NA KOŽO

Darilo in nakup

Objavljeno 14. julij 2017 00.35 | Posodobljeno 14. julij 2017 00.36 | Piše: Jaroslav Jankovič
Ključne besede: komentar

Ob masovni ponudbi imamo vselej občutek, da je res vse tako, kot je videti.

Jaroslav Jankovič.

Nekoč sem si želel iti v Egipt na počitnice, dol v Šarm El Šejk. Nadvse prijazni mladenki sem skoraj že plačal, ko sem se spomnil in vprašal, ali bi mi uredila sobo z dodatnim ležiščem, ki so jo reklamirali. Postala je neprijazna in kmalu povedala, da je nimajo. Cena aranžmaja je bila očitno prenizka, da bi se ji splačalo ukvarjati z menoj, ki sem si želel nekaj drugače. V masovni proizvodnji ni prostora niti časa za izjeme.

Ob masovni ponudbi imamo vselej občutek, da je res vse tako, kot je videti.

Zato male pritožbe niso smiselne, čeprav je včasih zares težko požreti nateg. Ameriški socialni antropolog Robert Levin je v svoji študiji raziskal, kako nas kupujejo in prodajajo. Trgovci z avtomobili imajo praviloma urejena parkirišča za obiskovalce ob salonu s steklenimi panoramskimi stenami, da sočasno vidimo nov avto in staro kripo, kar nas potiska v nakup novega. Srh vzbujajoče je, da ni nič naključje. Trgovci se trenutek za tem, ko bomo kupili avtomobil, ne bodo več veliko ukvarjali z nami. Od nakupa naprej smo potencialni strošek.


Ob masovni ponudbi imamo utvaro, da je res vse tako, kot je videti. V resnici smo prav takrat razoročeni in zelo ranljivi, iz česar je zares težko uiti. Tako kot se nam dozdeva, da bodo drugi prej zboleli kot mi; kar 80 odstotkov ameriških študentk denimo je prepričanih, da lahko druge prej nepričakovano zanosijo kot one same.


In v čem je logika akcij? Te ponujajo izdelek po akcijski ceni, ki je res cenejši kot v času običajne prodaje. Toda z akcijo v nas kupcih vzbudijo časovno stisko, ki globoko v nas vzbudi občutek pomanjkanja; če ne bom zdaj kupil, bo naslednji teden dražje. Pri tem pa se ne vprašamo, ali stvar sploh potrebujemo. Pri nekaterih največjih diskontnih trgovcih imajo všečno pravilo, da lahko izdelek, ki nam ni všeč ali nam ne ustreza, preprosto nesemo nazaj. Pred mesecem je prijateljica nesla nazaj ženski brivnik, trgovka je ni niti vprašala, ali je z njim kaj narobe. »Vzeli so škatlo in izplačali keš.« Zelo korektno. Vedoč, da se bo gospa tudi zaradi tega rada vrnila med njihove police.


Zelo zanimiv hec je igra z darili; če kupimo komplet posode, dobimo zraven darilo, komplet šestih kozarcev. Seveda ni nič zastonj, a tako izvedejo trik ločevanja in obdaritve, saj je občutek obdaritve močnejši kot občutek nakupa. Star pregovor pravi: Noben seks ni zastonj!


 

Deli s prijatelji