NOVA KNJIGA

Biblija za scenariste v slovenščini

Objavljeno 18. julij 2016 11.09 | Posodobljeno 18. julij 2016 11.09 | Piše: Andrej Predin

Dočakali smo knjigo o pisanju scenarijev pionirja Syda Fielda. Knjiga nam posreduje potrebno znanje za začetek pisanja scenarijev in nam približa spretnost filmskega podajanja zgodbe.

Knjiga, ki spada na polico vsakega ljubitelja filma.

Pri založbi Umco je izšla ena najbolj branih in prevajanih knjig o področju scenaristike z naslovom Scenarij – Temelji scenarističnega pisanja. Gre za delo priznanega ameriškega avtorja in strokovnjaka za scenarije Syda Fielda (1935–2013). Knjiga Scenarij (pod slovenski prevod se je podpisal Zdenko Vrdlovec), velja za biblijo scenaristike in je bila doslej prevedena v 24 jezikov, kot učno gradivo pa jo uporabljajo na več kot 400 univerzah po svetu. Knjiga je izšla leta 1979 (zadnja dopolnjena izdaja leta 2006) in v tem času doživela več kot 40 ponatisov.

In še vedno jo tiskajo in prebirajo, čeprav se je v tem času na tržišču pojavila prava eksplozija najrazličnejših priročnikov in vodnikov za nadobudne scenariste. A veliki večini novejših izdaj je skupno, da sledijo temeljem, ki jih je postavil Field. Na primer strukturo treh dejanj pa tudi dveh točk obrata, ki napovedujeta prehode iz enega dejanja v naslednje. V nasprotju z novejšimi izdajami je Fieldova knjiga bistveno manj rigidna v smislu obrtnosti in neizpodbitnih resnic, istočasno ali, bolje, posledično pa tudi ne pristaja na generalizacije in olepševanja ter posiljena predalčkanja v smislu tipov filmov in žanrskih zakonitosti. S tem se tudi izogne opisu, da gre za priročnik, čemur se bistveno bolj približujejo druga znana dela s področja scenaristike, kot je Save the cat! Blaka Snyderja. Prav s primerjavo teh dveh knjig lahko sledimo napredku v scenaristiki in prepoznamo razvoj Fieldovih teoretičnih izhodišč, ki prihajajo v veliki meri iz osebnih izkušenj in spoznanj v novodobne koncepte predstavljanja zgodbe v filmu.

Istočasno velja poudariti, da knjiga ne obljublja, da bodo bralci z njeno pomočjo napisali dober scenarij, ponudi nam potrebno obrtniško znanje in postavlja poudarke na ključna mesta. Čeprav so od prve izdaje minila že desetletja, je knjiga povsem aktualna, tudi filmi, ki jih avtor postavlja za primere, so razmeroma novi – pogosto spregovori o trilogiji Gospodar prstanov in pokaže, koliko skupnega ima tale hollywoodska epopeja s starejšimi filmskimi klasikami. Dragoceno je tudi njegovo razmišljanje o filmu, o njegovih naravnih sposobnostih, omejitvah in razlikah v primerjavi z romanopisjem ali gledališkimi odri. Scenarij je dragocena in obsežna knjiga, ki bi jo svetovali vsem posredovalcem in ustvarjalcem zgodb.

Dejstvo je, da bi to knjigo v slovenskem jeziku morali prejeti že veliko prej, a bolje prepozno kot nikoli. Ob temu velja dodati, da ima področje scenaristike v Sloveniji še veliko prostora, čeprav premoremo kar nekaj strokovnjakov s tega področja. Obenem se zadnja leta ostri mlajša generacija uspešnih filmskih ustvarjalcev, kot so Sonja Prosenc, Matevž Luzar, Barbara Zemljič, Mitja Ličen, Rok Sečen ali Urša Menart, ki jo odlikujejo tudi kakovostni in izvirni scenariji ter poglobljeno razumevanje njenega ustvarjalnega medija. Zaradi tega velja biti optimističen, da je pred nami vznemirljivo in ustvarjalno obdobje, ki bo tudi zaradi razvoja tehnologij sprostilo produkcijo in ponudilo ustvarjalno polje tudi tistim, ki so bili doslej od njega odrinjeni. 

Deli s prijatelji