PSIHOLOGIJA

Otroci in narava

Objavljeno 21. februar 2015 13.00 | Posodobljeno 21. februar 2015 13.00 | Piše: U. S.

Otroci bi morali veliko časa prebiti zunaj, v naravi. Vsi starši, morda še zlasti tisti, ki živijo v mestnih središčih, bi se morali potruditi in potomcem omogočiti občutiti naravo.

Svobodna igra na prostem ni le zdrava za pravilni fizični razvoj, spodbuja tudi domišljijo, druženje in empatijo.

Uničeni gozdovi, vse manj prostora za igro in sprehode, velika smetišča, umazane reke in jezera, v katerih smo se nekoč kopali, danes pa nam kaj takega niti na misel pride: vse to je realnost v našem svetu. Zato starši porabimo veliko časa, da otroka naučimo, kaj lahko počne in česa se ne sme v svetu, ki ga obkroža. Da jutrišnji svet ne bi bil še slabši od današnjega, ampak bi bil lepši in bolj čist, moramo že danes začeti vzgajati otroke, da ga bodo negovali. Da bi to dosegli, pa morajo otroci občutiti naravo, z njo okrepiti vez.

Narava preseneča in uči

Tako naš planet ne bo samo bolj zdrav in varen, tudi otroci bodo bolj zadovoljni, pravijo psihologi in pediatri. Da bi najmlajši vzljubili naravo, morajo seveda ustvariti zvezo z njo, edini način pa je izkušnja: med sprehodi, igro, raziskovanjem, plezanjem po drevesih, nabiranjem gozdnih sadežev … ali drugače, z aktivnostmi, med katerimi lahko otipajo in vonjajo živi svet, ki jih obkroža. Svobodna, nevodena igra v naravi spodbuja zdrav razvoj in domišljijo. V naravi ni znanih obrazcev, po katerih so na primer organizirane videoigrice, otrok svobodno odloča o poteku igre. Tako tudi naravni elementi, na primer podrto drevo ali velik grm, dobijo svoj prostor v njegovi igri, saj so primerni za plezanje in skrivanje. Da bi se otrok vsega tega zavedal, pa morajo poskrbeti odrasli, starši, ki jim morajo omogočiti tesen stik z naravo. Vsak prosti trenutek izkoristite za odhod ven, letni čas bo narekoval tudi vrsto aktivnosti. Ko je sneg, je na vrsti sankanje, tudi smučanje, skupaj lahko naredite iglu, sneženega moža, se kepate ali preprosto valjate po snegu: naj ga otroci okusijo, občutijo, vonjajo – tako bodo dobili izkušnje in obenem spodbudili prirojeno radovednost.

Lekcija iz ekologije

Razumevanje naravnih procesov lahko sproži tudi otrokove talente, ki se dodatno razvijajo in mu celo odredijo bodoči poklic. V tem razumevanju se skriva vedenje o tem, od kod prihaja hrana, ki jo jemo, voda, ki jo pijemo, obleka, ki jo nosimo. To je tudi čas za lekcijo iz ekologije in sprejemljivega vedenja: otroku moramo pokazati in ga naučiti, da smeti spadajo v smetnjake, da je mogoče tudi vrečko reciklirati, niti najmanj pa je ni primerno pustiti sredi travnika. Pokažite mu, da lepoto narave ohranjamo tudi z razvrščanjem odpadkov doma, varčevanjem z energenti pa tudi izbiranjem zdrave hrane in do okolja prijaznega prevoza. Tako se razvija zavedanje o tem, kako in koliko smo povezani in odvisni od življenja v svetu, ki je okoli nas. Poleg tega s spreminjanjem letnih časov lažje dojamejo koncept časa, preteklost, sedanjost, prihodnost. Tako se učijo razmišljati v širšem časovnem okviru in minljivosti trenutka, obenem pa bo otrok okrepil odnos s starši, če so ti tisti, ki ga spremljajo pri njegovem odkrivanju narave. 

Deli s prijatelji