PREVIDNO

Nevarna avtocestna počivališča

Objavljeno 24. junij 2012 12.40 | Posodobljeno 24. junij 2012 12.40 | Piše: Primož Škerl

Počivališč se bojijo šoferji, potniki in uslužbenci, ki opozarjajo na pomanjkljivo varnost.

Nevarnost preži na postajališčih. Foto: Primož Škerl

CELJE – Slovenska avtocestna počivališča so po nekaterih kriterijih (ponudba, možnost oskrbe) dobro urejena, drugače pa je z vidika varnosti. Počivališča postajajo pogosta prizorišča neljubih dogodkov – poleg ropov bencinskih servisov skoraj ne mine dan, ko ne bi s katerega od njih poročali o krajah, tatvinah, goljufijah in drugem. Izpostavljena so predvsem počivališča v bližini večjih mest in na razpotnicah, eno takih je Lopata pri avtocestnem priključku Celje zahod.

Priložnost dela tatu

Na njem se konec dneva, še bolj pa med vikendi, nakopičijo tovornjaki, ki se po večini vračajo iz Italije in vzhodne Avstrije proti Madžarski, Poljski, Ukrajini, Slovaški in Turčiji. Na njih prenočijo tudi potniki, ki potujejo z osebnimi vozili, s kombiji in z avtodomi. Take lokacije nepridipravom kar ponujajo priložnosti za stegovanje prstov po tuji lastnini. Točke, kakršna je počivališče Lopata, postajajo leglo kriminala. Policija zazna le manjši del kaznivih dejanj, večina žrtev se za prijavo niti ne odloči, saj, če je le mogoče, čim prej odrine naprej. Povsem enako naredijo storilci.

Očividec, ki ne želi biti imenovan, je voznik tovornjaka iz okolice Murske Sobote. Povedal nam je, da sta neznanca ponoči na Lopati ukradla rezervno pnevmatiko s sosednjega vozila, pri tem pa še povzročala tolikšen hrup, da ju je bilo slišati po celotnem počivališču. A ker šoferji postanek pogosto izkoristijo za popravila, njunemu početju nihče ni namenjal večje pozornosti, oškodovani voznik pa je bil najbrž v druščini stanovskih kolegov, ki so si krajšali čas na drugem koncu. Kraje ni prijavil. Opazil jo je šele zjutraj in odpravil se je naprej proti Szegedu, saj ga je preganjal rok za natovarjanje blaga. Tega se zmikavti seveda dobro zavedajo.

Nepopolna policijska statistika

Policijska statistika ne omogoča izločitve natančnega podatka o številu drznih tatvin na avtocestnih počivališčih. Podatke zbirajo ročno in v povprečju obravnavajo od tri do štiri primere na mesec. »V zadnjem obdobju so bile pogostejše drzne tatvine, ko so neznanci zamotili potnike, medtem ko so počivali, ter jim nato ukradli torbice z gotovino, dokumenti in preostalimi vrednejšimi predmeti. V večini primerov so bili oškodovani tuji državljani,« sporočajo s Policijske uprave Celje in dodajajo, da so v zimskih mesecih najpogosteje obravnavali tatvine nafte iz rezervoarjev tovornih vozil. Podobno je tudi na počivališču Tepanje pri Slovenskih Konjicah, nekoliko manj pa na Zimi v bližini Šentjurja, kajti tam ni bencinskega servisa. Policisti menijo, da celjsko območje v ničemer ne izstopa iz slovenskega povprečja, voznike in potnike pa opozarjajo na običajno samozaščitno ravnanje (zaklepanje vozil, zapuščanje vozila za kratek čas, ne puščati predmetov na vidnih krajih).

Skrb za varnost zaposlenih

Policija bi težko izvajala stalni nadzor nad počivališči in le občasno patruljira. Zaradi številnih kriminalnih dogodkov na slovenskih avtocestnih počivališčih so se nedavno oglasili tudi v Sindikatu črpalkarjev Slovenije. Zaradi ropov, ki so se zgodili po večini na črpalkah OMV, so prek Zveze svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) odgovorne v podjetju in najemnike njihovih servisov pozvali, naj skladno z zakonom poskrbijo za varnost zaposlenih. »Delavci so mnogokrat žrtve nasilnih dejanj. Delovni prostor ni posebej zavarovan, obstaja velika nevarnost nasilja tretjih oseb. Delodajalec je dolžan sprejeti ukrepe za preprečevanje, odpravljanje in obvladovanje primerov nasilja, trpinčenja, nadlegovanja in drugih oblik psihosocialnega tveganja na delovnih mestih, odzivi članov sindikata pa jasno nakazujejo na kršitve zakonodaje oziroma njeno neizvajanje,« so zapisali v ZSSS. Dodajajo, da so delavci največkrat prepuščeni sami sebi in lahko le upajo, da se v njihovem delovnem času ne bi zgodil rop ali podobno kaznivo dejanje. Zlasti pereče je na servisih, ki so odprti vso noč, izmeno pa opravljajo nemočne ženske, ki v službi ostanejo same, brez varnostnikov ali tehničnega varovanja. Vojko Korošec, predsednik celjske območne ZSSS, pojasnjuje, da se očitki večinoma nanašajo tudi na Lopato, odražajo pa se povsod. V zadnjem obdobju je bilo zaradi nasilja na servisih OMV ranjenih več uslužbencev, toda po policijskem zaslišanju niso bili deležni strokovne pomoči (zdravniška in psihološka obravnava), temveč so na delovnem mestu ostali do konca izmene.
 

Deli s prijatelji