JAGUAR E-TYPE

Najlepša mačka vseh časov

Objavljeno 14. januar 2017 19.00 | Posodobljeno 14. januar 2017 19.00 | Piše: Bruno Kuzmin

Ljubili so ga filmske zvezde, mednarodni poslovneži in kronane glave. Nastopal je v filmih, na modnih revijah in povsod, kjer najdeš svetovno elito. Z njim je postala britanska znamka v 60. letih prejšnjega stoletja modna ikona in simbol poželenja.

Britanski slog je preplet aristokratske klasike in športnosti, v avtomobilskih 60. letih je štel med najbolj modno ozaveščene in zaželene. Foto: Jaguar

Leta 1961 je avtomobilska javnost onemela. Rodil se je jaguar novih časov, ki je bil pol cenejši od mercedesa SL, a hitrejši od marsikaterega ferrarija. Novinarji so ob dolgem motornem pokrovu, ob zadnji kolesni par pomaknjeni kabini in prefinjeno zaobljeni ritki z dvema navzgor štrlečima izpuhoma peli slavospeve epskih razsežnosti. E-type je pristal na naslovnicah vseh omembe vrednih časnikov in doživel trenutek zmagoslavja, ki se je s časom spremenil v predmet občudovanja in ikono avtomobilske sedanjosti, prihodnosti in preteklosti. Ob najelitnejšem jaguarju je celo razvpiti Enzo Ferrari dvignil klobuk in slovesno pripomnil, da je to najlepši avtomobil vseh časov. Podobno je mislil marsikdo, pa naj bo to George Harrison, Brigitte Bardot, George Best ali Steve McQueen. Vsi so imeli v svojih garažah vsaj eno britansko mačko.

Lepota in moč

E-type je bil hiter, tehnično imeniten in s ceno približno dva tisoč funtov veliko cenejši od podobno zmogljive konkurence. Njegovo srce je bil v generacijsko prvi in z zbirateljskega vidika najbolj čislani izdaji 3,8-litrski vrstni bencinski šestvaljnik s 195 kW/265 KM, zadnjim pogonom in 4-stopenjskim ročnim menjalnikom brez sinhronizirane prve prestave. Marsikdo je zato raje speljeval v drugi! A nič zato, večini so se močno tresla kolena ob pospeševanju do 100 km/h v sedmih sekundah in najvišji hitrosti prek 240 km/h! Avantgardnost kabrioleta in kupeja, ki sta skupno prepričala 15.490 kupcev, se je nadaljevala z lahko gradnjo in tehničnimi posladki, kot sta bili zadnji kolutni, ne pa bobnasti zavori.


E-type je ohranjal primat enega izmed najhitrejših avtomobilov na svetu.

Pomlajevalna pomada

Slaba tri leta po predstavitvi je e-type doživel nekaj tehnično-kozmetičnih sprememb. Sredinsko konzolo iz aluminija je zamenjala plastična. Kar se je zdelo v takratnih časih modro, se zdi danes bogokletno – avtomobili iz prve serije dosegajo zato na dražbah precej višje cene. Novi časi so z oktobrom 1964 prinesli še večji in prožnejši motor. Delovna prostornina je narasla na 4,2 litra, kar je ob nespremenjeni najvišji moči dopolnjeval dvig navora s 325 na 384 Nm. Jaguar je postal udobnejši in tehnično imenitnejši. Dobil je zajetnejše in mehkejše sedeže, zanesljivejšo električno napeljavo in močnejše zavore. E-type je povrhu ohranjal primat enega izmed najhitrejših avtomobilov na svetu. Pri britanski reviji Autocar, ki obstaja še danes, so zapisali, da gre za najhitrejši testni avtomobil. E-type, kot prispodoba britanske elegance, šarma in plemenitosti, je bil v tekmovalnem pogledu z zgodovinskega vidika razmeroma neopazen. Vidnejših rezultatov ni dosegal. Je pa zato višje kotiral po zabavnosti in športnosti med lastniki, ki so cenili odzivnost motorja, neposrednost volanskega sistema z le 2,5 obrata med skrajnima legama in igrivost zadnjega pogona.

Družinska nadgradnja

Leta 1966 je luč sveta ugledala še podaljšana izvedba kupeja z 229 milimetrov daljšo karoserijo, dodatnima sedežema za dve miniaturni dami in velikimi, bočno pomičnimi prtljažnimi vrati, za katerimi se je skrival prvič dostojno velik prtljažnik. Povrhu sta ponudbo od leta 1972 dopolnjevala 5,3-litrski stroj z 12 valji in 200 kW/272 KM ter samodejni menjalnik. Tri leta pozneje je e-type po več kot 70.000 izdelanih primerkih odromal med legende. Med slednjimi dosegajo danes lepše ohranjeni roadsterji iz prvih let vrednost prek 100.000 evrov oziroma v najbolj ekskluzivnih primerih, ko so avtomobili v prvotnem stanju in so bili v lasti znanih oseb, do 300 tisočakov. Veliko cenejši so generacijsko zadnji modeli s podaljšano karoserijo in 12-valjnim motorjem, takšni stanejo približno 20.000 evrov. 

Deli s prijatelji