NATEG

Človeška naivnost še vedno brezmejna

Objavljeno 22. november 2012 10.46 | Posodobljeno 22. november 2012 10.48 | Piše: Sebastijan Ozmec

Kljub opozorilom ljudje še vedno nasedajo prevarantskim nagradnim igram.

Kamere, ki so razburile potrošnike (foto: S.N.).

NOVO MESTO –  Nič ni bolj neuničljivega kot človeška naivnost. Na preveč zaupljive potrošnike prežijo goljufi tako v realnem življenju kot na svetovnem spletu. Za goljufije, ki se dogajajo, so večinoma krivi tudi kupci, ki naivno in brezpogojno zaupajo trgovcem ter njihovim sladkim obljubam, da bodo določeni artikel dobili skorajda zastonj, čeprav želijo ti le zaslužiti na njihov račun. Pri ponudbah na dom prek telefona in interneta dostikrat nastanejo zapleti ali goljufije. Sploh kadar gre za domnevne nagradne igre. Za potrošnike je zato najbolj pametno, da se sami odpravijo v trgovino, ko kaj potrebujejo, ne pa da čakajo na klice telefonistk ali mamljive internetne ponudbe. Če bi tovrstne nasvete poslušali potrošniki v primeru nagradne igre podjetja D&DD, d. o. o., ne bi bilo težav, ki jih zdaj rešuje tržni inšpektorat.

Ničvredne kamere in zapestnice?

Nekaj kupcev digitalnih kamer se je namreč pritožilo, da jih je podjetje D&DD iz Novega mesta zavedlo. Ena izmed potrošnic je razložila, kako je to potekalo. Na dom je prejela prijazni klic telefonistke, ki ji je povedala, da je njen vnuk zadel digitalno kamero, zato naj ji da naslov, kamor jo lahko pošljejo. Nič hudega sluteč se je razveselila nagrade in povedala domači naslov, kamor so ji poslali izdelek.

Takrat pa se je zapletlo

Kamero je prevzela njena hči, ki je bila takrat pač doma in ni nič vedela o domnevni nagradni igri. Vseeno je za prevzem plačala 40 evrov. Ko so družinski člani odvili paket, so ugotovili, da je kamera nevredna svojega denarja, zato so jo poslali nazaj in zahtevali vrnitev plačila. Trenutno so brez kamere in brez denarja. Podobno se je dogajalo tudi tistim, ki so od podjetja prejeli zapestnico, ki naj bi bila domnevno vredna 40 evrov, zanjo pa so odšteli sedem evrov. V obeh primerih so bili potrošniki razočarani: ko so prejeli izdelek, so ugotovili, da gre bolj za ničvredno plastiko kot dragoceni izdelek.

Ker je po zakonu za nepošteno ali zavajajočo prakso zagrožena kazen od 3000 do 40.000 evrov, smo se obrnili na direktorja podjetja D&DD, d. o. o., Damirja Deliča, ki nam je pisno odgovoril: »Pri naročilu zapestnic in kamer smo stranke seznanili, koliko bodo plačali za izdelek. Vsaki stranki, ki se je odločila, da izdelek vrne, smo brez izjeme povrnili celotno kupnino (...) Ker je bil delež kupcev, ki so se odločili za vračilo zapestnic ali kamer, večji, kot smo planirali, smo omenjeno dejavnostjo prekinili.« Dodal je še, da ni šlo za nobene plastične igrače, temveč delujoče kamere.

Preiskava inšpektorata

Ker se s primerom domnevne prevare potrošnikov s kamerami in zapestnicami ukvarja Tržni inšpektorat RS, ki je že uvedel upravni in prekrškovni postopek, smo pojasnila poiskali tudi pri glavni inšpektorici Andrejki Grlić, ki je potrdila, da so prejeli več prijav, »iz katerih je izhajalo, da so potrošniki prejeli klic podjetja, da so bili izžrebani za 1. nagrado (digitalna kamera) in da se preverja pravilnost podatkov, na katere bo nagrada poslana. Potrošniki so morali za prejem nagrade plačati manipulativne stroške oziroma kupnino v višini približno 40 evrov. V paketu je bila majhna kamera, ki je po mnenju potrošnikov brezvredna igrača iz plastike.«

Prav zaradi tega je tržni inšpektorat opravil pregled na sedežu podjetja, »v okviru katerega je bilo ugotovljeno, da so kamere nabavili po ceni 17 oziroma 18 evrov, zapestnice pa po ceni 0,78 evrov/kos.« Po pregledu je podjetje prenehalo nagradno akcijo, vsem potrošnikom pa še niso vrniti denarja zaradi velikega števila zahtev.

Zaradi takšnih primerov, ki jih ni malo, na inšpektoratu ljudem svetujejo, naj ne bodo naivni: »Vsem potrošnikom, ki so prejeli takšne klice oziroma jih še bodo, svetujemo, da takšne ponudbe presodijo z zdravo mero razuma in razmislijo, ali takšne izdelke dejansko potrebujejo. Vsem tistim, ki so izdelke že prejeli, a jih ne želijo, pa svetujemo, da jih v najkrajšem možnem času vrnejo pošiljatelju in zahtevajo vračilo plačila.«

Sporne nagradne igre na spletu

Tržni inšpektorat na spletni strani opozarja tudi na goljufije na popularnem facebooku: »Na družbeni spletni strani facebook se pojavljajo domnevne nagradne igre pod krinkami logotipov trgovskih blagovnih znamk, ki delujejo v Republiki Sloveniji. Ponudnik nagradne igre obljublja potrošniku, da bo uvrščen v žrebanje za vrednostni bon neke trgovske blagovne znamke pod pogojem, da potrošnik najprej odgovori na preprosto vprašanje s tem, da potrdi ponujeni, pravilni odgovor nanj in odtipka številko svojega mobilnega telefona. Potrošnik se s tem že včlani v tako imenovani SMS-klub.« Tu pa se zaplete, saj so vsa nadaljnja številna SMS-sporočila plačljiva.

Deli s prijatelji