AKRAPOVIČ

Grmenje iz Ivančne Gorice 
– do Münchna in Tokia

Objavljeno 30. november 2014 14.30 | Posodobljeno 30. november 2014 14.30 | Piše: Blaž Kondža

Kako bomo tujemu motoristu najlažje predstavili košček Slovenije? Enostavno, omenite mu besedico Akrapovič.

Igor Akrapovič na letošnjem sejmu Intermot v Kölnu predstavlja novi koncept šesterokotnega dušilnika. Foto: Intermot

Zgodba podjetja Akrapovič je vsekakor zgodba strasti, strasti do motociklizma, sveta dirk in inovativnega inženiringa. Prihodnje leto bo podjetje praznovalo lepih 25 let delovanja. Ustanovitelja Igorja Akrapoviča smo vprašali o občutku, ko veš, da te pozna celotna motociklistična srenja. »Vsekakor je dober, zlasti ker smo prepoznavni po kakovostnih in tehnološko naprednih izdelkih. Posledično je odziv ljudi, ki jih poznajo, zelo pozitiven,« odgovarja.

Dirkaške izkušnje

Začetki podjetja segajo v 70. in 80. leta prejšnjega stoletja. Takrat se je Igor Akrapovič ukvarjal z motociklizmom, deset let tudi kot dirkač, osvojil je kar nekaj zmag. A v dirkaški karieri je pogrešal visokokakovostne izpušne sisteme, ki bi bili na voljo vsem ekipam, ne zgolj tovarniškim. Iz njegove frustracije je leta 1990 nastalo podjetje Akrapovič. Najprej je razvil izpušne sisteme in jih ponudil zasebnim dirkaškim moštvom. Ker so bili boljši od obstoječe ponudbe na trgu, je kmalu vzbudil zanimanje večine ekip v prvenstvu superbike.

Preboj s kawasakiji

Njegove izpuhe so leta 1993 preizkusili tudi v ekipi Kawasaki Deutschland in ugotovili, da prekašajo tovarniške. To je bil prvi korak v svet motorističnih dirk ter dolgoletnega sodelovanja Akrapoviča in dirkalnih moštev. Dirkači, ki so vozili motorje z Akrapovičevimi izpuhi, so dosegali uspehe. Prvo zmago v prvenstvu WSBK (World Superbike Championship, svetovno prvenstvo v superbiku) je z Akrapovičevim izpuhom 1997. dosegel Japonec Akira Janagava na kawasakiju. Na prelomu tisočletja pa je Hondin dirkač Colin Edwards z izpušnim sistemom iz Ivančne Gorice osvojil šampionski naziv v prvenstvu WSBK.

Vstop v motoGP

Leta 2002 je podjetje vstopilo v prvenstvo motoGP, s čimer sta se začela tesno sodelovanje s tovarniškimi ekipami in obdobje, ki je zahtevalo še več vlaganj v znanje in razvoj inovativnih izdelkov. Danes z njihovimi izpuhi med drugimi tekmujeta Yamahina dirkača Valentino Rossi in Jorge Lorenzo – pogodbo z Yamaho so lani uspešno podaljšali. Letos so objavili tudi novo partnerstvo z Ducatijem Corse v motoGP. Njihove izpuhe prav tako uporabljajo tekmovalci terenskih preizkušenj. Poleg motocikla našega puščavskega lisjaka Mirana Stanovnika je z akrapovičem opremljen še terenski dirkalnik Marca Come (KTM), letošnjega prvaka v prvenstvu cross country.

