Še dober teden in spet bo zadonel šolski zvonec: mnogim že dobro znan, nekaterim pa bo zazvonil prvič. Več tisoč slovenskih otrok se bo čez nekaj dni prelevilo v prvošolčke, cicibančke, prvčke, prestopilo pomemben prag izobraževanja ter si ponosno nadelo rumeno rutko in kresničko.
Prehod iz vrtca v šolo je za vsakega otroka izjemnega pomena, poudarja mag. Mateja Hudoklin, univ. dipl. psihologinja, iz Svetovalnega centra za otroke, mladostnike in starše Ljubljana, saj gre za veliko spremembo, ki je običajno precej stresna, ne glede na to, ali se otrok šole veseli ali pa se je boji. Pred njim je neznano okolje, negotovost pa lahko povzroča tudi manj prijetne občutke strahu in zaskrbljenost – toda če se starši skupaj z otrokom veselijo vstopa v šolo in ga pričakujejo pozitivno naravnani, bo tudi otrok z večjim odobravanjem pričakoval novo šolsko leto, pojasnjuje strokovnjakinja: »Odnos staršev do te spremembe in preostalih ljudi, ki so otroku blizu in so zanj pomembni, je tisti, ki obarva otroku vstop v šolo v prijetne ali pa manj prijetne tone. Odnos staršev do šole in do učenja in znanja nasploh je tisti, ki tako ali tako vpliva na otrokovo dojemanje šole. Če so starši imeli slabe izkušnje s šolo, to običajno otrokom tudi povedo in mu tako že vnaprej otežijo vstop v šolo. Če ga je strah in je zaskrbljen glede tega, kaj ga čaka v šoli, če ga je strah stavbe, ljudi, predvsem učiteljev, novih sošolcev itn., potem bo potreboval veliko več časa, da se bo prilagodil na novo okolje, izpolnjevanje zahtev šole. Pridobivanje samozavesti in zaupanja vase bo teklo počasneje.« Priprave na vstop v šolo tako nikakor niso zanemarljive, nadaljuje mag. Hudoklinova, ki poudarja, da so nujni pogovori o pričakovanjih, spodbude in odpravljanje morebitnih dvomov in strahov: »Pomemben je tudi skupen nakup šolskih potrebščin, torbe, morda tudi kakšnega novega kosa oblačila. Otroku je treba zagotoviti, da mu bomo stali ob strani, tudi če se bodo pojavile kakšne težave, kar pa je seveda sestavni del življenja, sestavni del učenja.«
Kakšne stiske pa lahko starši pričakujejo? »Otroci so lahko ob vstopu v šolo precej zaskrbljeni, prestrašeni, ker se naenkrat srečajo z ogromno novimi stvarmi in ljudmi,« pojasnjuje sogovornica. »Otroci si morajo najprej nabrati nekaj izkušenj, da se bodo lahko umirili in bolj sproščeno prihajali v šolo. Gre za nekakšno uvajalno obdobje, ko spoznavajo šolska pravila, pričakovanja učiteljev, spoznavajo vrstnike in šolsko okolje. Otroci so lahko na začetku bolj utrujeni, tudi bolj razdražljivi, nemirni. Starši moramo delovati predvsem pomirjujoče in otroke razbremeniti, jih potolažiti, če vidimo, da je otrokom težko, da doživljajo stisko. Seveda veliko lahko pomagajo učitelji, ki prve dni v šoli naredijo bolj sproščene in namenjene predvsem spoznavanju šole, pravil, šolskega okolja in otrok med seboj.«
Seveda se lahko v stiski po koncu brezskrbnih poletni dni znajdejo tudi starejši šolarji, čeprav izobraževalno okolje že dobro poznajo: prestop iz brezdelja v dneve, zaznamovane z urniki in drugimi dejavnostmi, namreč ni za vse samoumeven, zato naj prvi september nikar ne pride iznenada! »Ko se bližajo počitnice h koncu, otroku pomaga, če se o šoli začnemo pogovarjati – kaj otroka čaka, kakšne spremembe pričakuje, kaj ga skrbi, česa se veseli. Nakupimo vse potrebno za novo šolsko leto, otrok naj vse potrebščine pregleda in zavije, podpiše ipd.,« svetuje mag. Hudoklinova in še sklene: »Prvi šolski dan lahko tudi v manjši meri proslavimo – gremo na tortico, sladoled, pripravimo dobro kosilo!«