Spomin na nekdanje avtomobile iz Kragujevca je že zelo oddaljen. Zastave, na katere smo bili dolga leta obsojeni v Jugoslaviji, so v naših glavah le še zgodovinska zanimivost, zaradi slabe kakovosti za njimi pač ne moremo čutiti velike nostalgije. A v Srbiji avtomobile proizvajajo še danes, in to sodobne Fiatove izdelke, na katere pač nismo več obsojeni. Trg je odprt, fiati pa nastopajo v skoraj nepregledni množici tekmecev. Konkretno tam nastaja model 500L, enoprostorec, ki so ga pripravili v že kar bogati množici različnih podizvedb.
Višji in daljši
Nedavno smo drugega za drugim preizkusili robustnejšega fiata 500L trekking in družinsko podaljšanega 500L livinga. Najprej k prvemu: 500L trekking je nekoliko bolj oddaljen od tal kot osnovni model (za dodatni centimeter in pol), okoli karoserije in pod podvozjem ima malce več zaščite, če ravno udarimo ob kakšen kamen ali vejo. Ima tudi vklopljivi sistem traction+, ki s posegi v razporejanje motorne moči na sprednje kolo z največ oprijema izboljšuje voznost v zahtevnih razmerah. To je vsekakor koristna funkcija, pri kateri pa je treba dodati, da testni avto ni imel najprimernejših pnevmatik za snežne razmere. Te so bile celoletne, poleg tega pa dokaj široke (225 45/R17), in to za spolzko vozišče zaradi snega na le nekaj strmejših klancih ni bilo ugodno.
Trekkinga je poganjal najnovejši Fiatov dizelski motor, 1,6-litrski multijet, štirivaljnik z močjo 77 kW in največjim navorom 320 Nm že pri 1500 vrt/min. Njegova glavna odlika je uglajenost, deluje mirno in tudi prijemlje že dovolj zgodaj. Poraba je bila z okoli šestimi litri v redu, a ne tako zelo ugodna, kot jo ima manjši, 1,3-litrski multijet s 15 kW nižjo močjo, ki je bil nameščen v izvedbi living. Ta je brnel malce manj elegantno, a je porabil le nekaj več kot pet litrov. Pri obeh je mirno in tiho deloval sistem stop-start za samodejno ugašanje in zagon motorja. V 500L livingu je bil dizel združen s samodejnim menjalnikom, ki nas je prepričal manj kot ročni v trekkingu – avtomatika predvsem ne ljubi nekaj odločnejšega pritiskanja na plin.
Fiat 500 s sedmimi sedeži?
Skoraj bi pozabili – če je trekking malce višji in robustnejši 500L, je living za 20 centimetrov podaljšana izvedba osnovnega modela, ki prinaša bodisi šesti in sedmi sedež bodisi večji prtljažnik. Na testu smo preizkusili prvo možnost, a je ne bi priporočili, če tretje vrste, ki je namenjena izključno majhnim otrokom, res nujno ne potrebujete. Namesto tega imate namreč lahko prostornejši prtljažnik in ob vzdolžno nastavljivi drugi klopi postane avto dovolj uporaben enoprostorec za štiričlansko družino.
Fiat 500L trekking in 500L living, ki v pričujočih izvedbah pred upoštevanjem popustov staneta okoli 23.000 evrov, sta z nekaj pridržki vsak po svoje zanimivi izpeljanki osnovnega modela. Znata stopiti iz množice in biti italijansko drugačna. Da ju izdelujejo v Kragujevcu, pa lahko poveste tudi glasneje, saj v primeru testnih modelov ni bilo pripomb glede izdelave.