PARKIRIŠČE

Ko avtomobil ni več le za vožnjo

Objavljeno 13. januar 2014 18.40 | Posodobljeno 13. januar 2014 18.42 | Piše: Andrej Brglez

Poskusi rešitev čedalje kompleksnejših funkcij v avtomobilu, ki nimajo nič skupnega z vožnjo.

Električni tesla model S svojo zazrtost v prihodnost izkazuje tudi z velikim zaslonom, občutljivim za dotik, s katerim upravljate večino naprav v vozilu. Foto: proizvajalec

Voznikovo upravljanje čedalje večjega števila funkcij v vozilu je v zadnjih letih zelo pomembna tema razvojnikov in oblikovalcev vozniškega delovnega okolja. Vprašanje, kako to početi, da bo voznik še vedno osredotočen predvsem na cesto, pa še zdaj ni povsem rešeno.

Več naprav – več nesreč?

Vedno več statistik in študij dokazuje, da je za čedalje več nevarnih prometnih situacij in nesreč v zadnjih letih krivih tudi mnogo naprav, ki jih vozniki med vožnjo uporabljajo, saj te močno zmanjšujejo zbranost in pozornost. Ne gre le za telefoniranje, pisanje kratkih sporočil ali elektronske pošte, kar je sicer najočitnejša in žal tudi najpogostejša nevarna razvada voznic in voznikov, ampak tudi za upravljanje številnih drugih izdelkov, ki prav tako pritegujejo pozornost tistega, ki sedi za volanom, in preusmerjajo pogled s ceste.

Avtomobilska industrija se povečanemu številu pametnih naprav prilagaja različno, a danes skoraj ni več tovarne, ki ne bi resno razmišljala o oblikovanju vmesnikov med napravo in človekom (HMI – human to machine interface) ter o možnostih upravljanja. Največ voznikov, ki danes vozijo po cestah, je še iz časov, ko je bilo v avtu ob volanu, treh pedalih in dveh ročicah le še nekaj gumbov ter stikala in radio. Zdaj pa je treba dodati še izbirnike za pregled informacij potovalnega računalnika, velike zaslone z upravljanjem na dotik, volanski obroč, poln različnih stikal in vrtljivih gumbov, tu so še prilagodljiv tempomat, opozorila pred trki in nepričakovano menjavo voznega pasu, informacije o prometnih znakih, opozorila na mrtvi kot in še bi lahko naštevali.

Smernice so jasne

A s tem se večopravilna kompleksnost današnje vožnje še zdaleč ne konča, za varnost so namreč še posebno trd oreh pametni telefoni in tablice, ki si v avtomobilih nezadržno prisvajajo prostor. Ti izdelki so že tako ali tako zapleteni in drsanje po njihovih zaslonih zahteva veliko naše pozornosti, kar je seveda povsem v neskladju s pravili varne vožnje.

A smernice v avtomobilski industriji so povsem jasne: ljudje želimo vedno imeti dostop do telefonskega imenika, pošte, filmov, fotografij, glasbe, datotek v oblaku in še bi lahko naštevali. Tudi mobilni operaterji in prodajalci pametnih izdelkov si želijo, da takšne naprave uporabljamo, prav tako razvijalci in oglaševalci. V vozilih bo torej vedno več naprav, sistemov in storitev, ki nimajo nič skupnega z vožnjo. Zbrano gledanje na cesto pa bo zato še precej bolj na preizkušnji, kot je danes. 

Deli s prijatelji