OTROCI

Stereotipi in nadarjenost

Objavljeno 26. februar 2017 19.00 | Posodobljeno 26. februar 2017 19.00 | Piše: U. S.

Dekleta že pri rosnih šestih letih ne zaupajo več v svojo nadarjenost in menijo, da je izjemen talent rezerviran za fante, so ugotovili raziskovalci, ki so proučevali s spolom povezane stereotipe.

Dekleta se že pri šestih letih začnejo dojemati kot manj nadarjene v primerjavi s fanti, sporočajo ameriški raziskovalci, ki so se lotili s spolom povezanih stereotipov, in še, da ti pogum jemajoči rezultati utegnejo vplivati na njihove bodoče kariere. V študiji, v kateri je sodelovalo 400 otrok, so ugotovili, da so petletniki, tako fantje kot punce, menili, da so super, ne glede na spol, a že leto pozneje so razlike po spolu tu, kažejo se tudi stereotipi, pravijo znanstveniki z univerz Princeton, New York in Illinois. In kdo je kriv? Vsi po malem, od medijev in učiteljev do staršev in drugih otrok.

V študiji so pet-, šest- in sedemletniki sodelovali v več poskusih; v enem so jim prebrali pravljico o nekom, ki je zelo, zelo pameten, a ni bilo jasno, o kom zgodba govori. Kdo je glavni junak, so morali ugotoviti na podlagi štirih slik, na dveh je bil moški, na dveh sta bili ženski. V skupini petletnikov so dečki v 75 odstotkih izbrali moškega in deklice žensko. Prevrtimo eno leto naprej: šestletniki so na fotografijah izbirali moške, te so raje izbirale tudi šestletnice.

V drugem poskusu so otroci igrali družabno igro; enim so rekli, da je igra za otroke, ki so zares pametni, drugim pa, da je za otroke, ki se zares močno potrudijo. Šest- in sedemletnice so prav tako kot fantje uživale v igri za tiste, ki se trudijo, precej manj pa v igri, ki naj bi bila za pametne otroke, saj verjamejo, da bodo pri tem boljši fantje. »Sporočilo, ki smo ga dobili na podlagi teh rezultatov, je, da so že majhni otroci izpostavljeni ideji, da sta pamet, talent bolj moška kot ženska odlika,« pravi eden od raziskovalcev Andrei Cimpian, profesor psihologije na newyorški univerzi. »Prav nič spodbudno ni videti, da se te razlike pojavljajo tako zgodaj. Ko jih vidiš, ugotoviš, kako naporna pot je pred nekaterimi.«

Že zelo zgodaj lahko družbeni stereotipi ustvarijo razlike za prihodnost, pravi Cimpian: »Pri petih, šestih ali sedmih letih starosti ne razmišljaš o karieri, a kmalu začneš sprejemati odločitve o tečajih, ki jih obiskuješ, zunajšolskih dejavnostih, ki se jim pridružiš. Tudi če se lahko začne kot majhna razlika, se lahko konča kot nekaj velikega.« Ali drugače: zaradi stereotipov, ki se vsidrajo pri rosnih letih, imajo lahko dekleta manj možnosti za prestižne kariere, so zapisali znanstveniki v publikaciji Science. »Dekleta ne le da vsrkajo družbene stereotipe glede bistrosti in odličnosti, pač pa tudi izbirajo aktivnosti na podlagi teh stereotipov. To je srce parajoče,« še pravi Cimpian; njegove dozdajšnje raziskave so pokazale, da imajo dekleta manj možnosti za doseganje uspehov na področjih, kot so matematika, fizika, filozofija.

Njegova kolegica, raziskovalka dr. Lin Bian, staršem in učiteljem svetuje, naj poudarjajo pomembnost (trdega) dela, vloženega truda: »Vsak je lahko še boljši, če verjame, da je trdo delo ključ do uspeha. To sporočilo lahko zlasti koristi dekletom – družabna igra jih je prav toliko zanimala kot fante. Poudarjanje pomembnosti truda za uspeh bi lahko zaščitil interese deklet in jih celo pospeševal, prispeval k uspehu.« 

Deli s prijatelji