Tveganje za padec ali zdrs je v mrzlih dneh mnogo večje, saj so pločniki prekriti z ledom, nevarne pa so tudi morebitne nove plasti snega, ki prekrivajo ledene zaplate. Ob cestišču pogosto ostanejo manjši kupi snega zaradi pluženja, ki lahko poledenijo in tako nevarno ovirajo prečkanje ceste, opozarja mag. Mateja Rok Simon, dr. med., spec. javnega zdravja, z Nacionalnega inštituta za javno zdravje. »Kadar se podnevi led topi, ponoči pa temperatura pade pod ničlo, lahko na asfaltu nastane tanek sloj ledu, črni led, ki je videti enako kot moker asfalt, in če nismo pozorni, nam spodrsne in pademo,« opozarja strokovnjakinja. »Na tleh ali na stopnicah pred vhodi stavb je pogosto stopljen sneg, led ali pesek, na katerih nam hitro spodrsne, prav tako pa je nevarno znotraj trgovin, bank in drugih stavb, če vanje zanesemo stopljeni sneg in led, ki odpade s čevljev.« Nevarnosti prežijo na nas tudi z višine, opozarja mag. Rok Simonova, ledene sveče lahko namreč povzročijo hude poškodbe!
Lani kar 3316 primerov zaradi padca na ledu in snegu
V letu 2013 so službe nujne medicinske pomoči obravnavale 3316 primerov zaradi padca na ledu in snegu. Najpogosteje so ugotovili površinske poškodbe, zlom ali zvin kolena, goleni, gležnja, stopala, zapestja in roke ter poškodbe glave (rane, površinske poškodbe, intrakranialne poškodbe), komolca, podlakti, ramena, nadlakti, kolka in stegna. Najhuje so jo skupili starejši od 65 let, ti so si največkrat poškodovali glavo, komolec, podlaket, ramo, nadlaket, kolk in stegno, ter šolski otroci in mladostniki, ki so jo odnesli s poškodbo zapestja, gležnja, stopala, kolena ali goleni, pogoste pa so bile tudi poškodbe glave pri otrocih, mlajših od pet let. Previdnosti v zimskih razmerah tako nikakor ne gre zanemariti, poudarja sogovornica z NIJZ: »Ko sta na tleh sneg in led, naj starejši ljudje ne hodijo po opravkih, če ti niso nujni, in naj raje prosijo za pomoč sosede ali sorodnike. Če pa morajo nujno od doma, naj upoštevajo nasvete za varno hojo pozimi. Najbolje je, da hodimo po pločniku. Če to ni mogoče, hodimo ob robu ceste v nasprotni smeri vožnje avtomobilov in nosimo svetla oblačila s svetlobnimi odbojnimi trakovi. Zaradi slabe vidljivosti in dolgih zavornih poti prečkajmo cesto vedno na označenih prehodih za pešce. Ne hodimo po bližnjicah!«
Lovimo ravnotežje
Pozorni bodimo predvsem zjutraj, ko je poledica najhujša: hodimo počasi in opazujmo pot pred seboj. Ne zanemarjajmo zaplat ledu oziroma drugih drsečih površin, še posebno pri izstopanju iz avtomobila, opozarja sogovornica: »Najprej nogi iztegnimo iz avtomobila in obe hkrati položimo na pločnik, šele potem poskusimo vstati. Pri tem se ves čas opirajmo na okvir avtomobilskih vrat, dokler v stoječem položaju ne dosežemo ravnotežja. Če so tla ob avtomobilu povsem poledenela, premaknimo avto in raje parkirajmo drugje.« Delajmo majhne korake in stopajmo s celim stopalom; če se ne moremo izogniti poledeneli površini, jo prečkajmo z drobnimi koraki, pokrčenimi koleni in telesom, nagnjenim naprej, še poudarja mag. Rok Simonova: »Kadar so tla spolzka, ne spreminjajmo nenadno smeri hoje. Vso pozornost usmerimo v hojo, zato ne brskajmo po žepih ali nahrbtniku in ne uporabljajmo mobilnega telefona ali drugih naprav, saj je lahko to zelo nevarno. Preden vstopimo v stavbo ali se povzpnemo po stopnicah, stresimo sneg s čevljev. Mrzli čevlji ali podplati čevljev, na katere se je prijel sneg ali led, postanejo namreč v topli stavbi spolzki. Na stopnicah, ki so spolzke, se vedno držimo za držalo stopniščne ograje. Če gremo po nakupih, nakupljene stvari nosimo tako, da ne poslabšajo našega ravnotežja in nam ne zastirajo pogleda. Težkih vrečk ne nosimo v rokah, temveč uporabljajmo nakupovalno torbo na kolesih!«
In čeprav nas zebe, rok ne tlačimo v žepe: tako so vseskozi proste, da lahko z njimi lovimo ravnotežje, denarnico in druge pomembne osebne predmete pa nosimo v torbici okoli pasu ali nahrbtniku, se še glasi pomemben nasvet. Z ustreznimi oblačili ohranjajmo ustrezno temperaturo telesa, a pazimo, da nam šal, kapuca ali kapa ne zastirajo pogleda. Pomembna je tudi obutev, še sklene strokovnjakinja: najprimernejši so gležnjarji z nizko peto in gumijastim podplatom z globokim profilom za boljši oprijem, če pri hoji potrebujemo palico, pa uporabimo takšno z gumijasto konico.