VZROKI

Smrt štirih sabotaža, malomarnost ali nesreča?

Objavljeno 16. oktober 2016 21.30 | Posodobljeno 16. oktober 2016 21.30 | Piše: Tomica Šuljić

Najdba repa padlega letala omogoča nadaljevanje preiskave okoliščin strmoglavljenja.

Najdeni rep letala bo povedal, ali je šlo za sabotažo, malomarnost ali nesrečo. Foto Služba za preiskovanje letalskih nesreč

LEIPZIG, PREDMEJA – Prav te dni, ko bo minilo tri mesece od padca letala piper v okolici Predmeje in smrti vseh štirih potnikov na njem, so preiskovalci minulo soboto organizirali iskanje letalskih delov, še posebno repa oziroma višinskega krmila letala, ki bi lahko dal pomembne odgovore na številna vprašanja, ta se porajajo ob iskanju vzroka nesreče, v kateri je umrl nemški milijonar Thomas Wagner. Resda se mesece po njegovi smrti kaže, da je bil bogataš zgolj na papirju. V resnici vajeti podjetja po poslovnem padcu drži v rokah stečajni upravitelj, preostali lastniki se prepirajo, zaposlene pa odpuščajo.

Povrhu je bil Wagner dan pred smrtjo pri nas žrtev denarne spletke v Benetkah, v kateri je izgubil okoli poldrugi milijon evrov, ki mu jih je s prevaro speljal možakar z domnevnim imenom Levy Vass. Ni torej čudno, da ne preiskujejo samo Slovenci in zgolj v Sloveniji; tako nam je Oliver Möller, višji dresdenski tožilec, potrdil dvoje, in sicer »da nejasne okoliščine smrti Thomasa Wagnerja preiskuje državno tožilstvo v Leipzigu, prevaro pa generalno državno tožilstvo v Dresdnu«. Möller še pojasnjuje, da so od naših preiskovalnih organov prejeli najdene predmete s prizorišča nesreče pa tudi rezultate uvodnega poročila preiskave nesreče. Od sobote pa v Leipzigu pričakujejo nova spoznanja naših preiskovalcev letalskih nesreč.

Ne verjame v nesrečo

V soboto sta se dve stotniji mož iz vojske, civilne zaščite, gasilcev, gorskih reševalcev pa pripadnikov enote za varstvo pred neeksplodiranimi ubojnimi sredstvi in drugi odpravili na prizorišče padca, ki ga vodja službe za preiskovanje letalskih nesreč Toni Stojčevski opiše kot »zelo zelo zahteven teren,« tam so v soboto navsezadnje našli odpadlo višinsko krmilo oziroma višinski stabilizator: »Poškodbe na njem so absolutno bile, že glede na trk teh delov na teren po padcu z višine 3700 metrov na 1100 metrov nadmorske višine. Analize poleta z radarskih posnetkov sicer kažejo, da je najprej šlo nekaj narobe s stabilizatorji, nato pa je letalo nekontrolirano padalo in strmoglavilo ob cesti. Predmet preiskave so vse poškodbe in zakaj je do njih prišlo.«

Nekateri so ves čas dvomili, da je šlo za nesrečo – tako je dolgoletni Wagnerjev sodelavec in prijatelj Konstantin Korosides izjavil: »Thomas je bil zadnje čase zelo previden, bal se je za svojo varnost. Že po preiskavi njegovega podjetja Unister (leta 2012, op. p.) so bile odkrite manipulacije na njegovem porscheju. Ne verjamem v normalen padec letala, to možnost izključujem.« Korosides trenutno v javnosti predstavlja stališča Wagnerjevih staršev, ki so na tožilstvo v Leipzigu vložili kazensko ovadbo proti neznani osebi zaradi povzročitve smrti iz malomarnosti: »Želimo, da ne spregledajo nobene podrobnosti ter da razjasnijo vse okoliščine,« sporočajo Wagnerjevi starši prek Korosidesa. In preiskovalci še ne vedo, ali je bilo dogajanje v zraku povzročeno namenoma ali je šlo le za splet smrtonosnih okoliščin.

Ponarejeni evri

Slovenska policija po zagotovilih Nemcev sama vodi postopek preiskave padca letala, ki ga je opravila avgusta in poročilo podala na novogoriško tožilstvo: »V sklopu preiskave niso bili ugotovljeni znaki kaznivega dejanja,« navaja Dean Božnik s tamkajšnje policije ter opozarja, da poskušajo vzrok letalske nesreče ugotoviti preiskovalci letalskih nesreč. Vendar kriminalisti glede drugih okoliščin, »ki niso v neposredni povezavi z letalsko nesrečo (šlo je za polet poslovne narave), še vedno sodelujejo tako z nemškimi kot italijanskimi varnostnimi organi, ki so nas tudi uradno zaprosili za sodelovanje,« navaja Božnik.

Glede slednje preiskave – torej goljufije Levyja Vassa, ki je v Benetkah Wagnerju podtaknil ponarejene bankovce – pa je manj jasnega: tako Möller na naše vprašanje, ali jim je znana prava identiteta Vassa – ki ga iščejo zaradi suma dveh goljufij –, skopo odgovarja: »Ne.« Verjetneje se zdi, da bodo delo prej končali temeljiti letalski preiskovalci, ki za tovrstne primere porabijo do 12 mesecev: »Tožilstvo, policija in sodstvo pa paralelno ugotavljajo odgovornost in krivdo ter vodijo kazenske postopke,« še dodaja Stojčevski, čigar izsledki bi morali ovreči špekulacije o malomarnosti oziroma sabotaži – ali pa jih potrditi. ¾ Najdeni rep letala bo povedal, ali je šlo za sabotažo, malomarnost ali nesrečo.
 

Deli s prijatelji