NAVTIKA

Naj sanje 
ne postanejo 
nočna mora

Objavljeno 06. maj 2012 13.35 | Posodobljeno 06. maj 2012 13.36 | Piše: S. N.

Nekateri morski mački se še nostalgično spominjajo romantičnih časov, ko so bili zalivi prazni in je bilo v lukah dovolj brezplačnih privezov.

Danes se boj za dober privez začne že takoj po poldnevu in treba je biti kar spreten, če se želiš zasidrati in okopati, ne da bi se pri tem zapletel v sosedovo verigo. Ja, kriv je čarter. Foto: S. N.

Čarter plovil se je na Jadranu pojavil v drugi polovici osemdesetih. Gospodarska panoga, zaslužena za preporod marsikatere že propadle ladjedelnice, je še danes brez pretiravanja vodilna sila navtične industrije. Vsi, tako proizvajalci plovil kot upravljalci marin in turistični delavci, vsako leto s strahom in pričakovanjem zrejo v čarterske družbe, katerih informacije so prvi pokazatelj uspešnosti prihajajoče sezone.

Zasluga čarterja je, da je plovbo s sanjskimi plovili približal povprečnemu človeku, ki je pred tem lahko samo sanjal o lastnem plovilu. Posledica te dostopnosti plovil je gneča v glavni sezoni, vedno višje cene storitev in demistifikacija navtike kot nekega drugačnega, romantičnega načina preživljanja prostega časa. Vendar vseeno ne smemo obupati, dopust na plovilu je še vedno nekaj posebnega, sploh če upoštevamo nekaj osnovnih pravil.

Država najema

Na vzhodni obali Jadrana, ki je za slovenske navtike najbližja in najpopularnejša, obstajata dve zanimivi državi, kjer je smiselno najeti plovilo – Slovenija in Hrvaška. Slovenija je kot izhodišče še najmanj privlačna prav za naše državljane, medtem ko znajo tujci ceniti dobre usluge in urejenost marin ter čarterskih družb. Seveda je potem prva pot čez mejo na hrvaško obalo, italijanska ruta je bolj izjema kot pravilo. Hrvaška si od tega kolača odreže občutno večji kos, saj so z izjemo najvišje sezone tudi cestne povezave odlične, izbor izhodiščnih točk je neprekosljiv, prav tako ne zaostajajo naravne lepote.

Izbira plovila

Motorna plovila imajo praviloma manj kabin na dolžinski meter od jadrnic. Desetmetrska motorna jahta ima večinoma največ štiri ležišča, jadrnica pa šest. Priporočljivo je, da na krov vzamete največ toliko članov posadke, kot je postelj, da bo dopust udoben in prijeten. Najem motornega plovila je že v osnovi dražji, saj je treba dejstvu, da je manj ležišč, prišteti še strošek porabe goriva, ki ni zanemarljiv. Tukaj so izvzeta le izpodrivna plovila, ki sicer potrebujejo precej manj od gliserjev, a so tudi veliko počasnejša.

Jadrnice zaradi večje prostornosti dovoljujejo nekoliko več članov posadke – prostor je namreč na voljo tudi tam, kjer se pri motornih jahtah nahajajo motorji –, vendar prostora okoli mize v salonu gotovo ni za maksimalno dovoljeno število potnikov, pa tudi s prtljago bodo težave. Tako pridemo do spoznanja, da je desetmetrska jadrnica prav tako primerna za udoben dopust četverice. Pomembna razlika pa je pri stroških plovbe, saj je veter zaenkrat še vedno zastonj.

Naj gre za motorno jahto ali jadrnico, v vsakem primeru odsvetujemo, da plovilo napolnite s toliko potniki, kot je napisano na letaku čarterske družbe, tudi zato, ker gre vedno za tisti popularni +2, kar pa v praksi pomeni, da dve osebi spita v salonu. Kaj to pomeni za udobje, ve vsak, ki je to že doživel.

Sestava posadke

Prijeten dopust na plovilu se lahko hitro spremeni v nočno moro, če pride do prepirov med člani posadke. Razlogov je lahko več, po navadi pa je to neprilagodljivost posameznika oziroma občutek utesnjenosti na plovilu. Prav zato izkušeni skiperji planirajo dnevne rute tako, da je na sporedu kopanje in zvečer možnost odhoda na kopno, ali vsaj izlet tja s pomožnim čolnom, če na obali ni priveza. Do prepirov lahko pride tudi med najboljšimi prijatelji – vnaprej tega ni mogoče predvideti, pomembno pa je, da se vsak član posadke zaveda, da morda tista dejanja, ki so njemu običajna, drugim niso pogodu. Naloga skiperja je opazovati posadko in reagirati pomirjujoče že ob iskricah – gašenje požara, ko se razplamti, je namreč veliko težje. Pri manjših otrocih na plovilu, ki se večinoma tam zelo dobro počutijo, je zgodba nekoliko drugačna. Starši morajo biti tisti, ki na svojega otroka ne le pazijo, ampak tudi opazujejo njegovo obnašanje, ki naj bo do drugih članov posadke primerno in nevsiljivo. Predvsem pa velja pravilo, da otroci težko zdržijo več kot tri ure plovbe, zato mora biti ruta obvezno načrtovana tako, da je vmes daljši premor na sidru ali v luki.

Skiper pomeni odgovornost

Slovenski zakon je tak, da lahko plovilo upravlja vsak, ki opravi izpit za voditelja čolna. Skiper je v praksi lahko tudi nekdo, ki še nikoli ni držal krmila v roki in nima opravljenega izpita iz radiotelefonije. Ta neznosna lahkost pridobljene oblasti vas lahko pripelje do hudega glavobola in posledično tudi do praznega bančnega računa. V čem je težava? Tisti trenutek, ko se podpišete kot skiper, prevzamete odgovornost za posadko in plovilo. Ni preveč pametno, da se slepite z zavarovanjem in kavcijo, kajti vse to ne velja nič v primeru, če zagrešite večjo napako. Zavarovalnica bo namreč od vas zahtevala povračilo škode.

Deli s prijatelji