VITALNO

Čas za brezskrben oddih

Objavljeno: 13.02.2016 12:00Posodobljeno: 13.02.2016 12:00

Tako kot odrasli tudi otroci in mladostniki potrebujejo razbremenitev od vsakdanjih obveznosti.

Počitnice naj bodo torej res to: priložnost za odklop od šole in obveznosti. Šolarji naj ne bodo prepuščeni sami sebi in računalniku, šole prosti dnevi naj bodo priložnost za nove izzive in izkušnje.

Ta konec tedna se za del slovenskih šolarjev in dijakov začenjajo težko pričakovane zimske počitnice: priložnost za brezskrben oddih in odklop od obveznosti. Naj bodo počitnice res to ali naj se otroci v tem času učijo, delajo naloge, nadoknadijo zamujeno? Pogosto šolarjem in dijakom učitelji in profesorji naložijo delo, ki naj ga opravijo v tem prostem tednu. Za nasvet smo povprašali Aljo Fabjan, integrativno psihoterapevtko, ki pravi, da tako kot odrasli tudi otroci in mladostniki potrebujejo razbremenitev od vsakdanjih dejavnosti: »Če bodo med počitnicami nadaljevali šolsko delo, tovrstne razbremenitve ne bo. Veliko je odvisno tudi od siceršnje šolske in splošne obremenjenosti otroka – bolj ko je obremenjen, pogostejše naj bodo razbremenitve. Občasno seveda nastanejo situacije, v katerih je treba med počitnicami kaj nadoknaditi, tudi v takšnih primerih pa naj bo določen del namenjen počitku in ukvarjanju z dejavnostmi, ki otroka veselijo.«

Kako bo šolar preživel čas počitnic, je odvisno od njegove starosti, želja in potreb, a tudi od časovnih in finančnih zmožnosti družine. Mnogo staršev ne more ob vsakih počitnicah vzeti dopusta, zato jih skrbi, kako otrokom organizirati čas, da ne bodo večino dneva sami. Dobro je, svetuje Fabjanova, da skupaj z otrokom ali mladostnikom načrtujejo skupne in individualne dejavnosti ter skupaj iščejo možnosti preživljanja časa, ki bi bile za vse najustreznejše: »Seveda ni dobro, da je večino dneva prepuščen sam sebi, da preživlja čas ob gledanju televizije ali igranju računalniških igric, torej v nekakšnem umiku.«

Če noče šole prostih dni prebiti pri starih starših ali v organiziranih skupinah, naj bo sam doma, če je tega sposoben. »Ob odločanju o tem, kdaj je lahko sam doma, je treba upoštevati njegovo zrelost in samostojnost, njegove osebnostne lastnosti in druge okoliščine, npr. ali je vsaj eden od staršev oziroma sorodnikov stalno dosegljiv na telefon, ali je v bližini doma kdo, na katerega se lahko obrne v kritični situaciji, kako varen je dom …« pravi Fabjanova in dodaja, da ni dovolj, da otroku zagotovimo le varnost: »Ves čas potrebuje nove izzive, izkušnje in doživetja, vse to mu lahko omogočimo tudi v domačem okolju, treba si je le vzeti čas za pogovor in skupaj oblikovati čim več idej, kako bi kakovostno in prijetno zapolnil čas.«

Pomembno je določiti pravila, ki jih bo otrok upošteval, ko bo sam. Dogovorimo se, da ga ob posameznih urah pokličemo in tako spremljamo potek njegovega dneva, prav tako, ali sme na obisk k prijatelju, koliko časa lahko gleda televizijo, igra računalniške igre in podobno. Starši naj se zavedajo, da je treba nekatere omejitve, ki veljajo med šolskim letom, vsaj omehčati, saj so vendar počitnice. Otroku, ki bo sam doma, naložimo zadolžitve, denimo gospodinjska opravila, ki jih je sposoben opraviti, izbrane naj bodo tako, da se lahko ob njih kaj novega nauči.