OBLIKOVANJE

Zapelji me nežno

Objavljeno 26. november 2012 10.11 | Posodobljeno 23. november 2012 16.33 | Piše: Petra Kancler

Nakupovalne meke so v zadnjem času prava paša za oči, saj obisk trgovin za mnoge ni več le neizogibno opravilo, ampak si stranke želijo enkratno doživetje, povezano z užitki.

Kakšne so najnovejše smernice na področju oblikovanja prodajnih prostorov, smo povprašali arhitektko Alenko Kragelj Eržen. S svojim podjetjem Kragelj arhitekti se je med drugim podpisala pod inovativni koncept nove Si.mobilove prodajalne na Prešernovem trgu, ki je bila javnosti prvič predstavljena prejšnji teden. Preseneča s samosvojo podobo, ob tem pa obiskovalcu ponuja edinstveno izkušnjo nakupovanja in prijeten občutek, kot da si v domači dnevni sobi.

Kakšen je vaš oblikovalski pristop oziroma vodilo pri zasnovi interierjev?

Osnovno vodilo se glasi: manj je več, oziroma – majhno ima prednost pred velikim tudi v maloprodaji. Čeprav so vsa mesta in vasi obkroženi z velikimi nakupovalnimi centri, pa trgovine v jedrih mest počasi, a zanesljivo pridobivajo staro veljavo. Kupci smo ugotovili, da veliko ni vedno tudi boljše, prijetnejše, osebnejše, in da nižja cena vedno ne odtehta izgube vsega tega. Manjše trgovine so preglednejše, bolj obvladljive, poleg tega pa imajo v nasprotju s trgovinami v nakupovalnih središčih večinoma dnevno svetlobo, kar s psihološkega vidika zadovoljstva kupca s celotno nakupovalno izkušnjo in željo po ponovnih nakupih ni nepomembno. 

Še ena zanimiva smernica pa je ta, da si kupci želijo nazaj avtentičnost, pristnost. Unformiran dizajn trgovin, ki je enak v Berlinu, na Dunaju in v Ljubljani, se zagotovo počasi poslavlja. Tudi velike verige, kot sta Starbucks in McDonald's, ki so svoj uspeh zasnovale na standardiziranosti vsake najmanjše podrobnosti, ugotavljajo, da to danes ne deluje več in zato dizajn svojih trgovin in restavracij vedno bolj prilagajajo lokalnim kulturnim značilnostim in posebnostim. V nasprotju s številnimi globalnimi in regionalnimi večnacionalkami je Si.mobilu (kot članu mednarodne skupine s sedežem na Dunaju) vedno uspelo ohraniti proste roke pri odločanju o zasnovi in opremi maloprodajnih trgovin. Mislim, da je tudi to eden od razlogov za njihov uspeh.     

image
Arhitektka Alenka Kragelj Eržen v ambientu svojega zadnjega projekta – trgovine, ki
kupcem za boljše počutje ob obisku privošči doživetje prave dnevne sobe.

Kakšna je optimalna arhitekturna rešitev, ki jo predlagate naročniku?

Optimalna rešitev je vedno tista, ki najbolj ustreza potrebam in ciljem naročnika. V primeru maloprodajnih trgovin je seveda prava tista rešitev, ki najbolje razume potrebe in želje kupcev naročnika. Da bi ugotovili, kaj to je in kdo sploh so ciljni kupci (ker vsi to niso), je treba narediti precej analiz in raziskav. Ko se temeljito poglobiš v strategijo in cilje naročnika, ko poiščeš in preučiš dobro prakso v branži, ko vztrajno vrtaš, da zares razumeš probleme, ki tarejo kupce naročnika in njihove skrite želje, se prava rešitev pojavi sama od sebe.

Kaj je tisto, kar poskrbi, da se stranka v trgovini dobro počuti?

To je kombinacija več stvari. Zame so na prvem mestu vsekakor zaposleni v trgovini, ki so, mimogrede, vedno manj prodajalci in vedno bolj svetovalci ter zaupniki. Kupci zaradi mobilnih in spletnih tehnologij ter množice aplikacij postajajo vedno bolj povezani med sabo, bolje informirani in zato bolj zahtevni.  

Najbolje se pri kupcih odrežejo mladi, sproščeni, nasmejani, na videz povsem vsakdanji fantje in punce, ki pa v sebi skrivajo enciklopedično znanje o prodajnem programu, vrhunske veščine komunikacije in neustavljivo željo, da nekomu polepšajo dan. Kot pravi znani rek – pametna podjetja ne učijo ljudi, kako biti prijazni, ampak zaposlujejo prijazne ljudi.

Tudi trgovina precej vpliva na počutje in zadovoljstvo strank. Ali drugače: veliko stvari je treba narediti prav: pomembni so logična zasnova prostora, naravni materiali, prijetne barve, čim več naravne svetlobe, prava temperatura in dovolj svežega zraka. Zelo pomemben je kisik, ker utrujeni in zaspani kupci niso najbolj razpoloženi za nakupovanje. Če v prostor dodate še kakšno prijetno dišavo, bosta počutje in navdušenje nad nakupovanjem še za odtenek boljša in večja. 

Deli s prijatelji