NA KAJ BITI POZOREN

Pasti pri najemu plovil

Objavljeno 05. maj 2017 17.00 | Posodobljeno 05. maj 2017 17.06 | Piše: Drago Bulc

Kaj storiti, preden odplujete z najeto barko na zasluženi dopust, da ne bo neprijetnih presenečenj, svetuje navtični strokovnjak Bojan Žvanut.

Fotografija je simbolična.

»Ko se odločate za najem jadrnice, motorne jahte ali kakršnega koli plovila v čarterju, se morate zavedati, da vam ponudniki jadrnic ali motornih jaht ponudijo predvsem vse 'najboljše in najceneje'. Ker seveda, kot tudi sicer v našem današnjem življenju, ni vedno tako, je potrebne precej previdnosti,« vse tiste, ki si bodo prvič izposodili plovilo, opozarja navtični strokovnjak Bojan Žvanut, ki je navtično kariero začel kot vodja Kompas Yachtinga, ki je imel vzdolž jadranske obale kar 100 plovil.

Od leta 2002 je kot direktor novega Elan Yachtinga vodil opuščeni navtični del Elana, ki smo ga dobili nazaj od Hrvatov. Takrat so baze Elan Yachtinga poleg na Hrvaško razširili še v Italijo, Grčijo in Turčijo, ustanovil pa je tudi družinsko podjetje ABB Yachting, ki ponuja najem plovil po vsem svetu in prodaja rabljena. Že od ustanovitve svetuje tudi evropski skupini Linsenboating Holidays, od leta 2006 pa vodi Linsen Charter na Hrvaškem.

Udarec za naivne stranke

»Pri izboru ponudnikov čarteristov in posrednikov so se pojavili številni novi in hitri zaslužkarji, ki v lepo zveneči branži, ki se imenuje yachting, vidijo zgolj tržno nišo za ustvarjanje hitrega zaslužka ob čim manjši odgovornosti,« tiste, ki si bodo plovilo letos izposodili prvič, opozarja Žvanut.

Precej korakov je od rezervacije do prevzema čarterskega plovila, ki so zelo bistveni, da stvari potekajo tako, kot bi si želeli. »Ko se odločate za najem jadrnice, katamarana ali motorne jahte, je seveda najbolj pomembno, da poznate tudi svoje obveznosti, ki so opredeljene v splošnih pogojih najema in so zavezujoče. Vedno je treba pozorno prebrati tudi drobni tisk,« opozarja.

Predvsem morate vedeti, kaj najemate, še posebno pozorni morate biti na člene, ki definirajo t. i. črne scenarije, torej tiste primere, ko se zgodi kaj nepredvidenega in neprijetnega. Kaj storiti, če ponudnik nima na voljo ustreznega plovila ali če plovilo ni tehnično brezhibno? Kakšne so vaše obveznosti, če zamudite z vračilom plovila ali ga vrnete s pomanjkljivostmi, poškodbami ali nepopolnim inventarjem? Vse to je običajno napisano v drobnem tisku in je pozneje, ko se kaj zaplete, vzrok nesporazumov.

Natančen pregled plovila

Bojan Žvanut opozarja, da se ob rezervaciji prepričajte, ali je vaš prodajalec ustrezno usposobljen in vas je sam še pred sklepanjem pogodbe o najemu seznanil z vsem, kar bi morali vedeti pred podpisom.

»Ob najemu jadrnic ali motornih jaht je zelo pomemben natančen pregled. Že ob rezervaciji običajno prejmete celotni opis tehnične opremljenosti plovila, dobro organizirani čarterji pa vam ponudijo tudi seznam osnovne in dodatne opreme na plovilu. Pregled te opreme je ob prevzemu prvi korak, s katerim najemnik ob ustrezni natančnosti izloči morebitne neprijetnosti ob vračilu plovila. Nemalokrat se zgodi, da začetno navdušenje ob prihodu botruje površnemu pregledu. Moj nasvet vsekakor je, da si za pregled plovila vzamete dovolj časa. Naj bodo vaši najbližji, medtem ko je vaša pozornost osredotočena na pregled plovila in opreme, kje na osvežilni pijači in naj vas ne motijo ter ne priganjajo.«

Tehnična brezhibnost

Vsako plovilo ima določen maksimum oseb in registrirano število ležišč. Običajno so to klasifikacije 4+2 pri dvokabinskih plovilih, 6+2 pri trikabinskih in 8+2 pri štirikabinskih pa tudi 10+2 pri še večjih. V tem primeru mora biti na plovilu vsa oprema za največ oseb, kot so na primer varnostni brezrokavniki, pokrivala, vzglavniki, kuhinjska oprema itn. Sogovornik pa opozarja, da je še bolj pomemben pregled tehnične brezhibnosti plovila, kar ni povezano le s plačilom stroškov, temveč tudi z neprijetnostmi in varnostjo med plovbo.

»Drugi del je tehnična brezhibnost in trup plovila. Vse vitalne dele, kot so električni sidrni vinč, premčni propeler ipd., preizkusite ob prisotnosti čarterista. Z njim preverite, kje so električne varovalke in črpalke. Vsako najmanjšo napako ali pomanjkljivost zabeležite ob prevzemu, pri večjih pa zahtevajte nadomestno plovilo. Precej izposojevalcev bo ob vaši vrnitvi s potapljačem pregledalo dele pod vodno gladino in kobilico. Če bodo na njej poškodbe, manjše ali večje, se lahko zgodi, da boste zaradi površnosti pri prevzemu plovila prevzeli krivdo nekoga pred vami in seveda plačali škodo, ki je niste povzročili. Če imate kakršne koli slabe občutke, sta nujna potop in ogled z masko. Danes lahko vse poškodbe in pomanjkljivosti dokumentirate s fotoaparatom.«

Prav tako je nujen pregled navtične opreme in jo ob prisotnosti predstavnika podjetja za najem plovil preizkusite, saj ni nujno, da brezhibno deluje. Ker so vrednosti jadrnic, katamaranov in jaht pogosto zelo visoke in ste z najemom izpostavljeni najrazličnejšim tveganjem, je primerno tudi zavarovanje pri eni od zavarovalnic. Pred odločitvijo za najem plovila se je v primeru nejasnosti ali dvomov pametno obrniti na navtične strokovnjake, sklene Bojan Žvanut.

Ne bodite naivni

»Ko se odločate, komu zaupati težko pričakovani navtični dopust, je zelo pomembno, da se vaš agent zaveda odgovornosti. Preveč naivne stranke so akontacijo vplačale že doma, ko pa so prišle v pristanišče, tam ni bilo ne njihovega plovila ne agenta. Preprost nasvet, ki vsekakor velja za najem kakršnega koli plovila, še vedno velja: zaupajte le tistim, ki zagotavljajo varnost vplačil oziroma spadajo med solventna in uveljavljena navtična podjetja,« opozarja Bojan Žvanut

 

Deli s prijatelji