STAVKA

Adrijina letala že stojijo v zraku

Objavljeno 23. marec 2017 09.42 | Posodobljeno 22. marec 2017 20.47 | Piše: Jadran Vatovec

Iz Adrie Airways so zagotavljali, da ne bo zapletov, polete pa so le odpovedali.

Piloti so stavko novembra 2015 in tudi marca lani vendarle preklicali. Foto Dokumentacija dela

LJUBLJANA, BRNIK – Ker Sindikatu prometnih pilotov Slovenije (SPPS) in upravi »slovenskega« letalskega prevoznika Adria Airways ni uspelo najti skupnega jezika ne glede plač pilotov ne glede pogojev za delo pilotov po dozdajšnji kolektivni pogodbi, ki je nehala veljati konec februarja letos, sta se včeraj v skladu z napovedjo začela prva dva dneva stavke. Jasno, če pilote najbrž z razlogom skrbi, kaj bo odslej z njihovimi pravicami, so vsi tisti, ki naj bi med stavko (kljub stavki) nekam leteli prav z Adrio Airways, zaskrbljeni predvsem zaradi morebitnih zamud ali celo odpovedanih poletov. Letalski prevoznik je potnike najprej še poskušal pomiriti z optimistično obljubo, da vsaj za prvi dan stavke, torej za včeraj, odpovedi poletov niti ne načrtujejo, a jih je (potnike, namreč) sočasno že pozval, naj raje čim bolj pozorno spremljajo vsa nova obvestila na njegovi spletni strani. Čeprav odpovedi poletov menda niso predvidene? Res je, prav kmalu se je pokazalo, da bo že za včeraj spremenil nekatere predvidene urnike poletov in jih za danes več tudi že odpovedal. Četudi je najprej zagotavljal, da stavka ne bo mogla bistveno vplivati na današnje polete. Čeprav je menda (resda samo po neuradnih napovedih) nameravala Adria Airways za to, da bi ublažila posledice stavke, najeti celo letala zunanjih izvajalcev.

Najprej z avtobusom do Skopja

Če, skratka, naštejemo tiste polete, pri katerih je letalski prevoznik že včeraj spreminjal ure odhoda oziroma prihoda: Ljubljana–Sarajevo in Sarajevo–Ljubljana, Ljubljana–Podgorica, Ljubljana–Bruselj, Dunaj–Ljubljana, Amsterdam–Ljubljana, Ljubljana–Praga in Praga–Ljubljana, Ljubljana–Frankfurt in tudi še München–Ljubljana. Kaj pa danes? Kateri vse poleti naj bi bili danes odpovedani? Adria Airways je že včeraj objavila na svoji spletni strani, da bo danes primorana odpovedati polete Pariz–Ljubljana, Ljubljana–Zürich in Zürich–Ljubljana, Ljubljana–Tirana in Tirana–Ljubljana pa Ljubljana–Priština in Priština–Ljubljana. Glede slednjega je resda poskušala potnike nekoliko potolažiti z novico, da bo zanje organizirala avtobusni prevoz iz Prištine do Skopja, potem pa predvidoma še polet iz Skopja do Ljubljane. Če bodo na prištinskem letališču najpozneje do 9.30. Je pa tudi res, da imajo potniki na vseh (zaradi stavke) odpovedanih poletih »v skladu z možnostmi« (?!) na voljo brezplačno spremembo poti, brezplačno spremembo datuma potovanja ali vračilo plačila za tako imenovani neodleteli del potovanja.

Da piloti med stavko ne opravljajo dela, ki naj bi ga na podlagi pogodb o zaposlitvi, je lahko vsakomur jasno. Njihov stavkovni odbor je prav tako pojasnil, da bo najverjetneje stavkalo od 106 do 114 pilotov. Ker vsi ti družno zahtevajo, naj jim delodajalec v tako imenovanem vmesnem času (do sklenitve nove kolektivne pogodbe) zagotovi enak obseg pravic in obveznosti iz delovnega razmerja, kot so ga imeli po dozdajšnji pogodbi. Argument predstavnikov delodajalca, češ da se je stanje v družbi po podpisu zadnje pogodbe toliko spremenilo, da so upravičeni oziroma da celo morajo poseči v plače in druge pravice pilotov ter jih ustrezno spremeniti, piloti zavračajo kot zanje nesprejemljiv. Njihov cilj, pravijo, pravzaprav sploh ni stavka, marveč doseči za obe strani sprejemljiv dogovor o novi kolektivni pogodbi. No, če pa bodo pri delodajalcu naleteli le na gluha ušesa, bodo člani Sindikatu prometnih pilotov Slovenije primorani dvodnevno prekinitev dela, kot so že napovedali, ponoviti 27. in 28. aprila ter 25. in 26. maja itn.

Optimizem je že izpuhtel

Ko je AA International Aviation Holding, ki je v lasti nemške družbe 4K Invest, postal novi lastnik Adrie Airways, so bili vsi tisti, ki so se navduševali nad tem, da so se SDH, DUTB in država odločili prav za takšno prodajo do takrat še slovenskega letalskega prevoznika, ne samo optimistični, tako rekoč evforični. V skladu s prodajno pogodbo je naša država brez vsakršnih pomislekov za dokapitalizacijo Adrie Airways celo prispevala 3,1 milijona evrov davkoplačevalskega denarja. Šele to je dokončno prepričalo nemškega kupca. Toda optimizem se je do zdaj že razblinil. V podobnih zagatah kot piloti so ta hip tudi vsi drugi zaposleni v Adrii Airways, ki prav tako ne vedo, kaj bo, če sploh bo, z njihovo naslednjo kolektivno pogodbo. Tudi vsi drugi tam zaposleni, ja.

SPPS je sicer stavko svojih članov, zaposlenih v Adrii Airways, napovedal že 2. marca, ko je o svoji nameri sočasno obvestil delodajalca in ministrstvo za infrastrukturo. Ministrstvo se je na to obvestilo odzvalo zgolj s sporočilom, da je Adria Airways pravna oseba zasebnega prava, da imajo v njej zaposleni po zakonu pravico organizirati prekinitve dela, če bi radi s tem varovali svoje ekonomske in socialne pravice ter interese, da pa je treba pravico do stavke obvezno uresničevati tako, da bo še vedno zagotovljena zadovoljiva varnost zračnega prometa. Ker je Adria Airways samostojen in, kot že rečeno, zaseben pravni subjekt, na odločitve njene uprave, je še opozorilo ministrstvo, nima nobenega vpliva.

Bi Nemci Adrio res radi prodali?

Nekateri se sprašujejo, kaj bi lahko pomenili dozdajšnji signali, te namreč sindikati zaposlenih prejemajo od predstavnikov lastnika Adrie Airways, češ da bi AA International Aviation Holding najraje kolektivne pogodbe z njimi (z zaposlenimi) sklenil samo oziroma največ za eno leto. Ali to res lahko celo pomeni, da želi nemški lastnik nekdanji slovenski letalski ponos v kratkem ali celo čim prej prodati novemu lastniku, bo pokazal čas. 

 

Deli s prijatelji