Formula 1 in 
avtomobilski svet

Leta 2004 se je začelo spogledovanje s štirikolesnim svetom – sprva s formulo 1, kjer so z izpušnim sistemom opremili dirkalnik ene od japonskih ekip. Štiri leta pozneje so osvojili tudi prvo zmago v avtomobilskem svetu – porsche 997 RSR moštva Manthey-Racing Team, opremljen z akrapovičem, je zmagal na prestižni 24-urni dirki na Nürburgringu. »Takrat smo se odločili, da se podamo še v tako imenovani aftermarket segment izpušnih sistemov za avtomobile, to je izpuhov, ki jih kupci vgradijo naknadno, in začeli smo razvijati, izdelovati ter prodajati izpuhe – sprva za BMW M3 in nekatere Porschejeve modele, danes pa že za 15 avtomobilskih znamk,« povedo v podjetju. Z akrapovičem iz titana je denimo opremljen Renaultov dirkalnik megane R.S. trophy. Seveda izdelujejo tudi izpušne sisteme za prvo vgradnjo za izbrane avtomobilske znamke.

Pomembna mejnika

Ko govorimo o mejnikih razvoja družbe, ne moremo spregledati še dveh. Prvi je vpeljava dušilnika šesterokotne oblike v motociklizem leta 2005, s katerim je Akrapovič postavil novo smernico. Revolucionarno obliko in inovacijo so tudi patentirali. Letos pa so na sejmu Intermot v Kölnu predstavili novo generacijo dušilnika šesterokotne oblike. Njegova oblika izboljša pretok plinov in izstopa z drznimi in agresivnimi linijami. To daje novemu modelu dinamično športno razsežnost, dodatno je poudarjena še s trapezoidnim izhodom. Tudi novi izdelek je ideja Igorja Akrapoviča, s katero je zmagal na lanskem razpisu podjetja za novo obliko dušilnika.

Drugi mejnik je odprtje sodobne livarne titana v sklopu širitve tovarne leta 2009. Podpora livarni je laboratorij, v katerem izvajajo mehanske, kemijske in druge analize tako vhodnih materialov kot izdelkov. »Skupaj z dobavitelji titana razvijamo nove titanove zlitine, med njimi ekskluzivne, ki nam omogočajo konkurenčno prednost,« pravijo pri Akrapoviču.

Razvoj in nova tovarna

Brez razvojnega oddelka podjetju težko uspe na trgu. V družbi, ki postavlja smernice in mejnike, pa je poslovanje brez vrhunskega razvoja misija nemogoče. »Podjetje vlaga v razvoj novih izdelkov, pri čemer imamo v mislih tako izdelke kot tudi razvojne in proizvodne zmogljivosti, torej širše gledano, med 10 in 15 odstotki letnega prometa, odvisno od leta,« povedo. Glede na finančne podatke za lani bi to pomenilo okoli 5,6 milijona evrov. Te dni družba proizvodnjo iz Ivančne Gorice seli v Belo krajino, v novo, še večjo tovarno v Črnomlju, kjer bodo lahko zadovoljili rastoče potrebe trga. Sicer pa so lansko poslovno leto sklenili s 3,5 milijona evri dobička.

Seveda nas je zanimalo, kako Igor Akrapovič vidi prihodnost družbe. »Dosedanji razvoj je potekal precej organsko z vmesnimi izzivi, posebno v času krize. Zdaj je bolj optimalno organizirano in smo bolje pripravljeni na razvoj v prihodnosti. Računamo, da bomo rasli v takem tempu kot v zadnjih letih in da bo avtomobilistični segment v naslednjih štirih letih presegel motociklističnega,« sklene podjetnik Akrapovič.

 

Večmesečni razvoj

Koliko časa potrebujejo Akrapovičevi inženirji za razvoj izpušnega sistema? Kot pravijo v podjetju, traja razvoj motorističnega izpušnega sistema v povprečju tri mesece. Pri avtomobilih je doba daljša, od osem do deset mesecev. »Načeloma so izpušni sistemi za avtomobile zahtevnejši, saj so kompleksnejši, tudi zaradi zahtev (homologacija, Euro6...). So pa izjeme, kot recimo z red dotom nagrajeni sistem evolution line za ducatija 1199 panigale, ki smo ga razvijali leto in pol. Na to letošnjo nagrado za oblikovanje smo zelo ponosni,« sklenejo pri Akrapoviču.

 

Deli s prijatelji