LJUBLJANA – »Otroka sem peljala v šolo; bilo je zjutraj, na eni od cest, ki vodijo v središče Ljubljane,« začenja svoje pismo bralka Vera. »Ko sem ustavila pred rdečo lučjo na semaforju, sem se ozrla proti avtomobilu poleg mene in osupla prebrala veliko opozorilno tablo, tako, kakršne po navadi vidimo samo na televiziji. 'Radioaktivnost' je pisalo v tujem jeziku.«
Vera nadaljuje: »Bilo me je neznansko strah, saj je dober meter stran od mojih otrok stal avtomobil s smrtonosnim tovorom. Živo se še spominjam Černobila! Čudno se mi je zdelo, da v bližini ni bilo policije ali koga drugega. Že vsako vozilo, ki vozi denar v banke, je blindirano, maksimalno zaščiteno in polno varnostnikov. Tu pa stojim in gledam navaden civilni kombi, očitno poln radioaktivnega materiala!«
Prevažali so radioizotop fluor F-18
Bralka nas je prosila, naj raziščemo, ali je tovrsten transport sploh dovoljen in kaj bi se zgodilo, če bi bil udeležen v nesreči. Ker so bili na policiji z informacijami zelo skopi, smo se za pojasnila obrnili na pristojne institucije, ki se ukvarjajo z radioaktivnimi snovmi in z njimi povezano varnostjo.
»S slike sodeč, je bilo to vozilo označeno po predpisih, zato ker je prevažalo radioaktivni tovor. Glede na podatke, ki ste jih posredovali, ugotavljamo, da je bil prevoz in s tem radioaktivna snov – radioizotop – namenjen na Kliniko za nuklearno medicino Univerzitetnega kliničnega centra Ljubljana,« nam je pojasnil Damijan Škrk iz Uprave za varstvo pred sevanji na ministrstvu za zdravje. Zasebno podjetje iz Avstrije jim namreč dobavlja radioaktivno snov fluor F-18 (FDG) za preiskave s pozitronsko emisijsko tomografijo (PET).
Tovrstne prevoze urejajo evropska pravila ADR in zakon o prevozu nevarnega blaga, ki ne zahtevata posebnega spremstva ali vnaprejšnjih najav. Tudi v primeru nesreče so namreč vsebniki za prevoz radioaktivnih snovi tako močno zavarovani, da ne bi bila ogrožena niti voznik niti drugi udeleženci takšne nesreče, še pojasnjujejo na upravi. Na policiji so nam ob tem pojasnili, da so leta 2009 ugotovili kar 208 kršitev zakona o prevozu nevarnega blaga, leta 2010 pa 154.
Ste tudi vi opazili kaj zanimivega, nenavadnega ali pomenljivega? Postanite naš bralec poročevalec in nas obvestite o dogodku. Podatke lahko vpišete s pomočjo spodnjega obrazca, kjer lahko pripnete tudi fotografije ali videoposnetke.