POTROŠNIŠKA HIPNOZA

Zato na široko odpirate denarnice

Objavljeno 19. december 2014 10.00 | Posodobljeno 19. december 2014 10.00 | Piše: M. F.

Prepoznajte predpraznične zvijače spretnih trgovcev.

Nič novega ne bomo povedali, če bomo zapisali, da je december mesec norih nakupov. Praznična nakupovanja se spremenijo v nevrotično početje in mnogi ne razmišljajo, kam in kako odteka njihov denar. Seveda je za to mogoče okriviti potrošniško naravnano družbo in spretne trgovce, ki dobro vedo, kako iz svojih strank iztisniti čim več denarja. S čim nas dobesedno uročijo?

S tistim, kar vidimo

Vid je naša največja slabost. Tisto, kar vidimo, zelo vpliva na to, kako trošimo svoj denar. Čeprav se tega sploh ne zavedamo, nas nekatere barve magnetno privlačijo, druge nas odvračajo, verjemite pa, da trgovci dobro vedo, kdo se kateri ne bo mogel upreti.

Z rdečo denimo privabljajo impulzivne kupce in osebe, ki hitro sprejemajo odločitve. Ker rdečo mnogi povezujejo s sladkim okusom, se ji prav tako ne morejo upreti otroci, zato ne preseneča, da je veliko rdečih predmetov na policah, ki jih ti zlahka dosežejo.

Modra in zelena sta barvi, ki pomirjata, z njima pa trgovci privabljajo kupce, ki so pri svojih nakupih previdnejši in bolj premišljeni. Rožnata in svetlo modra privlačita vodljive osebe, temno modra in temno zelena pa tiste, ki pametno zapravljajo. In prav teh barv je v praznično okrašenih trgovinah največ.

S tistim, kar vohamo

Še eno čutilo, s katerim je mogoče manipulirati s potrošniki. Lepi vonji v nas vzbudijo spomine in asociacije na prijetne trenutke. Kopalke tako denimo velikokrat dišijo po kokosu in v naše možgane prikličejo poletne slike, otroška oblačila po otroškem pudru, v trgovinah s spodnjim perilom pa je pogosto zaznati vonj španskega bezga.

Seveda vonj igra pomembno vlogo tudi pri nakupu hrane. Prijetna aroma nas zlahka premami in spodbudi k potrošnji. Kljub temu pa nevrolog Roger Dooley pravi, da se je tem vplivom mogoče upreti: namesto da samo zgrabimo sveže pečen kruh in piščanca, bi bilo smotrno najprej pomisliti, ali ju resnično potrebujemo, in se šele nato odločiti za nakup.

S tistim, kar otipamo

Hitreje se bomo odločili za nakup nečesa mehkega in nežnega. Ima pa čutilo dotika tudi posreden vpliv: redko nam je v trgovinah vroče ali mraz, med nakupom avtomobila pa prodajalci namenoma stranke posedejo v prijetno mehek naslanjač in jim tako v trenutku zmanjšajo sposobnost pogajanja.

S tistim, kar slišimo

Zvok iz okolice vpliva na bitje našega srca in na naše možganske valove. Glasba vpliva na sproščanje hormonov, ki dvigajo naše razpoloženje. Imajo pa ob tem različne vrste glasbe različen vpliv: klasična nas spominja na kakovost, lažja glasba nas prepriča, da bi ostali dlje v prostoru, hitra glasba običajno doni v restavracijah s hitro prehrano in stranke spodbuja k temu, da bi čim prej končale obrok in dale prostor drugim.

Da božična glasba, ki doni iz zvočnikov trgovin pred prazniki, ljudi še dodatno spominja na darila, pa najbrž ni treba posebej poudarjati.

Kako se upreti

Najlažje tako, da manipulacije prepoznate. Že zavedanje o metodah, ki jih v trgovinah uporabljajo trgovci, spodbuja k racionalnejšemu razmišljanju, odvrača od kompulzivnega nakupovanja in neredko v ljudeh vzbudi celo odpor do nakupov. Ta sicer v predprazničnih dneh ni primeren, a vendarle kupujte po pameti, s seznamom in resnično zgolj tisto, kar potrebujete. Ob pravi strategiji in s premišljenim načrtom vam barve, vonji in glasba ne bodo prišli do živega, po praznikih pa vas zaradi pretiranih izdatkov ne bo popadla slaba volja.

Deli s prijatelji