BLOKADA

Italija nam minira 
tir Koper–Kozina

Objavljeno 09. junij 2012 13.40 | Posodobljeno 09. junij 2012 13.42 | Piše: Jadran Vatovec

Slovenija nujno potrebuje drugi tir, Italija pa ga, seveda, ne.

Divača – drugi tir bi vsekakor potrebovali čim prej (foto: Dragica Jaksetič).

RIM, DIVAČA – Pred poldrugim letom smo v slovenskih medijih optimistično poročali, češ da bo (po skoraj 20 letih strokovnih in »strokovnih« polemik) končno objavljen prvi mednarodni javni razpis za pripravljalna dela za tako imenovani drugi tir, za odsek železniške proge Koper–Divača. Osem predorov, dva viadukta, poleg tega pa 27 kilometrov proge, po kateri bo menda mogoče voziti celo do 160 kilometrov na uro, bomo, so nam takrat evforično zagotavljali pristojni, zgradili najpozneje v šestih letih: po novi progi naj bi prvi vlaki vsekakor zapeljali pred koncem leta 2017 ali, če se bomo zelo potrudili, morda že prej. Resnici na ljubo so se nekateri že takrat vpraševali, ali bo Luka Koper zdržala do dokončanja drugega tira.

In kako z gradnjo drugega tira kaže danes, junija 2012?

Dobro obveščeni so prepričani, da smo (še vedno, ja) v zamudi in v zagati tudi zaradi tistega dela italijanske politike, ki bi bil še najveselejši, če bi Slovenija, točno – pozabila na drugi tir. Prav zato se je oglasil nekdanji prometni minister prof. dr. Marko Pavliha, ki upravičeno neučakan (zaskrbljen) opozarja, da je gradnja drugega tira Koper–Divača nujno potrebna za razvoj Luke Koper in vsega slovenskega gospodarstva: »Enega od ključnih problemov predstavlja soseda Italija. Če politika in diplomacija ne bosta takoj ukrepali, bo prepozno, gospodarske posledice za Slovenijo pa bodo katastrofalne. Republika Italija poskuša vplivati na geostrateške železniške povezave Republike Slovenije in njeno strateško lego s pobudo, da bi začeli s pogovori o navezavi Luke Koper in Slovenije na baltsko-jadranski koridor prek kratke železniške proge Trst–Koper namesto prek drugega tira med Koprom in Divačo. Pri tem je najaktivnejši nekdanji evropski poslanec, zdajšnji prvi mož beneškega pristanišča Paolo Costa

Italijanski politiki se niso spremenili

Prof. dr. Pavliha ima prav, odnos marsikaterega italijanskega politika do nas, njihovih vzhodnih sosedov, se v zadnjih 100 letih žal ni bistveno spremenil. Že leta 2004 je Berlusconijeva vlada s pomočjo takratnega predsednika Evropske komisije Romana Prodija, denimo, dosegla izločitev drugega tira s seznama evropskih prednostnih projektov. Tedanja slovenska vlada je potem z odločno akcijo in lobiranjem izborila, da so v prednostne projekte na V. panevropskem koridorju uvrstili dva enakovredna, čezmejna železniška kraka, in sicer Trst–Divača in Koper–Divača.

In? »V kasnejših letih je italijanski vladi uspelo v Bruslju razvodeniti pomen drugega tira, med drugim tudi zaradi nezadostne aktivnosti Slovenije pri pripravah na gradnjo. Italija je kot prednostni projekt prikazala izgradnjo odseka Trst–Divača, pri čemer je namerno dvakrat spreminjala traso združitve oziroma poteka tega odseka in navezavo na drugi tir,« opozarja prof. dr. Pavliha. »Poleg investicij italijanskih bank v kontejnerski terminal na Reki (zaradi poteka železnice mimo Slovenije na relaciji Reka–Budimpešta) je danes Italiji v interesu predvsem gradnja odseka železnice Koper–Trst in s tem navezava Luke Koper na baltski koridor prek tržaškega pristanišča in Pontebske železnice (z Avstrijo), pri čemer je lahko celo vprašljiva gradnja V. panevropskega koridorja prek Slovenije.«

Kolikšen bo izkoristek dveh srečanj?

V torek bo v italijanski prestolnici predsednik vlade Janez Janša (spremljal ga bo finančni minister dr. Janez Šušteršič). Na delovnem obisku se bo sešel s predsednikom sveta ministrov Italijanske republike Mariem Montijem. Pogovarjala naj bi se o marsičem.

Septembra pa bo v Italiji zasedal koordinacijski odbor ministrov obeh držav. Najprej je bilo resda napovedano, da se bo to zgodilo že prej, predvidoma že pred letošnjimi parlamentarnimi počitnicami, vendar je zdaj že jasno, da se bo takrat. Slovensko ministrsko ekipo bodo zastopali zunanji minister Karl Erjavec, gospodarski minister mag. Radovan Žerjav, kmetijsko-okoljski minister Franc Bogovič ter infrastrukturni »superminister« Zvone Černač in izobraževalni »superminister« dr. Žiga Turk. Vprašanje pa, seveda, je, kdo izmed naštetih si bo upal v pogovoru z italijanskimi kolegi odkrito spregovoriti tudi o drugem tiru.

Deli s prijatelji