ZLORABLJENA SLOVENKA

Bralka v postelji, nekdo pa v Ameriki troši njen denar

Objavljeno 09. februar 2017 19.45 | Posodobljeno 09. februar 2017 19.43 | Piše: A. L.

Dobila je sporočila, da je porabila več kot 200 evrov. Pa jih ni ona ...

Fotografija je simbolična.

LJUBLJANA – Če uporabljate kreditne kartice, potem morate prebrati zgodbo naše bralke, ki se ji je pripetila minuli petek.

imageKreditno kartico enega od izdajateljev uporablja že dlje časa. »Sem previdno in paranoično bitje, ki vedno plačujem na preverjenih straneh. Da se ravno meni to zgodi, je strašljivo,« pripoveduje pretresena bralka. Pred dnevi jo je namreč prebudilo zvonjenje telefona. Prejela je SMS-sporočilo o porabi na kreditni kartici. To se ji je zdelo čudno, saj je bila doma v postelji. Še bolj pa to, da je pisalo, da je bil nakup opravljen v San Franciscu. Kako za vraga, če je bila v Ljubljani?! »Šlo je za nakup na 2,22 evra in mi ni bilo jasno, kako. Pišem bančnici, kaj bi to lahko bilo, ker nimam spletne banke, in dobim nazaj izpis od nje, naj ga preverim. Napisala mi je še, naj sporočim, ali je to moja transakcija, da se kartica blokira ... Vmes sem šla v službo, in ko ji že hočem odpisati, so začela prihajati sporočila eno za drugim, za transakcije v višini 47,83 evra. Hitro sem poklicala na banko, naj se kartica takoj blokira.«

Preko 200 evrov

Po blokadi kartice je neznanec skušal še enkrat opraviti transakcijo, a je bilo že prepozno. V njenem primeru je tako na koncu šlo za dobrih 200 evrov škode. Kako se bo zgodba razpletla zanjo, še ne ve, saj čaka na končno odločitev. Je pa izpolnila vlogo, ki je bila posredovana na službo, ki se s tovrstnimi zadevami pri njeni banki ukvarja. Bančnica jo je potolažila, da so načeloma ugodno rešene.

Na banke smo vprašali, kaj se zgodi v takšnem primeru z nastalim dolgom (ali banka to pokrije) in kako preprečiti tovrstne zlorabe. Odgovore bomo objavili, ko jih prejmemo.


Kaj pravijo banke?

Tri naključne banke smo vprašali, kaj naj njihovi komitenti storijo, če sem jim pripeti to, kar se je naši bralki, in kdo odgovarja za nastalo škodo. Objavljamo odgovore (nelektorirano):


Delavska hranilnica

»Vsak podatek, ki ga imetnik plačilne kartice vnese pri spletnem nakupu se hrani v sistemu spletnega trgovca. Varnost vnesenih podatkov o kartici je odvisna od varnosti sistema tega trgovca. V zadnjem času obstajajo tudi novi načini socialnega inženiringa, ko prevaranti kličejo stranke v imenu klicnega centra banke ter na ta način poskušajo pridobiti podatke, ki so zapisani na plačilni kartici. S tako pridobljenimi podatki, lahko potem opravijo spletne nakupe. Imetnikom kartic zato svetujemo, da uporabljajo samo zaupanja vredne spletne trgovce ter da naj ne nasedajo telefonskim klicem, s katerim želi sogovornik pridobiti varnostne podatke s kartice (CVC ali CVV koda, mesec in leto veljavnosti kartice). Nakupovanje po spletu pa priporočamo pri trgovcih, ki so dodatno varnostno opremljena s t.i. Mastercard SecureCode avtentikacijo, saj omogoča dodatno preverjanje in potrditev nakupov z SMS varnostno kodo in niso dovolj le podatki, ki so navedeni na kartici.

Kaj lahko imetnik naredi sam?

Vsakemu imetniki plačilne kartic v Delavski hranilnici, še posebej pa tistim, ki kartice uporabljajo za spletne nakupe svetujemo, da si na kartici aktivira tako imenovani varnostni SMS. To pomeni, da za vsak izvršen nakup prejme SMS sporočilo in lahko v primerih kot pri vaši bralki, takoj blokira kartico ter s tem prepreči nadaljnje transakcije. Za vsako zlorabljeno transakcijo se sprožijo reklamacijski postopki, da se stranki povrnejo sredstva. V veliki večini so strankam sredstva povrnjena, izjeme so pri primerih, ko so roki za povračilo pretekli. Imetnikom svetujemo, da mesečne podatke o prometu s karticami redno spremljajo ter v primeru odstopanj takoj pokličejo banko.«


NLB

»V NLB stalno izvajamo procese za zgodnje odkrivanje zlorab in preventivno ravnanje na področju zlorab s karticami. V primerih, ko gre za zlorabe in/ali sume zlorab v NLB  izvajamo aktivnosti za vse imetnike NLB kartic 24 ur na dan, vse dni v letu. Prav tako izvajamo vse aktivnosti preventivno 24 ur na dan, vse dni v letu. V takšnem primeru v najkrajšem možnem času vzpostavimo kontakt z imetnikom kartice (telefon, e-mail).

Vse, ki opazijo na BA kaj drugačnega, kot so vajeni, to lahko kadarkoli sporočijo v NLB Kontaktni center 01 477 2000. NLB se pri preprečevanju zlorab s karticami povezuje tako z drugimi slovenskimi bankami in procesnimi centri kot tudi s Policijo in Združenjem bank Slovenije, s čimer prispeva k ustrezni medsebojni obveščenosti in skupnemu boju proti tovrstnim kriminalnim dejanjem.

