KAKO REŠITI

FOTO: Če se nesreča zgodi v tujini

Objavljeno 06. avgust 2017 11.43 | Posodobljeno 06. avgust 2017 11.45 | Piše: Oste Bakal

Nekaj nasvetov, ki vam lahko koristijo ob morebitni prometni nesreči v tujini. Predvsem ostanite mirni in prisebni ter natančno dokumentirajte prizorišče. Nikamor brez zelene karte in evropskega poročila o nesreči.

Poleti se na dopuste in izlete v tujino večina ljudi odpravi z osebnimi vozili ali avtodomi, zato je dobro vedeti, kaj je treba storiti, če se zgodijo razne neprijetnosti, med katerimi so prometne nesreče. Nekaj strokovnjakov smo povprašali, kaj moramo vedeti o tem, da pozneje ne bi obžalovali svoje lahkomiselnosti.
Če se v tujini zgodi prometna nesreča, v katero ste udeleženi, morate ravnati enako kot doma: zavarovati kraj nezgode in poklicati policijo. Če je to mogoče, omogočite prevoznost ceste za druge udeležence v prometu. Kraj nesreče označite z varnostnim trikotnikom, če se je zgodila ponoči, pa je zelo koristno še dodatno svetlobno telo, ki opozarja nanjo. Podobno ravnajte ob morebitnih okvarah.

Ne izstopajte brezglavo iz avta

Na avtocesti je zaradi velikih hitrosti še toliko pomembneje, da iz avtomobila ne izstopite brezglavo. Najprej se prepričajte, ali je to sploh varno. Tudi ko izstopite, ne hodite okoli brez potrebe in ne poskušajte oceniti nastale škode, ampak raje poskrbite za varnost. Takoj si oblecite odsevni jopič.

Ko vam jo zagode nezgoda

O ravnanju ob prometni nesreči se lahko poučimo tudi v publikaciji Ko vam jo zagode nezgoda, ki je na voljo tako v elektronski kot tiskani obliki, pred kratkim jo je izdala Zavarovalnica Triglav. V njej so vse pomembne informacije, kako ravnati, če se zgodi prometna nesreča. Opisane so različne situacije, od izpolnjevanja evropskega poročila o prometni nesreči do ravnanja ob verižnih trčenjih.

 

Sedenje v avtomobilu na odstavnem pasu avtoceste je lahko zelo nevarno, še posebno če vozilo stoji na nepreglednem delu, saj tovornjaki vozijo precej hitro in se v zadnjem hipu težko umaknejo na hitrejši pas. Zato je najpametneje, da s sopotniki v bližini poiščete primeren prostor za varovalno ograjo.

Če okoliščine to dopuščajo, lahko med čakanjem na policijo začnete zbirati dokaze o nesreči tudi sami, in sicer tako, da z mobitelom ali fotoaparatom fotografirate kraj dogodka in udeležena vozila. To je dobro narediti iz več zornih kotov. Posnemite natančno lego avtomobila glede na cesto in oznake na njej ter glede na druga udeležena vozila. Bodite še bolj natančni in naredite fotografije poškodb soudeleženega vozila oziroma vozil, kolikor se da natančno. Ne pozabite na odpadle delce plastike in stekla na tleh. Tudi to fotografirajte, saj ne veste, kdaj vam bo prišlo prav. Zapleti se lahko začnejo šele pozneje na zavarovalnici, pri ugotavljanju odgovornosti za nesrečo, saj se morda zgodi, da zavarovalnica ne bo upoštevala policijskega zapisnika in se bo ugotavljanja lotila kar sama. Fotografije so zelo koristne.

Spreminjanje kraja nesreče

Če je na kraju dogodka ustavilo še drugo vozilo ali je bil prisoten očividec, ga prosite za telefonsko številko in osebne podatke. Lahko si zabeležite tudi registrsko številko njegovega vozila.

Pri policijski obdelavi je najpomembnejše to, da ste pri navajanju dejstev dosledni in je vaš opis nesreče verodostojen. Obvestiti jih je treba, ali je po vaši oceni nastala večja materialna škoda, o morebitnih telesnih poškodbah, in opozoriti, če domnevate, da bi lahko bil kdo izmed udeležencev pod vplivom alkohola, če se voznika ne moreta sporazumeti, kdo je kriv, če bi bila nesreča lahko povzročena namenoma, če je škoda nastala zaradi izogibanja trku, če eden izmed udeležencev odkloni sestavljanje ali podpis evropskega poročila o prometni nesreči ali pa tega sploh nima. V tem primeru morajo vsa vozila do prihoda policije na kraju nesreče ostati v nespremenjenem položaju. Tega lahko s premikanjem vozil spremenite le, ko je to treba zaradi pomoči poškodovanim udeležencem nesreče ali pa zaradi zagotavljanja varnosti drugih udeležencev v prometu.

