OBLETNICA

100 let šolanja drugačnih otrok

Objavljeno 11. maj 2012 16.41 | Posodobljeno 11. maj 2012 16.42 | Piše: Natalija Mljač

To šolsko leto mineva sto let od ustanovitve prvega oddelka za otroke z motnjami v duševnem razvoju v Sloveniji. Zavod za usposabljanje Janeza Levca v Ljubljani, ki se je razvil iz smelih začetkov daljnega leta 1911, je danes največja tovrstna ustanova pri nas. Njihovi strokovnjaki pomagajo tudi učencem, ki obiskujejo običajne osnovne šole.

Gibalna vzgoja v zavodu Janeza Levca pred približno 40 let. Foto: ZUJL

LJUBLJANA – Začetki Zavoda za usposabljanje Janeza Levca (ZUJL) segajo v leto 1911, ko so na IV. deški osnovni šoli Prule (upravnik je bil Janez Levec) odprli pomožni oddelek za »slabo nadarjene« otroke. »To ni bil le prvi tak oddelek v Ljubljani, ampak tudi na Slovenskem, saj do takrat državnih šol za otroke z motnjami v duševnem razvoju nismo imeli,« je povedal ravnatelj mag. Matej Rovšek. »Kmalu so se pokazali prvi pozitivni rezultati – otroci so po ločitvi iz rednih oddelkov napredovali tako na vzgojnem kot na izobraževalnem področju. Velike zasluge pri ustanavljanju oddelka je imela predvsem Anica Lebar, ki je bila tudi prva učiteljica v novem pomožnem razredu. Oddelke so zatem premeščali na različne lokacije v Ljubljani. Šele leta 1952 je Mestni ljudski odbor dodelil Pomožni šoli in domu Vide Janežičeve zgradbo na Karlovški cesti, kjer so odprli nekaj posebnih oddelkov in Dom, leto pozneje pa tudi učno delavnico – knjigoveznico.

Število učencev se je povečalo

Ustanova se je še razširila leta 1960, ko je dobila zgradbo na Levstikovem trgu, pet let pozneje pa še na Šmartinski cesti, kjer so odprli Oddelke za delovno usposabljanje. Dopolnjena zakonodaja leta 1960 je botrovala povečanju števila učencev, zato so s prvim ljubljanskim samoprispevkom zgradili še šolo v Dečkovi ulici, kjer so leta 1985 ustanovili prvi avtistični oddelek na Slovenskem, ki je pomenil začetek sistematičnega pedagoškega dela z otroki z motnjo v avtističnem spektru. V zavodu se zdaj šola približno 40 učencev s to motnjo. Nikakor ne moremo prezreti niti leta 1986 ustanovljene delavnice za usposabljanje težje zaposljivih učencev, iz katere se je razvilo največje podjetje za zaposlovanje oseb z motnjo v duševnem razvoju – Želva.«

Mobilne specialne pedagoginje

Danes ZUJL združuje več enot: dve osnovni šoli s prilagojenim programom (Dečkova in Levstikov trg) za otroke z lažjo in zmerno motnjo v duševnem razvoju, Oddelke za vzgojo in izobraževanje v Jaršah (prvi oddelki za otroke z zmerno in težjo motnjo v duševnem razvoju v Sloveniji) ter Dom – internat. Otrokom s posebnimi potrebami, ki obiskujejo redne programe osnovnih šol, pa dodatno strokovno pomoč ponujajo mobilne specialne pedagoginje. Pod okriljem zavoda je tudi Delovni in zaposlitveni center – varstveno-delovni center s knjigoveznico.

Soba za pomiritev in sprostitev

V zavodu so zaposleni strokovnjaki, ki imajo posebna znanja za delo z učenci, pri katerih se duševni razvoj razlikuje od otrok, ki obiskujejo običajne osnovne šole. Poleg učiteljev predmetnega pouka in specialnih pedagogov z njimi delajo še logopedi, fizioterapevti, psihologi in socialni delavci. Tistim otrokom, ki obiskujejo redne osnovne šole in imajo večje učne težave, pa, kot rečeno, že 18 let zagotavlja pomoč mobilna specialno-pedagoška služba. »Posebej usposobljeni specialni pedagogi oziroma defektologi pomagajo neposredno učencem, hkrati pa sodelujejo z učitelji, starši, šolsko svetovalno službo in zunanjimi institucijami.«

Dejavnosti prilagojene učnim zmožnostim

Programi, torej tudi učbeniki, in dejavnosti (številni krožki, delavnice, projekti, festivali itd.) so seveda prilagojeni učnim zmožnostim teh otrok in mladostnikov, ki potrebujejo več spodbud in pozornosti pa tudi več ročnega dela, je izpostavil ravnatelj. »Tako lažje razvijejo svoje psihične in fizične sposobnosti ter se kar najbolje pripravijo na življenje in zaposlitev.« V obeh prilagojenih šolah imajo poleg običajnih tudi dva dodatna specialna pedagoška predmeta: računalniško opismenjevanje in socialno učenje. »Program v OVI Jarše je usmerjen k ustvarjanju pozitivnih čustveno-socialnih odnosov, vzdrževanju in spodbujanju spontanih aktivnosti, ohranjanju in krepitvi otrokovega zdravja in pravilnega telesnega in gibalnega razvoja, pridobivanju izkušenj o ljudeh, predmetih in pojavih v okolju, razvijanju govora in k drugim načinom sporazumevanja ter oblikovanju higienskih in drugih navad.« Tako šolarjem kot strokovnjakom, ki se ukvarjajo z njimi, je v veliko pomoč in oporo marca odprta najsodobnejša soba za pomirjanje in sproščanje snoezelen, oblikovana posebej za otroke z zmerno in težjo duševno motnjo, za kar sta poskrbela Rotary club Šiška in McDonald's Slovenija. Podoben prostor imajo že dve leti tudi v internatu.

Multisenzorna soba

Terapevtski izraz snoezelen sestavljata nizozemski besedi za vohati in dremati, kar pomeni, da se je mogoče v prijetnem in udobnem okolju multisenzorne sobe prepustiti sproščenemu čutnemu zaznavanju. V njej so vodna postelja z odejo iz optičnih vlaken, mehke sedežne blazine, veliki vodni stolpi različnih barv, k ustvarjanju umirjenega vzdušja pa pripomorejo še posebna osvetlitev z možnostjo prilagajanja barv, prelivajoče se videoprojekcije, sproščujoča glasba in mehke linije prostora. Potencialno pretirano vznemirjeni oziroma hiperaktivni otroci se ob strokovnih terapevtskih metodah sprostijo in so tako bolje pripravljeni na delo, učenje in druženje z vrstniki, so povedali o najnovejši pridobitvi zavoda. V zavodu Janeza Levca se trenutno šola 305 otrok in mladostnikov z motnjami v duševnem razvoju.

Deli s prijatelji