PARKIRIŠČE

Brez športnih terencev 
nam živeti ni

Objavljeno 29. april 2014 20.00 | Posodobljeno 29. april 2014 20.00 | Piše: Gašper Boncelj
Ključne besede: terenec SUV

Avtomobilski segment, ki stalno raste – ker tako želijo kupci ali proizvajalci?

O športnih terencih se je v avtomobilskem svetu govorilo že veliko. Modeli, ki nosijo kratico SUV, kar si lahko razlagamo kot sport utility vehicle ali suburban utility vehicle (športno oziroma zunajmestno večnamensko vozilo), so si domovinsko pravico najprej priborili v ZDA, seveda v tistih orjaških izdelkih v slogu velike, v vseh pogledih brezmejne, tudi potratne Amerike. Tudi tam so imeli kritike – da so nastopaški, potratni, nekoč celo nevarni – imeli so svoje vzpone in padce.

V Evropi se je SUV uveljavljal počasneje, mersko zmernejši modeli, kot je že 20 let toyota RAV4, so bili redki; tudi tod so bili prva skupinska uspešnica večji SUV – predvsem modeli prestižnih znamk (Land Rover, BMW, Mercedes, Audi, Porsche). Pred gospodarsko krizo so cveteli, ko pa je ob okoljskih debatah po Evropi udarila finančna stiska, nekako niso bili več tako v modi.

SUV gre v fitnes

Ampak to ni pomenilo njihovega konca. Pripeljali so se izdelki kompaktnejših mer in potem še manjši modeli in prav ti so v zadnjem času dosegli največji uspeh – lani se je v Evropi njihova prodaja po podatkih Automotive News Europe prodaja povečala za skoraj 80 odstotkov, tudi v Sloveniji imajo izdelki kot renault captur ali opel mokka velik uspeh. Vseh športnih terencev skupaj so po podatkih istega vira Evropejci lani pokupili približno dva milijona, kar je sicer še vedno le kakšnih 17 odstotkov vse prodaje, toda veliko več kot v začetku tisočletja, ko se jih je na leto prodalo komaj 250.000.

Ti avtomobili imajo očitno nekaj, kar kupce priteguje, naj bo to bolj robusten videz, višje sedenje ali boljša preglednost naprej. Malo bolj so dvignjeni od tal, ampak hkrati ne tako redko sploh niso več niti približno terenci – ljudje se marsikdaj zaradi cenovnih razlogov odločajo le za sprednji pogon, pri določenih modelih pa štirikolesno gnana izvedba niti ni na voljo. Pri nekaterih SUV kupcev očitno ne moti, da ti avtomobili nimajo res prostornih prtljažnikov, kar je posebno izrazito pri kompaktnih in večjih modelih, ki kljub temu pridobivajo prednost pred enoprostorci, katerih ponudba še zdaleč ni tako bogata oziroma ne narašča tako kot pri športnih terencih. Glede slednjega se sicer lahko vprašamo, ali to vselej želi trg ali nam tako s svojimi novostmi oziroma njihovo odsotnostjo deloma narekuje tudi industrija.

Obnoreli še Kitajce

Dejstvo je, da je ponudba takšnih ali drugačnih vozil SUV vedno bogatejša, že pregled novosti dveh najbolj svežih avtomobilskih razstav v New Yorku in Pekingu pokaže, da so ti modeli, njihove različne variacije – najraje se pri slednjem omenja beseda crossover – oziroma konceptne napovedi tovrstnih avtomobilov najbolj v ospredju. Proizvajalci so na omenjenih razstavah tako prvič v živo prikazali modele kot BMW X4, land rover vision discovery concept, mercedes-benz SUV coupe concept, audi TT offroad concept, DS 6WR, nissan murano, citroën C-XR, lexus NX, hyundai ix25... Če smo uvodoma zapisali, da je SUV v Ameriki od nekdaj doma, zdaj po Evropi odkrivajo nov trg – Kitajsko. Tam sicer od nekdaj prevladujejo t. i. klasične three box (triprostorske) limuzine z ločenim prtljažnikom, a vendarle se jih na tem orjaškem in izjemno hitro rastočem trgu že proda več SUV-ov kot v Nemčiji vseh avtomobilov skupaj. Kitajci in njihove znamke kot Geely ali Changan seveda v tem pogledu ne držijo križem rok in pripravljajo tudi svoje športne terence.

Koliko časa bo vzpon vozil SUV še trajal, ni jasno, zdi se, da se polnjenje njihovih možnih segmentov in celin končuje, seveda pa še kakšno presenečenje ali izpeljanka v novo (pod)smer ni izključena. Ampak da bi kdaj čisto ves svet vozil le SUV, na srečo le ne bomo doživeli. 

Deli s prijatelji