Zelena karta

Pomembna je tudi zelena karta, saj gre za mednarodno potrdilo o zavarovanju avtomobilske odgovornosti, ki zagotavlja zavarovalno kritje v obsegu, kot ga določa zakon o obveznem zavarovanju avtomobilske odgovornosti v državi, kjer se je zgodila nesreča. Še vedno jo je treba predložiti ob vstopu v nekatere evropske države, na primer Bosno in Hercegovino, Črno goro, Albanijo, Turčijo, Rusijo, priporočljivo pa je, da jo imate pri sebi tudi v drugih državah. Zaradi poenotene oblike boste z njo lažje izmenjali podatke o zavarovanju avtomobilske odgovornosti z morebitnimi soudeleženci v nesreči.


Če okoliščine dopuščajo, začnite dokaze o nesreči zbirati tudi sami.

Če kot oškodovanec v prometni nesreči v eni od držav sistema zelene karte ne bi pridobili podatkov o zavarovanju tujega vozila, registriranega v eni od držav Evropske unije ali Švici, ker sta z udeležencem pomanjkljivo izpolnila evropsko poročilo ali pa ga sploh nista izpolnila, lahko pri informacijskem centru Slovenskega zavarovalnega združenja poizve o zavarovanju tujega vozila. Obrazec poizvedba o zavarovanju vozila s tujo registrsko tablico lahko dobite na zavarovalnici ali na Slovenskem zavarovalnem združenju. Prav tako informacijski center posreduje podatek o imenu in naslovu pooblaščenca tuje odgovornostne zavarovalnice v Sloveniji, kjer bo lahko vložil odškodninski zahtevek ter opravil druge postopke glede ocene škode in njene povrnitve. Imenovani pooblaščenci v Sloveniji obravnavajo odškodninske zahtevke v slovenskem jeziku in imajo vsa potrebna pooblastila za zastopanje tuje odgovornostne zavarovalnice v postopku poravnave – sprejemajo odškodninske zahtevke slovenskih oškodovancev ter jih obravnavajo v sodelovanju s tujo odgovornostno zavarovalnico in praviloma skladno s pravom države, v kateri se je zgodila prometna nesreča.

Kako postaviti trikotnik

Ob okvarjenem ali poškodovanem vozilu ob cestišču nikar ne pozabite postaviti varnostnega trikotnika, ki mora biti na ustrezni razdalji od vozila. Običajno ga postavimo 100 metrov za vozilom. Ob okvari za ovinkom je treba trikotnik postaviti 100 m pred začetkom ovinka. Če se okvara pripeti na avtocesti, je treba trikotnik postaviti 150 m za vozilom.

Fotografirajte poškodbe

Če se ugotovi, da tuja odgovornostna zavarovalnica v Sloveniji ni imenovala svojega pooblaščenca za obravnavanje odškodninskih zahtevkov, mora Slovensko zavarovalno združenje samo prevzeti obravnavanje odškodninskega zahtevka kot odškodninski urad. Če nimate evropskega poročila, naredite opis poškodbe s skico na drug papir, ki je pri roki, oba udeleženca pa naj se podpišeta.

Če je kdo od potnikov poškodovan, pojdite čim prej k zdravniku in navedite vse bolečine. Podplutbe, rane, otekline in izcedke poslikajte, kar vam bo prišlo prav. Fotografija, vsaj ena, mora prikazovati celoto in nato še posamične poškodbe od blizu. Dobro je, da je viden tudi datum posnetka. Ob hujših poškodbah pa seveda nemudoma pokličete prvo pomoč in se s fotografiranjem poškodb ne ukvarjate. Stroške zdravljenja, ki se nanašajo na nujno zdravljenje v tujini, običajno krije obvezno zdravstveno zavarovanje na podlagi evropske kartice zdravstvenega zavarovanja, vendar ni nujno, da bo to zavarovanje pokrilo vse nastale stroške. Zato je priporočljivo, da imate za vse poti v tujino sklenjeno turistično zavarovanje ali zdravstveno zavarovanje v tujini z asistenco, ki stroške zdravljenja, nujnih prevozov in prevozov v domovino pokrije v celoti do višine sklenjene zavarovalne vsote. Če ste v prometni nesreči oškodovanec, bo morebitne dodatne stroške zdravljenja povrnila odgovornostna zavarovalnica povzročitelja nesreče.

Deli s prijatelji