Mondial, ki predstavlja zamenjavo za ferrarija 208 in 308 GT4, je bil rojen leta 1980 pod oblikovalskim pečatom slovite Pininfarine. V nasprotju s predhodnikoma so mu oblikovalci dodali dva dodatna sedeža in daljši par stranskih vrat, ki je skrbel za lažji vstop v zadnji del avtomobila. Prostor na zadnji klopi ni bil enormen, a ga je bilo dovolj za dva mladoletnika ali dve ne preveč dolgonogi dami. Praktičnost športnega kupeja ni obšla niti mehanikov, kjer je šlo za prvega ferrarija z odstranljivim nosilnim elementom za motor, menjalnik in zadnjo premo. Večji vzdrževalni posegi, kot je recimo obnova motornih glav, so zato preprostejši kot pri starejših modelih, kjer je demontaža motorja iz avtomobila tehnično zahtevnejša in časovno daljša. Pri mondialu je treba odviti le nekaj nosilnih vijakov, odklopiti električne ter druge vodnike in karoserijsko školjko privzdigniti navzgor – nato je srce na pladnju.
Neugleden začetek
Življenjsko pot mondiala, ki je bil na trgu prisoten 13 let, je zaznamovala široka paleta filozofsko različnih motorjev. Kupe je bil prvi dve leti v ponudbi z osemvaljnim turbo strojem s 160 kW (215 KM), za katerega si moral na ameriškem trgu odšteti vsaj 64.000 dolarjev. To je bil zmogljivostno skromen ferrari, ki je dosegel 100 km/h v debelih devetih sekundah. Marsikdo se je obregnil še ob obliko; velikanska črna odbijača, ki jih je imel avtomobil zaradi šibke karoserijske varnostne zasnove, nista bila vrhunec estetike. Dodatno težavo je predstavljal muhast električni sistem s tranzistorskim krmiljenjem, zaradi katerega je bil mondial vse prej kot zanesljiv. Ameriški Time magazin je bil do italijanskega vranca tako neprizanesljiv, da ga je celo uvrstil na lestvico 50 najslabših avtomobilov vseh časov. Skupna prodaja prve izvedbe je segla do 703 kosov.
Turbo motor je po dveh letih zamenjal klasični atmosferski stroj s štirimi ventili na valj, oznako quattrovalvole oziroma QV in 179 kW (240 KM) – takšen stroj so v rahlo spremenjeni izvedbi pozneje namenili lancii themi 8.32 by Ferrari. Leta 1983 je bil rojen še kabriolet, kjer sta bila zadnja sedeža zaradi strešne konstrukcije zbližana. Zgoraj odprtega italijana so precej očitno vzljubili Američani, do leta 1985 so jih v ZDA prodali 629, k tem velja prišteti še 1145 kupejev. Novo zmogljivostno raven je ponujal mondial s 3,2-litrskim atmosferskim strojem s 199 kW (266 KM). Njegov prepoznavni znak so bili v karoserijsko barvo odeta odbijača, preoblikovana lita platišča in posodobljeni merilniki. To je bil za vzdrževanje najbolj ugoden mondial, saj ni bilo treba odstraniti motorja iz avtomobila ob menjavah zobatih jermenov in napenjalcev. Enako velja za lamelno sklopko. V takšni izvedbi je bilo narejenih 987 kupejev in 810 kabrioletov.
Dinamična optimizacija
Povsem drugačno zgodbo piše generacijsko zadnji mondial z oznako T. To je kratica za transverzale oziroma vzdolžno vgradnjo motorja, ob kateri je dobil avtomobil preoblikovana odbijača in manjše stranske zračne vstopnike. Z vzdolžno, ne prečno namestitvijo motorja je uspelo inženirjem znižati težišče in dramatično izboljšati vodljivost. Takšno zasnovo so nato dobili vsi hišni modeli, in to velja še danes. So pa ob tem znova zrasli vzdrževalni stroški, saj je treba pri večini posegov iz avtomobila odstraniti celotni pogonski sklop. Še bolj »kislo« rešitev je ponujal opcijski polavtomatski menjalnik s klasično prestavno ročico brez pedala za pomik sklopke. V zadnjem mondialu je bil osvežen še motor, kjer so igrali ključne vloge dvig delovne prostornine na 3,4 litra, moderen elektronsko krmiljen vbrizg goriva motronic, kjer odpadejo primerjave z nekdanjimi mehanskimi sistemi, ter dvig moči na 224 kW (300 KM). To je bil prvi mondial s servovolanom, 3-stopenjsko elektronsko nastavljivimi blažilniki in serijskim zavornim dodatkom ABS. V smislu vodljivosti in motorne moči je bil to za marsikoga edini mondial, ki mu pripada ime ferrari. Do leta 1993 so jih izdelali 858 v kupejevski in 1017 v zgoraj odprti izvedbi.
Najcenejši vranec Mondial ne spada med zbirateljsko najbolj priljubljene modele iz Maranella, čeprav s 6100 prodanimi primerki z zgodovinskega vidika spada med tržno najbolj uspešne ferrarije. Temu primerne so cene, razpon seže večinoma od 25 do 60.000 evrov. |