Zdravila za odpravljanje zgage imajo hud stranski učinek: povečujejo verjetnost zloma kolka, ugotavljajo ameriški znanstveniki. V raziskavi, ki sta jo opravila harvardska univerza in bolnišnica v Massachusettsu, so potrdili škodljiv vpliv zdravil proti zgagi na zmožnost telesa obnavljati kostno tkivo. Študija je potekala 20 let na več kot 80.000 ženskah v menopavzi. Pri pacientkah, ki so ta zdravila uživala, se je nevarnost zloma kolka povečala za polovico.
Tvegana tudi zdravila Leka in Krke
Izsledki študije so pomembna informacija za stotisoče ljudi, ki trpijo zaradi zgage in si nadlogo blažijo z uživanjem zdravil. Tisti pacienti, ki jih jemljejo vsaj trikrat na teden več kot dve leti, spadajo v ogroženo skupino. Ključna zdravila so tista z učinkovino omeprazol, ki jih proizvajata tudi Lek in Krka, in so ena najbolj prodajanih farmacevtskih izdelkov na svetu. V lekarnah jih najdemo pod imeni Ultop (Krka), Gasec, Zanprol, Prilosec in Ortanol (Lek). Omeprazol sicer deluje kot zaviralec protonske črpalke (ZPČ) v telesu, s čimer zmanjšuje izločanje želodčne kisline in zmanjšuje njeno kislost.
Raziskovalci so potrdili, da imajo ta zdravila blagodejne učinke na izločanje želodčne kisline in zaščito sluznice, povzročajo pa tudi manjšo absorbcijo zaužitega kalcija v telo in slabšo regeneracijo kostnega tkiva. Z neizkoriščanjem kalcija, ki je nujno potreben za zdrave kosti, in neobnavljanjem starega kostnega tkiva postanejo kosti krhke in nagnjene k zlomom. Od 500 pacientk, ki so uživale sporna zdravila, si je v enem letu kolk v povprečju zlomila ena, so ugotovili s študijo.
– Dr. Hamid Khalili
Cigarete vse skupaj le še poslabšajo
Najbolj ogrožene bolnice so starejše kadilke s kronično zgago in tudi tiste, ki so že prenehale kaditi. Pri njih je kostno tkivo še posebno načeto, zato je nevarnost zlomov večja kot pri nekadilkah. Vodja raziskovalne skupine dr. Hamid Khalili zato svetuje, naj pacientke dobro pretehtajo med potrebo po blaženju zgage in povečano nevarnostjo zloma kolka. Priznava sicer, da je v absolutnih številkah verjetnost zloma majhna, vendar obstaja.
Harvardska študija se je osredinila na ženske, vendar druge podobne raziskave enake izsledke izpostavljajo tudi za moške. Kanadski strokovnjaki so namreč prišli do enakih ugotovitev, ko so zaznali, da se je med uporabniki zdravil proti zgagi za 44 odstotkov povečala verjetnost zloma kolka.
Domača stroka opozarja: ZPČ so na 1. mestu po rabi zdravil na svetu
Razsežnost problema je večja, kot se zdi na prvi pogled. »Porast porabe zaviralcev protonske črpalke v zadnjih letih je velika in so po celem svetu na 1. mestu porabe zdravil. Poleg tega, da se populacija stara, so tudi bolniki veliko bolj ozaveščeni in se samozdravijo. Večina bolnikov z zgago oz. strokovno gastroezofagealno reflusno boleznijo sploh ne pride do zdravnika temveč se samozdravi,« pojasnjuje dr. Saša Markovič iz UKC, vrhunska strokovnjakinja s področja gastroenterologije.
- dr. Saša Markovič
»Glede na to, da je študija pokazala, da niti dodatki kalcija niti zdravila za osteoporozo ne preprečujejo nastnaka zlomov, je edino kar lahko bolnikom priporočimo, da zdravil ne uživajo? Ne vem kako, če jih rabijo,« se sprašuje in izpostavlja: »Izdali smo številna priporočila za zdravnike in zloženke za bolnike, kako se pristopa k temu nadležnemu simptomu - in zdravila so šele na koncu vseh ukrepov. Specialisti vidimo le najhujše primere, pa tudi splošni zdravniki jih veliko sami zdravijo.«
Slovenska proizvajalca bosta z ukrepi še počakala
- V Krki svarijo pred zdravljenjem na lastno pest
»Seznanjeni smo z rezultati ameriške raziskave« so nam potrdili v Krki, vendar opozarjajo, da so zdravila proti zgagi tako ali tako priporočena samo za kratkotrajno uporabo. Pri tej pa nevarnosti za zlome ni. »Dolgotrajno zdravljenje se priporoča samo za hude in trdovratne razjede na požiralniku, pri katerih so možni nevarni zapleti. Dolgotrajno zdravljenje mora zdravnik skrbno nadzorovati,« pravijo v Novem mestu. Povedano po domače: na navodilih piše, da si zgage ne smete lajšati z zdravili dolgo časa. Če ste pojedli preveč tablet, ste si krivi sami.
V Leku slišimo podobno zgodbo in pojasnila, v čem je srž težav: »Kislost v želodcu in blaga kislost v začetku dvanajstnika sta nujna za zadovoljivo absorbcijo kalcija iz hrane. Pri jemanju zviralcev protonske črpalke se izločanja želodčne kisline zmanjša, kar bi lahko bil en od razlogov za zmanjšano absorbcijo kalcija ter možnost pojava osteoporotičnih zlomov.« Z ukrepi bosta oba slovenska proizvajalca počakali na evropsko in slovensko agencijo za zdravila: če bosta tudi ti dve potrdili povezavo med jemanjem zdravil proti zgagi in osteoporotičnimi zlomi, bodo opozorili uporabnike teh zdravil.
Razkrivamo: kateri hrani se je treba izogibati, da bi zmanjšali pogostost zgage:
|
Po naravni poti nad zgago
Zgaga je domače ime za skupek bolečih in pekočih simptomov v zgornjem delu trebuha, ki nastane zaradi vračanja in dolgotrajnega stika želodčne kisline z občutljivo sluznico požiralnika. Kako se je znebiti? Ključna je zdrava prehrana. Namesto mastne hrane je priporočljivo jesti lahke, uravnotežene in zdrave obroke. Grižljaji naj bodo majhni, hrano pa dobro prežvečite. Med pomembnimi vzroki za nastanek zgage je tudi debelost. Tisti, ki se zgrozite ob pogledu na tehtnico, boste s hujšanjem učinkovito zmanjšali pogostost te nadloge.
Opustiti je treba škodljive razvade, kot sta kajenje ter čezmerno pitje alkohola in kave. Tudi stres lahko pripomore k težavam z želodčno kislino, zato ga poskusite omejiti in poskrbite za veliko gibanja na svežem zraku. Znana slovenska gastroenterologinja dr. Tatjana Puc Kous svetuje tudi pravilno razdelitev obrokov čez dan: vsaj tri ure pred spanjem naj ne bi jedli ničesar, pri preprečevanju vdora kisline v požiralnik pa naj bi pomagal tudi višji vzglavnik.