Izgub ali kraj kartic ni mogoče v celoti preprečiti, zato poudarjamo naslednje:

Naj poudarimo, da je pomembna preventiva. Hitrost zaznave nepravilnosti je bistvenega pomena za višino morebitne finančne škode, ki se lahko dogodi ob takih trenutkih.
V primeru izgube ali kraje kartice mora imetnik kartice kar najhitreje blokirati, oziroma to sporočiti banki.

Za preprečevanje škode, ki nastane zaradi zlorabe kartic imetnikom kartic že nekaj let ponujamo Varnostna SMS sporočila, ki imetnika seznanijo z vsako transakcijo opravljeno s kartico. Stranka lahko, v kolikor sama ni izvedla transakcije, na podlagi take informacije, prepreči nadaljnjo nepooblaščeno uporabo kartice.

Poleg tega priporočamo, da se imetniki kartic držijo navodil, ki so navedeni v Splošnih pogojih poslovanja:

  • kartice ne sme nikomur posojati ali omogočiti njene uporabe tretjim osebam, saj kartica ni prenosljiva in jo lahko uporablja samo imetnik kartice;
  • ima kartico vedno pri sebi oziroma pod svojim nadzorom (npr. v restavraciji, v hotelski sobi, v javnih prevoznih sredstvih);
  • si po prejemu PIN številke to zapomni, ovojnico s PIN številko pa uniči;
  • v nobenem primeru PIN številke ne hrani ali nosi zapisane na listku ali kako drugače skupaj s kartico;
  • pri vsaki uporabi kartice ne izpusti iz vidnega polja in ves čas nadzoruje celoten postopek plačevanja s kartico;
  • v primeru, da sumi, da je nepooblaščena oseba seznanjena z njegovo PIN številko, je o tem dolžan obvestiti banko;
  • kartice ne pušča skupaj z drugimi vrednimi predmeti, ki jih hrani v denarnici ali torbici na vidnem mestu (npr. v avtomobilu) ali brez potrebnega nadzora (npr. na obešalniku v javnih prostorih).

Posebej poudarjamo, da tako banke kot tudi mednarodni kartični sistemi nikoli ne zahtevamo posredovanja kakršnihkoli osebnih in kartičnih podatkov po telefonu ali elektronski pošti.

Glede škode – stranka nosi škodo do višine 150 evrov (v skladu z zakonodajo – ZPlaSS). Škodo dobi povrnjeno, če se ugotovi, da je s kartico poslovala v skladu s Splošnimi pogoji poslovanja (predvsem poglavje 4 – Uporaba in varno poslovanje s karticami). V banki pa vsako morebitno finančno škodo obravnavamo individualno, na podlagi podrobne proučitve okoliščin in ostalih dejstev.

Plačevanje prek spleta na slovenskih prodajnih mestih je varno, saj so vsa naša prodajna mesta zaščitena z 3D Secure in Verified by Visa. 3-D Secure je mednarodni varnostni standard, ki ga podpirata Mastercard (»Mastercard SecureCode«) in Visa (»Verified by Visa«) ter se uporablja za preverjanje istovetnosti uporabnikov kartic pri spletnem plačevanju. Razvit je bil zaradi zmanjšanja tveganj nepooblaščene uporabe kartic s strani tretjih oseb.

Glede tujih spletnih strani ne obstaja en sam opozorilni znak, ki bi kazal na spletno prevaro. Izbrskati moramo čim več informacij kot npr. preveriti pogoje uporabe – pogoje poslovanja, plačila, dostave in vračila blaga, preveriti podjetje, poiskati izkušnje drugih kupcev, preveriti domeno e-naslova. Zaradi dodatne varnosti poslovanja prek tujih prodajnih mest smo uvedli tudi predplačniško kartico.«


UniCredit Banka

»Pri zagotavljanju varnosti kartičnega poslovanja je na prvem mestu zagotovo »izobraženost« uporabnikov o prepoznavanju varnih in sumljivih prodajnih mest. Za večjo varnost UniCredit Bank ponuja svojim strankam tudi storitev Varnostno SMS sporočilo. S to storitvijo lahko imetniki kartic možnost zlorabe svojih kartic še dodatno zmanjšajo, saj so o transakcijah (plačilih, dvigih, ...) izvedenih s plačilnimi karticami doma in v tujini obveščeni že nekaj trenutkov po uporabi kartice. Če dobijo SMS obvestilo o kartični transakciji, ki je niso opravili sami, kartico enostavno blokirajo in onemogočijo nadaljnjo uporabo.
Če stranke ugotovijo, da se je med njihovimi transakcijami pojavila transakcija, ki je sami niso opravili, naj kartico nemudoma blokirajo s klicem procesnega centra na telefonsko številko, ki je izpisana na zadnji strani kartice, spletni strani in tudi na dopisu, ki ga je imetnik kartice prejel skupaj s kartico, oz. pokličejo 24 ur dostopno telefonsko številko+386 1 583 41 83 ali zlorabo prijavijo svojemu svetovalcu v UniCredit Banka Slovenija d.d.

Banka krije škodo, ki je nastala zaradi kraje, izgube ali zlorabe kartice, od trenutka blokade kartice, razen v primeru, ko je škoda nastala zaradi malomarnosti imetnika kartice.

Storitev 3-d Secure imetniku kartice zagotavlja boljšo zaščito pri nakupovanju s kartico preko spleta, spletnih transakcijah, tako da pri transakcijah omeji možnosti prevar. V UniCredit Bank priporočamo imetnikom kartice, da se naročijo na Varnostno SMS sporočilo, saj je  storitev priporočljiva v vsakem trenutku, tako pri poslovanju doma, spletnih nakupih kot tudi v tujini in lahko občutno zmanjša škodo zlorabe s kartico.«

 

Deli s prijatelji