ZA VARNO VOŽNJO

Avtomobilisti, ne spreglejte nas!

Objavljeno 19. april 2015 21.43 | Posodobljeno 19. april 2015 21.43 | Piše: Blaž Kondža

Lepo vreme je motoriste zvabilo na cesto.

Brane Legan je inštruktor varne vožnje pri AMZS. Foto: Jure Eržen/Delo

Topli marčni dnevi so premamili marsikaterega motorista, da je končal zimsko spanje svojega jeklenega konjička in se podal na prvi izlet. Da je vožnja z dvokolesnikom za ljubitelje motorjev užitek, ki mu ni para, verjetno ni treba poudarjati. Žal pa so vozniki enoslednih vozil, od koles do težkih motociklov, med najbolj ogroženimi udeleženci v prometu. Zato sta znanje vožnje motocikla na eni strani in pozornost preostalih v prometu na drugi zelo pomembna za njihovo varnost. Kaj lahko storimo motoristi, da zmanjšamo tveganje za nesrečo, nam je povedal inštruktor varne vožnje pri AMZS Brane Legan.

Brezhiben motocikel

»Za varen začetek sezone sta ključni psihofizična pripravljenost motorista in tehnična brezhibnost motocikla,« nam vsakič, ko se pogovarjamo z njim, polaga na srce inštruktor Legan. Večina motoristov svoje jeklene vrance po koncu sezone skrbno očisti in namaže ter poskrbi za vzdrževanje napetosti akumulatorja, zato bo priprava motocikla na prvo spomladansko vožnjo zanje preprosta in hitra. »Ne le na začetku sezone, tudi pred vsako vožnjo bi morali preveriti stanje pnevmatik, delovanje zavornega sistema in vzmetenja, napolnjenost akumulatorja, količino tekočin, ključnih za delovanje motorja (motorno olje, hladilna in zavorna tekočina),« priporoča sogovornik. »Če na leto naredite malo kilometrov, preverite tudi starost pnevmatik s pomočjo oznake DOT na bočnici, saj se starajo in izgubijo lastnosti, potrebne za varno vožnjo.«

Počasi se daleč pride

Še tako brezhibni motocikel ne bo dovolj, če ne bo tudi motorist v dobri kondiciji. Sogovornik pravi, da so vozniki motorjev po daljšem obdobju zimskega počitka leseni in potrebujejo nekaj časa, da spet izostrijo svoje čute ter se počasi zlijejo v eno z motociklom. Priporoča, da se pred vsako vožnjo razgibamo. »Zahtevnost in dolžino voženj postopoma zvišujemo in tako utrdimo vozno kondicijo. Na prve vožnje ne odhajajmo neučakani, še preden speljemo, umirimo glavo in začnimo strpno,« priporoča Legan. Večdnevno turo takoj po začetku sezone toplo odsvetuje.

Oblecimo se po motoristično

Sogovornik tako motoristom kot tudi skuteristom in mopedistom svetuje, naj poleg zakonsko predpisane čelade uporabljajo še certificirano zaščitno opremo: rokavice, jakno s certificiranimi ščitniki, hlače in škornje. »Ko izbirate oblačila, naj bodo ta ustrezne velikosti, svetla in vidna,« še doda. Poškodovana oprema je vsekakor godna za zamenjavo. To še posebno velja za čelado, za katero so lahko usodni tudi primeri, ko se skotali s sedeža motocikla. Pri oblačilih preverimo brezhibnost vseh spojev, zadrg, še priporoča inštruktor varne vožnje Brane Legan in doda, naj raje vložimo več denarja v zaščitno opremo in kupimo cenejši motocikel.

 

Trenirajte varno vožnjo

Motociklizem je športna aktivnost in podobno kot vsak šport moramo tudi tu trenirati. Inštruktor varne vožnje pri AMZS Brane Legan priporoča treninge varne vožnje: »Programi varne vožnje, ki jih izvajamo v našem centru AMZS na Vranskem, so primerni za vse motoriste, ne glede na njihov vozniški staž. Na tečaju jih med drugim naučimo veščin pravilnega, učinkovitega in varnega krmiljenja ter vodenja motocikla v spremembi smeri, zaviranja v sili, umikanja nenadni oviri, pravilnega usmerjanja pogleda in obvladovanja gledanja, učinkovitega vodenja motocikla v zavojih.«

 

Ne pozabimo na pnevmatike

Pnevmatika pomeni edini stik vozila s cestiščem, zato ji moramo posvetiti veliko pozornosti. Nekaj nasvetov, kako se tega lotiti, so nam dali v kranjski družbi Savatech, ki je od lani v lasti češkega gumarskega podjetja Mitas:

– redno preverjanje polnilnega tlaka (vsaka dva tedna in vedno pred daljšo potjo). Ustrezne vrednosti najdemo v navodilih za uporabo vozila. Predpisani tlak moramo razumeti kot minimalni polnilni tlak.

– Redno pregledovanje tekalne plasti. Z rednim pregledovanjem pnevmatik lahko ugotovimo morebitno čezmerno oziroma neenakomerno obrabo zaradi nepravilno nastavljenega motorja oziroma morebitne poškodbe. Vse pnevmatike so opremljene z indikatorji zakonske minimalne globine kanalov – oznaka TWI.

– Ne pozabite preveriti starosti pnevmatike. Starejše od pet let naj vam pregleda vulkanizer. Tiste, ki so stare desetletje, pa so v vsakem primeru za zamenjavo.

 

Deli s prijatelji