PO SVETU

Kitajska golta avtomobile

Objavljeno 15. maj 2016 19.00 | Posodobljeno 15. maj 2016 19.00 | Piše: Gašper Boncelj

Že nekaj let ni več novica, da je Kitajska največji avtomobilski trg na svetu, in kljub nekaterim znakom, da bi se lahko strma rast prodaje avtomobilov upočasnila, je to še naprej prizorišče, ki skoraj golta avtomobile.

Kitajci imajo kot zahodnjaki zelo radi športne terence. Foto: Reuters

Konkretno: lani je bilo na Kitajskem po podatkih tamkajšnjega združenja avtomobilskih proizvajalcev (CAAM) prodanih 21,1 milijona avtomobilov ali za sedem odstotkov več kot leta 2014.

Celotna številka se res zdi ogromna, a je treba dodati, da je bilo dogajanje na trgu dokaj burno in z nekaj nihaji, ki jih ta trg prej skoraj ni poznal. Najprej se je lani poleti prvič zgodilo, da je kitajski borzni balon začel puščati, dotedanja ekspresna rast ekonomije pa upočasnjevati. Razširila se je bojazen glede presežnih industrijskih zmogljivosti in upadanja izvoza. Poleg tega so v mnogo velikih mestih zaradi okoljskih težav, torej smoga, omejili prodajo avtomobilske pločevine. A potem je v zadnjem lanskem kvartalu država sprejela davčno olajšavo za avtomobile s prostornino motorja do 1,6 litra in znova dvignila povpraševanje.

Ofenziva domačih

Kot da je bilo to namenjeno neke vrste spodbudi predvsem domačih proizvajalcev, ki so svoj tržni delež v razmerju do tujih družb povečali, konkretno čez 41 odstotkov. No, to pa ne pomeni, da tuje družbe tam ne prodajo veliko, General Motors je imel na primer leta 2015 na Kitajskem 3,6 milijona kupcev in je malce prehitel Volkswagen, ki jih je zmogel 3,44 milijona. Zahodnjaki, ki so dolžni tam delovati v sklopu mešanih družb z domačimi podjetji, se morajo s svojo ponudbo predvsem hitro prilagajati smernicam, ki so posledica takšnih ali drugačnih ukrepov. Če se prodaja avtomobilov v mestih in na obalnem območju omejuje, pa je hitro rastoča v notranjosti in manj urbanih okoljih. Za občutek, od 1,37 milijarde Kitajcev jih približno 44 odstotkov živi na podeželju. Kupci pa se tam bolj kot za velike limuzine navdušujejo za t. i. crossoverje ali športne terence, le da ne več za tiste največje in najbolj potratne.

Prodaja t. i. modelov SUV se je lani po statistiki CAAM povečala za več kot 50 odstotkov, pri kitajskih proizvajalcih kar za 83 odstotkov. Lahko preberemo, da ne gre le za modni hit, ampak naj bi se Kitajci v njih počutili varnejše – specializirani časnik Automotive News China je glede kitajskih cest, na katerih da je le malo policijskega nadzora, našel prispodobo s filmi Norega Maxa in navedel podatek, da je bilo lani v prometu več kot 200.000 smrtnih žrtev in več kot 17 milijonov primerov cestnega nasilja...

Hkrati lahko preberemo nasprotujoče si ocene, da kitajski trg postaja zrel, po drugi strani pa obstajajo mnenja, da je država še vedno sredi motorizacije. Zgovoren je podatek, da ima Kitajska kljub velikim prodajnim številkam še vedno le 124 vozil na 1000 prebivalcev, kar je precej manj kot v mnogo državah v razvoju. Kot rečeno naj bi se povpraševanje po avtomobilih nadaljevalo, le okuse je treba tudi na Kitajskem pravočasno zaznati. Nekateri menijo, da bi se lahko norenje za crossoverji razvilo v večje povpraševanje po velikih enoprostorcih, saj je Peking sprostil več kot tri desetletje trajajočo omejitev, da so imele družine le enega otroka: zdaj imajo lahko dva.

Če imajo Kitajci tako kot zahodnjaki radi modele SUV, pa ima država zaradi onesnaženega zraka v velemestih velike načrte tudi na področju alternative, konkretno električnega pogona. Lani naj bi se prodaja električnih vozil potrojila na 331.000, a je to kot na zahodu le drobec vse prodaje in še daleč od vladnega cilja, da bi imeli do konca desetletja na kitajskih cestah kar pet milijonov električnih avtov in priključnih hibridov. 

Deli s prijatelji