FALCON 900EX

Do kdaj še bomo plačevali zanj?

Objavljeno 30. april 2013 14.16 | Posodobljeno 30. april 2013 14.18 | Piše: Jadran Vatovec

Falcon 900EX že predolgo gnezdi na hrbtih davkoplačevalcev.

Na krilih falcona 900EX se že štiri leta nabirata prah in pajčevina (foto: Roman Šipič, Delo).

LJUBLJANA – Mag. Helena Kamnar, zdajšnja svetovalka predsednika republike Boruta Pahorja za ekonomsko in socialno politiko, je julija 2011 – takrat je bil Pahor še predsednik vlade, mag. Kamnarjeva pa njena generalna sekretarka – sklicala novinarko konferenco, da bi novinarjem pojasnila, čemu je vladni falcon še vedno neizkoriščeno (nekoristno) ugnezden v hangarju letališča Cerklje ob Krki, za najem katerega je bilo treba vsak mesec odšteti 7300 evrov. Slovenski davkoplačevalci smo že pred navedeno novinarsko konferenco (iz)vedeli, da moramo samo za ohranjanje falconove plovnosti vsako leto plačati približno 240.000 evrov. Četudi je mag. Kamnarjeva priznala, da ne ve niti tega, ali je Slovenija že v celoti poplačala kupnino za letalo, ki ga je Drnovškova vlada leta 2001 naročila za približno 42 milijonov evrov, je hkrati optimistično napovedala, da bo Pahorjeva vlada do jeseni predvidoma »izvedla naročilo za oddajo falcona v najem najugodnejšemu ponudniku«. Mag. Kamnarjeva je potrdila, da je vlada falcona 2000EX pripravljena tudi prodati, vendar ne za manj kot 19 milijonov evrov. Ne prve ne druge možnosti našim oblastnikom do danes ni uspelo uresničiti.

Če bo vlada res hotela, da bi bil falcon 900EX znova civilno letalo, bomo le za registracijo vsako leto morali plačevati po 70.000 evrov.
 

Odkar je četrta Drnovškova vlada kupila falcona in ga je Ropova oddala v najem ter celo odkar je (po poteku najemnega razmerja) iz ZDA leta 2009 priletel v Švico, kjer so ga servisirali, in se je od tam vrnil v Slovenijo, je nedvomno minilo že kar precej časa, novi minister za obrambo, član Jankovićeve Pozitivne Slovenije Roman Jakič, pa je zdaj ugotovil, da je nesprejemljivo, da letalo trohni v hangarju. Minister Jakič pravi, da ga bo zato (najverjetneje že letos jeseni) preprosto začel uporabljati: da bo najbrž z njim prvič letel na obisk k eni od naših mirovniških misij v tujini, denimo v Afganistan.

V začetku tega leta je prejšnja, Janševa vlada sicer falcona končno prekategorizirala v vojaško plovilo in ga vključila v floto Slovenske vojske, s čimer naj bi na letni ravni privarčevali približno 70.000 evrov. Toliko je namreč morala naša država vsako leto plačati samo za to, da je bil zaveden v civilnem letalskem registru oziroma za vsakokratno podaljš(ev)anje njegove civilne plovnosti. Adria Airways je bila, kot je zagotavljal njen nekdanji direktor Tadej Tufek, prav tako že leta 2009 pripravljena prevzeti falcona v svojo floto, če bi se le Pahorjeva vlada strinjala, da bo država tako dokapitalizirala edinega slovenskega nacionalnega letalskega prevoznika. Očitno se ni strinjala.

Je Jakič razkril, da bo letos letel, da premierki ne bi bilo treba?

Kakor koli, Jakič obljublja, da bosta falcon in njegova posadka usposobljena za polete oziroma v tako imenovani pripravljenosti najpozneje do začetka junija, hkrati pa upa, da bosta voljna z njim po svetu (do svojih službenih ciljev) leteti tudi predsednica vlade mag. Alenka Bratušek in predsednik države Borut Pahor. Sočasno pravi, da ga je nova vlada še vedno pripravljena tudi prodati (ne Jakiča, falcona), če bi se le našel kakšen dovolj zanimiv kupec. Naši viri so nas opozorili, da si noben obrambni minister nikoli ne bi upal kar na lastno pest napovedati, da bo v kratkem za svoje obiske v tujini začel uporabljati drago jekleno ptico, če glede tega ne bi bil že vnaprej usklajen vsaj s finančnim ministrom in predsednikom (predsednico) vlade. Ker je letanje naokrog v prestižnem falconu kljub vsemu precej drag špas, namigujejo nekateri, takšne želje iz povsem političnomarketinških razlogov ni mogla za svojo razglasiti premierka Bratuškova, marveč so se v vladi raje dogovorili, da bo to namesto nje storil kar obrambni minister, ki naj bi po potrebi v naslednjih tednih prestrezal tudi vse strupene puščice morebitnih kritikov takšne »njegove« odločitve. Jakič naj bi s tem, to besedno zvezo je prav on prvi uporabil, prebil psihološko mejo, pozneje, ko bi se javnost že sprijaznila, da je, kar je, pa bi se s falconom lahko prevažala predvsem Bratuškova, ki ji tega nihče ne bi mogel več očitati. Kaj pa če gre pri Jakičevi napovedi res za premišljeno preusmerjanje pozornosti, kot takšnim razmeroma pogostim potezam oblastnikov po navadi pravimo?

image

Mag. Helena Kamnar leta 2011 ni vedela, ali je falcon v celoti poplačan, Zvone Černač pa je že tri leta prej dokazoval, da ga ne bi smeli kupiti (foto: Matej Družnik).

Svojčas smo s falconom še varčevali

Mag. Tone Rop, ki je bil v času, ko je Slovenija kupovala falcona, Drnovškov finančni minister, naj bi, denimo, leta 2001 večkrat izrekal pomisleke zoper nakup vladnega letala, to naj bi bilo mogoče preveriti v magnetogramskih zapisih sej vlade, vendar pa si teh zaradi zaupnosti novinarji doslej nismo mogli ogledati. Nam pa je zato ostalo v spominu nekaj drugega: ko je zdajšnji podpredsednik SDS Zvone Černač leta 2008 na seji parlamentarne komisije izjavil, da nakup falcona ni bil smotrn, ga je prav Rop zavrnil: »Letalo falcon smo morali oddati v najem, ker smo morali izpolniti maastrichtska merila in znižati inflacijo s sedmih na 2,4 odstotka. Če smo želeli znižati inflacijo, smo morali varčevati.«

 

Deli s prijatelji