Časi se spreminjajo. Včasih smo pisali dnevnike, bral jih ni nihče razen nas samih, zdaj pišemo spletne dnevnike, te lahko bere vsakdo. S prihodom specializiranih orodij na prelomu tisočletja se je objavljanje blogov na spletu tako olajšalo, da lahko vsakdo, ki zna tipkati, tudi brez tehničnega znanja z le nekaj kliki objavlja svoj spletni dnevnik.
Blogerstvo se je v zadnjem desetletju močno razširilo po vsem svetu: na dveh največjih blogerskih portalih Tumblr in WordPress svoje misli zapisuje skupno več kot četrt milijarde ljudi, medtem ko za najbolj priljubljen blogerski servis velja Blogger, ki pa ne objavlja statističnih podatkov. Tudi pri nas je bloganje precej priljubljeno: največja ponudnika blogov Blogos in eDnevnik imata skupaj več kot 10.000 uporabnikov, drugače pa je slovenskih blogerjev še precej več.
Mednarodna raziskava
Slovenska agencija za komunikacijski menedžment Taktik je v okviru mednarodne raziskave o blogerjih Blogbarometer 2014, ki jo je pripravila agencijska mreža IPREX, izvedla raziskavo o slovenski blogosferi. Raziskava, v kateri je sodelovalo 149 slovenskih avtorjev spletnih dnevnikov, je med drugim pokazala, da z bloganjem v Sloveniji služi denar slaba petina blogerjev, medtem ko je na Finskem in v Španiji takšnih več kot 70 odstotkov, je povedal Taktikov svetovalec Blaž Ferenc. Takoj pa je treba dodati, da gre v primeru slovenskih piscev za silno majhne vsote.
V raziskavi je sodelovalo skupno 1360 blogerjev iz devetih evropskih držav in regij (Češka, Finska, Irska, Italija, Nemčija, Severna Irska, Španija, Velika Britanija in Slovenija) ter ZDA in z Nove Zelandije. Poudarili pa so, da raziskava ni narejena na reprezentativnem vzorcu. »Sodelujoče agencije so v vsaki državi poskusile k sodelovanju pritegniti čim več blogerjev, pri čemer pa je bilo težko zagotoviti reprezantativnost, saj niso imeli nikjer natančno opredeljene populacije,« je pojasnil Ferenc. So pa pri agenciji Taktik s fotografoma Matejem Leskovškom in Petrom Škrlepom poskrbeli za izvirno predstavitev pogosto dolgočasnih statističnih podatkov, in to z infofotografikami, na katerih nastopajo kar člani agencije sami.
Slovenski blogerji so v povprečju mlajši od evropskih (31,8 leta proti 37 letom) in hkrati v povprečju že dlje pišejo blog – 4,9 leta proti štirim letom. V Sloveniji ima spletni zapis povprečno 6750 ogledov na mesec (petina blogov jih ima manj kot 500 na mesec), našla pa sta se tudi dva blogerja, ki sta navedla, da imata njuna bloga na mesec več kot 75.000 ogledov. V Evropi je povprečje nekoliko višje – 32.105 ogledov na mesec, pri čemer pa ima četrtina blogov manj kot 500 ogledov na mesec. Razlika je tudi v spolni sestavi blogerjev: pri nas je več moških (55 odstotkov proti 45), medtem ko v Evropi prevladujejo ženske (67 odstotkov proti 33).
O čem pišejo blogerji?
Najpogostejša tema slovenskih blogov je tehnologija (13,4 odstotka), ki je med evropskimi blogi šele na sedmem mestu (7,3 odstotka). V evropskem merilu prevladujejo moda, stil in oblačila (15,3 odstotka), lepota (13 odstotkov) ter hrana in pijača (12,7 odstotka). Slovenski pisci blogov o modi, stilu in oblačilih pravijo, da obisk njihovih strani narašča, medtem ko pisci zapisov o tehnologiji poudarjajo, da obisk njihovih blogov ostaja nespremenjen. Večina blogerjev pri nas pri pisanju izhaja iz lastnih izkušenj in razmišljanj. Sledijo jim aktualni dogodki, težave in dogajanje (nekaj čez štiri desetine), izkušnje ljudi, ki jih poznajo (tri desetine), ter časopisi, revije in knjige.
