boscarol, odslej morda ne več s Siemensovim motorjem. 

Vse skupaj je toliko bolj nerazumljivo, saj Pipistrel s Siemensom sodeluje v različnih razvojnih projektih. Poleg tega so motor imeli na testiranju, Siemens pa je Pipistrel celo sam poiskal zaradi sodelovanja. 

Cena za majhnost?

Za kakšne denarce gre, ponazarja ta podatek: Airbus je samo za veselico, torej za sendviče in pivo, ob preletu svojega električnega letala čez Rokavski preliv namenil pol milijona. To je tretjina celotne ocenjene vrednosti projekta Pipistrelovega električnega leta.

Boscarol je povedal, da Pipistrel nikoli ne bo tako velik igralec kot Airbus, saj je ta vložil v razvoj električnega letala 50 milijonov evrov, medtem ko Pipistrel 'samo' 1,5 milijona, je za oddajo 24ur zvečer na Pop TV povedal Boscarol.

Boscarol je še dejal, da se, ko gre za takšne dosežke, dogajajo tudi nizki udarci. So pa pričakovali, da bodo Rokavski zaliv preleteli prvi, toda »če prihajajo variante, ki nas onemogočijo, ostaja grenak priokus, to je dejstvo«. 

Deli s prijatelji