PARKIRIŠČE

Otrok iz Kragujevca

Objavljeno 13. maj 2012 14.45 | Posodobljeno 13. maj 2012 14.45 | Piše: Janez Kovačič

V tem srbskem mestu so začeli izdelovati fiata 500L, nekakšnega mešanca med enoprostorcem in športnim terencem.

Notranjost: upoštevali so tudi načela feng šuja (foto: Janez Kovačič).

KRAGUJEVEC – Italijanski Fiat, sedaj dokaj srečno združen ali poročen z ameriškim Chryslerjem (srečno zaradi tega, ker gre temu bolje kot matičnemu Fiatu), nima lahkih časov. Razlogi so bolj ali manj znani. Proti koncu leta, verjetno septembra ali oktobra, na trge pripelje novi fiat 500L, ki seveda ni zgolj podaljšani fiat 500, kot se zdi glede na dodatno oznako L. Je avto, ki bo prinesel dodatne kupce in dodaten denar? Se bo posrečilo?

Prispevek Srbije

Fiat 500L je morda za slovenski tržni prostor zanimiv tudi zaradi dejstva, da bo (ali že) nastajal v skrbskem Kragujevcu. V isti tovarni, ki se je nekdaj imenovala Crvena zastava in je izdelovala licenčne fiate, majhne avtomobile, ki so postavili Jugoslavijo in z njo Slovenijo na tedanji avtomobilski zemljevid tako ali drugače razdeljene Evrope. Torinski Fiat je z veliko pomočjo Srbije – ta je novo tovarno oprostila začetnega plačevanja davkov in je hkrati prispevala veliko denarja – zgradil povsem nove proizvodne obrate. Investicija je bila vredna 700 milijonov evrov, v tovarni pa bo nastajal fiat 500L. Zmogljivosti tovarne so približno 220.000 vozil v letu dni, letos pa bodo v mestu pod obronki Šumadije naredili približno 30.000 fiatov 500L. Delo bo imelo, ko bo vse tako, kot mora biti, približno 2000 do 2500 ljudi, to pa je podatek, ki ga v Srbiji uporablja (izrablja?) tudi politika. Rojstni kraj fiata 500L je Srbija oziroma Kragujevac, čeprav to ne bo pisalo na nobenem rojstnem listu ...

Pogled v notranjost

Fiat 500L je dolg 414 centimetrov, navzven deluje kot manjši enoprostorec oziroma mešanec med enoprostorcem in športnim terencem (SUV), narejen pa je na zasnovi, po kateri bo čez nekaj časa luč dneva ugledal tudi novi punto. Od strani, zlasti od zadaj, je videti kot mini countryman, če upoštevamo zgodovino, pa ima 500L predhodnika vsaj v multipli 600 iz šestdesetih let prejšnjega stoletja, pa v sedanji enoprostorski multipli in še kakšnem fiatu. Dejstvo je, da ima s temi vozili apeninska avtomobilska hiša veliko izkušenj in tudi tržnega uspeha – gotovo na to računa tudi zdaj.

Prvič je bil fiat 500L na ogled na marčnem avtomobilskem salonu v Ženevi, sedaj pa so Italijani dovolili tudi pogled v notranjost. Armaturna plošča je razgibana, ni posebnosti, spredaj se sedi razmeroma visoko. Enako tudi zadaj, kjer je dovolj prostora tudi po višini – če si centimetrsko povprečen – saj so zadnji sedeži pomični. Pri urejanju notranjosti so upoštevali tudi načela feng šuja, kar bo verjetno kupec težko opazil; bo pa verjetno opazil oziroma ugotovil željo po praktičnosti oziroma uporabnosti, saj se na primer vrata odpirajo zelo na široko, tudi prtljažnik z najmanj 300 litri ob zapisani dolžini ni liliputanski. Očitno pa je, da se Fiat ni prepustil izražanju oblikovalske svobode, ki bi morda škodila uporabnosti. Škoda? Bomo videli.

Čeprav o tem niso izrecno govorili, se ve, da bodo vsaj na začetku avtu namenjali tri motorje: 1,4-litrskega s 100 KM pa močnejšo izvedenko 900-kubičnega dvovaljnega twin aira s 105 KM in tudi 1,3-litrski dizelski agregat, ki bo imel 95 KM. Pogon bo spredaj, kasneje bodo dodali samodejni menjalnik; menda se bo pojavila tudi sedemsedežna varianta.

Otrok iz Kragujevca, zibelke tudi slovenske motorizacije in avtomobilizacije, še nima cene; slišati je bilo, da bo na voljo za približno 14.000 evrov. In tudi zaradi tega ostaja uvodno vprašanje neodgovorjeno.

Deli s prijatelji