Raziskava se je dotaknila tudi odnosov in sodelovanja med tradicionalnimi mediji in blogerji. Klasični mediji so navezali stik z dobro polovico slovenskih blogerjev, ker jih je zanimalo ali njihovo mnenje o določeni temi ali so o njih želeli narediti prispevek ali pa so jim ponujali sodelovanje. »Stališča blogerjev do odnosa med njimi in novinarji so precej različna,« ocenjuje Matjaž Klipšteter, direktor agencije Taktik. »Dobra polovica blogerjev je v raziskavi odgovorila, da bi bloge lahko opisala kot alternativo poročanju klasičnih medijev. Štiri desetine piscev menijo, da bi jih morali vključiti v razvid medijev, 62 odstotkov pa jih uvršča kar med splošne medije. Raziskave o tem, kakšen je odnos novinarjev do blogov in do njihovih avtorjev, še nimamo, zagotovo pa bi bila zanimiva – in ni izključeno, da je ne bomo naredili.«
Kaj sploh je blog? Kakor pravi Wikipedia, je blog ali po slovensko spletnik angleška okrajšava besede weblog, ki jo je leta 1997 skoval ameriški bloger Jorn Barger, ki je na spletu objavljal eseje o Jamesu Joyceu, umetni inteligenci, zgodovini, kulturi interneta in tehnoloških smernicah, ter pomeni spletni dnevnik oziroma e-dnevnik. Nekateri blogi so namenjeni novicam ali komentarjem določene teme, drugi pa so bolj osebni spletni dnevniki. Tipični blog vsebuje besedilo, fotografije in povezave na druge bloge, spletne strani in druge medije, ki se nanašajo na določeno tematiko, obiskovalci oziroma bralci pa lahko dodajajo komentarje. |
Podjetja in zaslužek
»Rezultati raziskave so pokazali, da ima slovenska blogosfera še veliko prostora za razvoj, predvsem na področju sodelovanja med podjetji in blogerji. Če so podjetja v Sloveniji vsaj enkrat navezala stik s slabo polovico, je v večini drugih opazovanih držav tega precej več,« je dejal Klipšteter. »Dobri blogerji, tako kot mediji, svojo prepoznavnost in verodostojnost razvijajo skozi vsebino. Zato si želijo, da se najprej vprašamo, ali naše vsebine, ki jim jih želimo posredovati, sploh ustrezajo blogu.«
Med državami, ki so sodelovale v raziskavi, še posebno izstopajo ZDA, Nova Zelandija, Velika Britanija, Finska in Irska, kjer je odstotek blogerjev, ki so jih podjetja že nagovorila, višji od 90 odstotkov. Za slovenskimi blogerji so le češki, ki so jih podjetja nagovorila samo v slabi tretjini. Pri sodelovanju s podjetji je za blogerje ključnega pomena, da je ponudba skladna z vsebino zapisov.
V Sloveniji s pisanjem bloga denar služi skoraj 19 odstotkov avtorjev. V ZDA jih s to dejavnostjo služi denar kar devet desetin, na Finskem in v Španiji pa približno tri četrtine. Škoda je le, da se raziskava ni podrobneje posvetila zaslužkom, saj se verjetno močno razlikujejo od države do države.
Kakor je povedal bloger Roni Kordiš, ki svoje zapise objavlja na spletnem portalu www.had.si, so zaslužki pri nas precej nizki. »Ne moreš se financirati prek nobene medijske agencije, tudi če imaš zelo velik obisk. Ostanejo ti alternative, kot sta ADpartner in Httpool, kar pa je enako ničli. Izjema je Googlov AdSense, ki pa je iz tujine. V Sloveniji se ti s tem dejansko ne izplača ukvarjati, če nimaš res velikega dosega, pa še tedaj dobiš tako malo denarja – kakšnih 80 evrov na mesec –, da si rečeš brez zveze,« pravi Kordiš. Prepričan pa je, da je pri nas na tem področju še veliko potenciala.
Izkušnja domače blogerke
Novinarka Slovenskih novic in blogerka Maja Kepic je blog z naslovom 365 dni – 365 nezamujenih priložnosti (za zdravo življenje) začela pisati 8. januarja letos. Od tedaj si je njeno stran ogledalo že več kot 100.000 ljudi. »Pisanje je bilo vedno moja strast. Če sem iskrena, sem nekaj dni, preden sem začela pisati blog, gledala film Julie & Julia, v katerem se blogerka (Julie, op. a.) odloči, da bo 365 dni kuhala po receptih svoje vzornice (kuharice, pisateljice in TV-osebnosti Julie Child, op. a.). O blogu sem razmišljala že prej, ampak vedno mi je manjkala rdeča nit. Potem sem našla izziv v gibanju in ga začela pisati.«
Majin blog je zelo oseben, v bistvu je pravi spletni dnevnik, katerega namena sta vsakodnevno gibanje in osebnostna rast. Piše res vsak dan, pri čemer so ji njeni bralci kot nekakšen osebni trener, saj vsakodnevno pričakujejo nov prispevek. »Z njimi delim tudi zelo osebne stvari, kar je včasih težko za mojo okolico. Večina mojih najdražjih me spodbuja, vsem pa ni vedno lahko. Sem tak tip človeka in v tem najdem uteho ter ne zadržujem stvari v sebi,« pravi Maja.
Kar se tiče oglasov, priznava, da se še lovi. »Oglasov sem se kar otepala, ker to ni bil namen bloga.« Potem je vklopila Googlovo storitev AdSense, ki blogerju daje možnost, da na svoji strani objavlja tudi oglase in za to nekaj dobi. »A to ni neki bajni denar. Ne predstavljam si, da bi v Sloveniji lahko kdo živel od bloganja.«