Na delovnem mestu smo več ur kot doma, zato je zaželena garderoba, ki je praktična, udobna in uglajena ter obenem ženstvena in krojena po zadnjih smernicah. A poslovni bonton je lahko tudi dokaj zadržan in v rahlem sporu s kakšnimi modnimi novostmi, zato je treba biti kar spreten pri sestavljanju svoje podobe, ki naj bi vendarle izžarevala moč in odločnost. Tri slovenske modne strokovnjakinje smo prosili za nasvet. Zlati Zavašnik, oblikovalki in direktorici podjetja za moške obleke Sens, ki so na slovenskem trgu navzoče in zaželene že dve desetletji, smo glede na dobro poznavanje tudi ženske poslovne mode (saj je tudi sama podjetnica) zastavili nekaj vprašanj.
Kdo je pravzaprav poslovna ženska?
Pojem poslovna ženska je širok in ga moram razdeliti vsaj v dve glavni skupini. V prvi je ženska, ki dela na višjih političnih funkcijah in funkcijah v državni upravi, sodstvu in bankah, kjer dela v upravi ali vodi velika podjetja in je tako ali drugače bolj izpostavljena javnosti. V drugi skupini pa je ženska, ki ima svoje podjetje in več ali le nekaj zaposlenih ter se mora tudi sama vključevati v različna delovna področja.
Katera so pravila oblačenja?
Ta zaradi navedenega ne morejo biti enaka, a vendar naj po vrsti naštejem tisto, kar menim, da je zaželeno upoštevati v obeh skupinah:
- Ženska naj se obleče v skladu s svojo postavo in značajem.
- Naj ne sledi slepo modnim zapovedim.
- Naj ne nosi prekratkih kril (dlan nad koleni je primerno) in preglobokih dekoltejev. Skratka, pri poslu naj ne »osvaja« z videzom, ampak z znanjem.
- Nakita raje nič kot preveč. Zaželen je minimalizem.
- Naj žari ona sama in ne obleka na njej. Pravo (poslovno) oblačilo, ki nam je »pisano na kožo«, poudari osebnost in ga praviloma ne opazimo v prvem trenutku.
Če podrobneje pogledava prvo skupino?
Prva skupina poslovnih žensk mora tudi poleti nositi nogavice kožne barve brez zelo vidnih vzorcev in zaprte čevlje. Omejiti se mora tudi pri barvah. Zaželene so črna, modra in siva v vseh odtenkih in večna bela ter bež. Privošči si lahko tudi bluzo ali kakovostno majico v različnih modnih odtenkih. Naj ne izbira preživih barv. Npr. namesto živo rdeče naj izbere zatemnjeno rdečo ali bordo, ki je letos ponovno aktualna. Vzorci: pike, črte, geometrijski in mali rožasti vzorci. Zaželen je suknjič, spodaj obleka – zelo zaželeno, krilo ali hlače ter dodatek: svilen šal.
Kako je s kostimi?
Tu so se smernice spremenile predvsem v konstrukciji in tudi sestavi tkanin. Suknjič ni nujno več samo klasični blejzer, ampak je lahko s srajčnim ovratnikom, kratek s krajšimi rokavi in narejen v A-liniji ali daljši kot tunika ali jopica. Obe različici se lahko nosita s hlačami ali krilom. Nove sestave tkanin z veliko elastana pa omogočajo bolj tajlirane kroje in hkrati večje udobje v teh oblačilih.
Kaj pa je »prepovedano«?
Pajkice, preozke hlače, živalski vzorci, previsoke pete z debelimi podplati, džins …
In posebnosti za drugo skupino?
Za vse pomembne sestanke velja večina naštetih pravil, sicer pa menim, da si lahko ta skupina privošči veliko več. Poleti lahko obuje odprte čevlje in pusti nogavice v omari. Privošči si lahko več barv, vzorcev, ki naj bodo kljub temu minimalistični, in tudi džins v elegantnejši izvedbi. Ko jo zamika nova barva ali oblika oblačila, naj si kupi celoten komplet, in ne le enega kosa, ki morda ne bo ustrezal drugim. Takšne kombinacije so pogosto največji problem. Skratka, dejavnost, s katero se ukvarja (moda, marketing, računovodstvo, turizem …), je močno vodilo, kje si lahko ženska dovoli odmik od navedenih pravil. Najbolj varno pa je, da se vedno odloči za minimalizem in kombinacijo do dveh barv. Eksperimentiranje z oblačili pa naj si raje privošči v prostem času.
Opažam, da bi si marsikatera poslovna ženska (posebno v politiki in ženske na očeh javnosti) lahko in tudi morala poiskati svetovalca, ki bi jo usmeril na tej poti.
Barbara Plavec, stilistka na Planet TV: »Ženske imamo pri poslovnih oblačilih precej večjo izbiro kakor moški pa tudi pravila so bolj ohlapna. Tako je veliko večja možnost izražanja osebnega sloga. Omejitve pri barvah ni, izogibati se je dobro le sporočilnim in preveč pisanim vzorcem. Dolžina krila je vedno okrog kolen, to pomeni malo nad, sredina kolen ali malo pod njimi. Suknjiči in srajce so najpogostejši zgornji deli, pri katerih pa je največkrat napaka, da oblečemo premajhno konfekcijsko številko. Če jih zapremo, še ne pomeni, da so nam prav. Gumbi ne smejo vleči in ustvarjati prečnih gub ali celo lukenj med gumbi. Krilo načeloma vedno zahteva nogavice, a brez vzorcev. Čevlji so spredaj in zadaj zaprti, dopusten je majhen izrez na konici salonarja. Škornji v zaprtih pisarniških prostorih niso.primerni. Nakit naredi piko na i, a tudi s tem ne pretiravamo. Raje manj kot več. Splošna urejenost je tista, ki največ šteje, sem spadajo tudi pričeska in nohti.«
Marjeta Grošelj, oblikovalka torbic Grošelj: »Poslovna moda in z njo izbrane torbice morajo biti v prvi vrsti stilske. Izžarevajo naj nekričeč, eleganten slog, kar pa ne pomeni nekakšne starikave klasike ali črne izbire. Nasprotno! Prefinjeno in s svežino se lahko poigravajo z materiali in barvami. Ritem poslovnih torbic lahko v hladnejših mesecih narekujejo tudi bolj zamolkli odtenki, med njimi toni gozdnih sadežev. Glede velikosti same torbice, ki pogosto zahteva format A4, pa je lahko tudi večje 'pismo' imenitna izbira.«