NAVTIKA

Varni v lepem in hladnem

Objavljeno 07. maj 2012 09.00 | Posodobljeno 07. maj 2012 09.00 | Piše: S. N.

Voda in veter sta naravni sili, ki ne odpuščata napak, zato moramo biti na spremenljive razmere pripravljeni. Kljub drugačnim pričakovanjem občasnih navtikov je tudi Jadransko morje nevarno.

Vreme se na Jadranu zelo hitro spreminja, dopoldansko sonce lahko že v nekaj minutah zamenja nevihta ali burja, ki tudi poleti piha čez 100 kilometrov na uro. Še posebno je nevarno ponoči, ko je vidljivost slaba.

Prvo pravilo varnosti je, da se pred plovbo opremite s čim boljšim navtičnim znanjem in pred začetkom plovbe seznanite posadko s postopki ukrepanja v primeru slabega vremena ali drugih nesreč: padca človeka v morje, nasedanja plovila, trčenja ipd. Drugo pravilo varnosti govori o stalni pazljivosti. Opazujte morje okoli sebe, druga plovila, njihovo hitrost in smer gibanja. Preučujte pomorske karte in si označite morebitne nevarnosti na njih. Predvsem pa poslušajte vremensko napoved in opazujte znake sprememb vremena.

Oblačila in obutev

Pri teh se varnost pravzaprav začne. Čevlji, ki drsijo, so pogost vzrok poškodb na plovilih, mokro in prezeblo telo izgublja moč in natančnost pri gibanju ter opravljanju najenostavnejših opravil. Ne samo v hladnem, tudi v lepem vremenu so oblačila in pokrivala zelo pomembna. Zato moramo imeti s seboj na plovilu lahke čevlje z dobrim oprijemom, lahka oblačila, ki nas varujejo pred soncem, in ustrezno pokrivalo ter tudi dobra sončna očala. Ne pozabite na rokavice. Za hladno in mokro vreme na jadrnici potrebujemo jadralne škornje, nepremočljive hlače in jakno, topla oblačila, ki jih oblečemo pod nepremočljiva vrhnja oblačila. Pri večjih motornih plovilih je zgodba malo drugačna, saj se posadka lahko v večini primerov skrije v varno zavetje.

Rešilni jopiči

Vsako plovilo mora imeti na krovu toliko rešilnih jopičev, kolikor je na njem članov posadke. Razlikujejo se po nosilnosti, zato je treba preveriti, če vsi jopiči ustrezajo vsem. Po obliki ločimo navadne oprijete jopiče in jopiče z vzglavnikom. Res je, da so tisti z vzglavnikom neprijetni za nošnjo, saj nas vzglavnik ovira, ampak so veliko bolj varni. Ob padcu v vodo se namreč lahko zgodi, da kam udarimo in ob tem izgubimo zavest – jopič brez vzglavnika nam v tem primeru ne bo kaj dosti pomagal. Na voljo so tudi tanki jopiči, ki imajo vgrajeno ampulo s plinom, ki se sproži ob padcu v vodo. So skoraj neopazni, ne ovirajo gibanja in so izdelani tako, da držijo glavo nad vodo.

Varnostni pasovi

Še pomembnejši od jopičev so na jadrnicah varnosti pasovi, ker preprečujejo padec v vodo. Voda se tudi sredi poletja zelo hitro ohladi. V slabem vremenu, ob visokih valovih, močnem vetru ali celo ponoči je verjetnost, da vas bo posadka hitro našla, zelo majhna, zato je preprečitev padca v vodo najpomembnejša. Varnostni pasovi omogočajo, da se z njimi pripnete na plovilo in preprečite padec. Na prednjem delu pasu je treba namestiti dve močni vrvi, dolgi od 200 do 250 centimetrov. Na koncu obeh vrvi mora biti pritrjen karabin. Med nočno plovbo ali plovbo v slabih razmerah morate biti z enim koncem vedno pripeti na trden del plovila. Primerna mesta so vsa pritrdilna očesa za jadralno opremo, držala na strehi kabine, jamborne pripone ipd. Za pritrditev ne uporabljajte zunanje ograje! Preden se z eno vrvjo odpnete, se vedno najprej pripnite z drugo. Z varnostnim pasom boste varnejši kot z rešilnim jopičem!

Rešilne boje

Rešilne boje v obliki obročev in konjskih kopit so obvezna oprema plovil, način, kako so pritrjene, pa je tak, da je od njih bolj malo koristi. Zakaj? Večina plovil ima na krmno ograjo privezan rešilni obroč ali kopito. Če navedemo primer plovbe, ko nekdo pade v morje ob velikih valovih – kako ukrepati? Član posadke, ki je najbližji rešilnemu obroču, ga odveže ali vrže v morje. Kaj je s tem storil? Nič dobrega. Od trenutka, ko je nesrečnež padel v morje, do trenutka, ko smo rešilno bojo vrgli v morje, je v najboljšem primeru preteklo vsaj deset ali več sekund. V tem času smo prejadrali najmanj 30 metrov, z motorno jahto pa prepluli vsaj trikrat več. Za dokaj uspešno uporabo je treba bojo opremiti s plavajočim sidrom in signalno lučjo.

Deli s prijatelji