Obiskovanje vrtca z bogatim programom, v katerega spadajo tudi učenje tujega jezika in učne ure tenisa, šole z veliko obšolskih dejavnosti in obiskovanje prestižne fakultete niso zagotovilo, da bo otrok uspešen. To je zdaj postalo dejstvo, saj gre za rezultat študije državne univerze Severne Karoline, v kateri je sodelovalo več kot 10.585 otrok iz tisoč naključno izbranih srednjih šol v ZDA. Raziskovalce so zanimali njihov uspeh, vprašanje, koliko so starši vključeni v njihova življenja, in kakovost šol, ki jih obiskujejo.
Najboljši uspeh dosegajo otroci, katerih starši se aktivno vključujejo v njihovo šolanje, torej jim pomagajo pri domačih nalogah, kadar česa ne razumejo, se redno udeležujejo roditeljskih sestankov in govorilnih ur, se s potomci redno pogovarjajo o težavah in izzivih v šoli ter poudarjajo pomembnost izobraževanja. Tudi tako svojim otrokom predajajo znanje in vrednote. Takšno aktivno starševstvo je namreč bolj pomembno za dobre ocene in poznejši uspeh otroka kot obiskovanje najbolj prestižnih šol in drugih ustanov, pravijo raziskovalci. Otroci, ki jih starši podpirajo (in so tudi sicer s potomci zelo povezani) – čeprav ne obiskujejo najbolj ugledne šole v mestu –, se navadno odrežejo bolje kot vrstniki, ki so sicer vpisani v odlične šole, a se starši le malo zanimajo za to, kaj se dogaja v razredu.
Šolsko okolje mora biti spodbudno. Foto: Shutterstock |
»Čeprav je dober sistem izobraževanja pomemben, je vloga staršev pomembnejša za uspeh in določa prihodnost otroka,« je povedala dr. Toby Parcel, profesorica sociologije na državni univerzi Severne Karoline v Raleighju in soavtorica raziskave. Pomembno je, je še poudarila, da starši poznajo pomembnost svoje vloge in otrok ne prepuščajo samim sebi, ampak jih vodijo z nasveti: »Naša študija je dokazala, da se morajo starši zavedati, kako pomembni so, investirati v svoje otroke, torej se z njimi učiti, če je to treba, ter jim dati vedeti, da je šola pomembna.« Otroka morajo znati nagraditi in kaznovati, saj bo to bolj vplivalo na to, koliko se nauči, kot je pomembna oprema, ki jo ima šola na voljo. Razen tega, svetuje Parcelova, naj se starši pogovarjajo z učitelji in profesorji ter ravnateljem, pri tem pa ne smejo biti sramežljivi: dolžnost staršev je, da ščitijo svojega otroka in zadovoljujejo njegove potrebe, tudi glede šolanja, saj mora biti šolsko okolje (vsako leto znova) prijazno in prijetno: otrok naj bi se učil v varnem in zdravem okolju, brez strahu pred diskriminacijo, predsodki in nadlegovanjem. Starši imajo pravico izvedeti za ocene in informacije o različnih dejavnostih, vedeti morajo tudi, kaj se od otroka pričakuje; lahko se tudi pritožijo učitelju ali ravnatelju (pa tudi ministru), ne da bi se pri tem bali povračilnih ukrepov.
Omejite gledanje televizije
Omejevanje časa, ki ga otrok presedi pred televizijskim sprejemnikom, pomembno vpliva na njegovo zdravje in dobrobit, trdi psiholog dr. Aric Sigman. Danes rojeni otroci bodo do sedmega leta starosti eno leto strmeli v teve zaslon, pravi, saj mnogo staršev televizijo uporablja kot elektronsko varuško. In čeprav se ne zdi tako, so strokovnjaki gledanje televizije povezali z debelostjo in povišanim tveganjem za nastanek kardiovaskularnih bolezni ter diabetesa tipa 2. Pretirano gledanje teve programov bi lahko, meni dr. Sigman, vodilo v težave s koncentracijo in druge psihološke težave.