Program za starše, otroke in učitelje, po vsem svetu znan kot Incredible Years (Neverjetna leta), je pred približno 35 leti začela razvijati dr. Carolyn Webster-Stratton, klinična psihologinja iz ZDA. Številne raziskave so dokazale, da je ta inovativni pristop, katerega cilj je preprečiti in zdraviti vedenjske težave otrok in spodbujati njihove socialne, čustvene in akademske usposobljenosti, izjemno učinkovit, zato so zlasti treninge starševstva kmalu začeli uvajati tudi v šolah in centrih za duševno zdravje v drugih državah. V mnogih imajo danes več izobraženih vodij skupin na število prebivalcev kot v ZDA, kjer jih je dobrih 7800; na Norveškem s petimi milijoni ljudi so jih izobrazili že 892. V Sloveniji, kjer so pilotni projekt, imenovan Neverjetna leta duševno zdravje za vsakega otroka, javnosti prvič predstavili pred dnevi, je prvih dvajset strokovnjakov usposobila Judy Hutchings, prof. klinične psihologije na univerzi v Bangorju, ki je povedala, da je vlada Walesa, od koder prihaja, sedem let financirala program za usposabljanje vodij skupin staršev, otrok in učiteljev in da so opravili stroge raziskovalne študije vseh programov, ki so pokazale pozitivne rezultate. Prvi tovrstni dokazano učinkovit program za preprečevanje in zgodnjo obravnavo vedenjskih težav otrok v slovenskem prostoru bo potekal s sredstvi Norveških finančnih mehanizmov. Prof. dr. Willy-Tore Mørch z univerze v mestu Tromsø je povedal, da je Norveška že pomagala vpeljati programe na Danskem, Švedskem, v Rusiji in Estoniji in bo z veseljem sodelovala tudi v Sloveniji.
Dr. Marija Anderluh, dr. med., iz Službe za otroško psihiatrijo Pediatrične klinike UKC Ljubljana in koordinatorica projekta, pravi, da se strokovnjaki, ki delajo z družinami, pogosto srečujejo z otroki, ki kažejo agresivno in sovražno vedenje, to pa ima neugodne posledice za njihov nadaljnji razvoj, predstavlja pa tudi veliko breme za starše, sorojence, učitelje, šolski sistem in družbo sploh. Prim. Mojca Brecelj-Kobe, dr. med. (iz iste službe), dodaja, da so psihiatri pri pomoči otrokom, ki imajo razvite vedenjske motnje, velikokrat nemočni, saj ima večina praviloma več težav, in da je pri njih večja verjetnost za razvoj psihopatoloških odklonov v odrasli dobi.
Prim. Mojca Brecelj-Kobe, prof. Judy Hutchings, dr. Marija Anderluh in prof. dr. Willy-Tore Mørch. Foto: Natalija Mljač
Začeti pred šolo
Zakaj po vseh državah, ki se odločijo za uvedbo projekta Neverjetna leta, začnejo prav s treningi starševstva in šele pozneje s skupinami za otroke in učitelje? Strokovnjaki odgovarjajo, da zato, ker dokazano zmanjšujejo vedenjske težave otrok, spodbujajo njihovo šolsko uspešnost in dolgoročno vplivajo na njihovo duševno zdravje ne glede na kulturno in socialno okolje. Starši imajo najmočnejši vpliv na otroke, še posebno v predšolskem obdobju. Hutchingsova poudarja, da je treba otroke prek staršev in učiteljev podpreti pri treh, štirih, petih letih; če čakamo do najstništva, bomo težko kaj dosegli. Z zgodaj dostopnimi oziroma pravočasno uvedenimi programi je mogoče preprečevati in tudi omejiti razdiralno vedenje otrok, zato je treba izobraziti dovolj odraslih, da bodo znali enako dobro delati kot strokovnjaki. Brecelj-Kobetova pravi, da program treningov starševstva krepi vez med otrokom in starši ter ima največji vpliv na življenje otroka. »Starševstvo močno vpliva na otrokovo obnašanje, duševno zdravje in akademski ter poklicni razvoj, zato je pomembno, da staršem in družinam namenimo več pozornosti. Zgodnje prepoznavanje duševnih motenj in zgodnja pomoč hkrati bistveno izboljšata prognozo.«
Eksternalizirano, razdiralno vedenje ali motnje vedenja so izrazi za tipične sklope posameznih negativističnih vedenj, ki se pogosto pojavljajo hkrati v posameznih razvojnih obdobjih. Pri predšolskih otrocih se kažejo kot agresivnost, izbruhi jeze, kljubovalnost, težka vodljivost, v šolski dobi se pridružijo še prestopanje dogovorjenih okvirov vedenja v razredu in do avtoritet, laž, prevara, vrstniško nasilje, v obdobju mladostništva pa so značilne vse bolj resne kršitve družbenih norm in zakonov (kraje, izostajanje od pouka, zloraba alkohola, drog, antisocialno vedenje in vključevanje v vrstniške skupine prestopnikov), je razložila Anderluhova. »Službe za duševno zdravje najpogosteje obiščejo prav zaradi teh težav. Pogostost motenj vedenja narašča, kar vidimo tudi iz poročanj medijev, strokovne službe pa ne zmorejo ponuditi pomoči vsem, ki jo potrebujejo. Ocenjujemo, da strokovno pomoč dobi manj kot deset odstotkov otrok s tovrstnimi težavami, še manjši je delež tistih, ki dobijo dokazano učinkovito pomoč.«
V dobrem letu 200 staršev Med projektom (končal se bo aprila 2016) bodo trimesečni treningi starševstva (enkrat tedensko po dve uri, 30 skupin) na voljo več kot 200 staršem v devetih centrih po državi (Javni zavod Mala ulica, ki deluje pod okriljem Mestne občine Ljubljana, Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše v Ljubljani, Center za socialno delo Ajdovščina, Radovljica in Ravne na Koroškem, Zdravstveni dom Celje, Center za usposabljanje, delo in varstvo Dobrna, Zavod za gluhe in naglušne v Ljubljani in dve enoti Službe za otroško psihiatrijo na pediatrični kliniki). Konzorcij, ki združuje omenjene partnerje, omogoča boljše povezovanje zdravstva, sociale, lokalnih skupnosti in šolstva. Regionalna razvejanost pilotnega izvajanja treningov postavlja temelje za kasnejšo dograditev mreže pomoči vsem otrokom po državi. Za udeležbo je potrebna predhodna prijava, ki bo dosegljiva prek spletne strani www.neverjetna-leta.si. |