LESENO KOLO

Če imaš jajca, prodaš tudi leseno jajce

Objavljeno 08. marec 2015 19.06 | Posodobljeno 08. marec 2015 19.06 | Piše: Simona Fajfar

Janez Tratar bo po 10 letih dela zagnal proizvodnjo lesenih koles.

Janez Tratar, Gašper Premože in Matej Košir niso leseni. Foto: Simona Fajfar

LJUBLJANA, RIBNICA – Zgodbe Janeza Tratarja, Gašperja Premožeta in Mateja Koširja povezujejo mladost, odločnost in les. Vsi trije s svojimi izdelki dajejo dodano vrednost najbolj razširjenemu materialu pri nas. In ob tem ne razlagajo na dolgo in široko, zakaj je les tako uporaben in pomemben. Ker tega ni treba razložiti. Les ima tisto nekaj več, da se ga da uporabiti za popolnoma funkcionalne in lepe izdelke, kot je otroški stolček, za tehnično zahtevnejše predmete, kot je kolo, ali pa ga spremenimo v izdelek za meditacijo, kar velja za jajce zen.

Najbolj logična izbira

»Les imamo malo v krvi, saj je imel oče mizarsko delavnico,« pravi Janez Tratar. Podobno velja za Mateja Koširja, ki prihaja iz Jurjevice pri Ribnici, iz dežele suhe robe, kjer vidijo uporabne lastnosti tudi v tako malo cenjenem lesu, kot je leska. Ima podjetje Rimarket, ki se ukvarja z internetno prodajo suhe robe.

»Če sem hotel, da bo izdelek deloval, kot sem si ga zamisli, ni bilo dileme, bilo je logično, da bo iz lesa,« pravi Gašper Premože. Nastal je ZenEgg oziroma leseno jajce, pripomoček za masažo in obenem lep ter eleganten izdelek za meditacijo. Nastalo je skorajda po naključju, ko je Gašper, po poklicu oblikovalec, oblikoval masažni aparat za nekega naročnika. Razmišljati je začel o aparatu, ki ne bo samo uporaben in večino časa spravljen v predalih, ampak, razlaga sogovornik, »lep in majhen masažni aparat, da bi ga vsakdo hotel imeti kar na mizi.« Ko je jajce obtežil, da se ne bi skotalilo z mize, se je pokazala dodana prednost izdelka v zibanju. Ki pomirja.

A tu se začne zanimivejši del zgodbe: Gašper Premože je šel z ZenEggom na Kickstarter, platformo za množično financiranje. Cilj je bil, da s podporo ljudi z vsega sveta, ki jim je ideja všeč, zbere dovolj denarja oziroma naročil, da bi ta jajca naredil in prodal. Zbrati je hotel dobrih 1900 evrov za zagon prve serije, toda v mesecu in pol je zbral petdesetkrat večjo vsoto, več kot 110.000 dolarjev! A s tem ne bo obogatel, saj bo moral narediti 6000 jajc, eno pa je vredno 21 evrov.

Brez podpore iz Slovenije ne bi bilo nič

»Teh 6000 jajc je začetek,« pravi Janez Tratar, ki je podobno kot Premože zbiral denar oziroma podporo na Kickstarterju. Čeprav je nekaj napotkov promoviranja jasno zapisanih na straneh Kickstarterja – od fotografij do predstavitvenih filmčkov –, je s tem veliko dela, kar oba opišeta le: »Ni lahko.« Za lesena kolesa Tratar Bikes so bili trije ljudje v zadnjih dneh kampanje vseskozi na računalniku. »Ljudje se lahko premislijo glede sodelovanja, tako da se številke vseskozi spreminjajo,« razloži Premože. Vendarle je to velika priložnost, da dobiš prvih 100 ali 1000 kupcev in si v nekaj mesecih narediš blagovno znamko. Vendar šele potem, ne pozabi omeniti, ko ti s pomočjo domačih podpornikov uspe narediti nadaljnji preboj. »Brez njih ne bi bilo nič,« je jasen Gašper.

V Tratar Bikes bodo lesena kolesa za kupce prek Kickstarterja razpošiljali aprila in maja. »Zdaj moramo narediti 17 koles in tri okvirje,« razloži Janez Tratar, ki podobno kot sogovornika izpostavlja pomen ne samo ideje, ampak tudi marketinga in promoviranja. Gre za ekipo, sestavljeno iz različnih profilov ljudi, ki pomagajo prodreti na trg. Za lesena kolesa je to še toliko bolj pomembno, saj je slovenski trg premajhen. Cena enega bo 4000 evrov, ponudbo bodo razširili z gorskimi kolesi, denimo.

Ovir je ogromno, saj se podjetje z utečeno proizvodnjo ne bo lotilo razvijanja prototipa, opozori Matej Košir, ki je v sodelovanju z oblikovalskim studiem Gigodesign naredil Froca, multifunkcionalen otroški stol. Zanj je na pohištvenem sejmu leta 2012 dobil nagrado za najboljši izdelek. Toda za zagon njihove proizvodnje bi potreboval 50.000 evrov, zato razmišlja, da bi proizvodnjo izpopolnjenega Froca poskušali zagnati prek Kickstarterja.

Ni recepta

Kickstarter deluje od leta 2009, na njem pa je bilo že več kot 79.000 projektov. Lani je sodelovalo 50 slovenskih projektov, 10 jih je bilo uspešnih. »Težko je svetovati, kako uspeti,« pravi Gašper Premože, ki mu je z ZenEggom zagotovo uspelo: »Ne gre pa brez povezovanja ljudi z različnim znanjem.« 

Deli s prijatelji