TRAGEDIJA

Igor je zadnjikrat poletel, Bojan zadnjič fotografiral

Objavljeno 19. oktober 2013 10.17 | Posodobljeno 21. oktober 2013 09.56 | Piše: Sebastijan Ozmec, Jaroslav Jankovič

Pri Lufthansi izšolani pilot Lorget je z levim krilom zadel v žice daljnovoda.

Erhartič je bil zaljubljen v gore. Foto: Ljubljansko geografsko društvo

KOBARID – V četrtek malo pred tretjo uro popoldne sta Vida Šinkovec, lastnica bara Pri skali, tam sredi travnikov med Tolminom in Kobaridom, ter njen partner Edmund poklicala policijo, bila sta priči tragične letalske nesreče. Nemočno sta lahko zgolj opazovala, kako je ultralahko letalo znamke Pipistrel Virus z levim krilom zadelo v žice daljnovoda, se obrnilo na glavo in še isti hip treščilo na prodnat breg Soče. Že na kraju strmoglavljenja sta zaradi poškodb umrla 27-letni letalski inštruktor Igor Lorget iz Izole ter 34-letni znanstveni sodelavec Geografskega inštituta Antona Malika ZRC SAZU in od letos tudi predsednik Ljubljanskega geografskega društva Bojan Erhartič.

Neobičajno nizko

V Zgornjem Posočju so vajeni številnih nesreč, saj prelepi konci kar vabijo adrenalinske športnike, od plezalcev in padalcev do kajakašev in letalcev. Vseeno Vida in Edmund ne pomnita kaj tako šokantnega. »V trenutku nesreče sva bila pri konjih, ki jih imava malo višje. Ravno sva jih selila, ko sva zagledala letalo, ki je letelo neobičajno nizko,« nam je ob obisku na njenem domu v Kobaridu pojasnjevala Vida: »Najprej je preletelo Sočo, potem je šlo nazaj proti Kobaridu, se tam obrnilo in priletelo nazaj. Ker je pilot letel tako nizko, sva si mislila, da kaj fotografira ali nekaj podobnega. Ko je letalo prišlo do Kamnega, je obrnilo tik pred nama in šlo proti Soči. Tam pa je z levim delom zagrabilo daljnovod. Odtrgalo mu je levo stran krila in potem je takoj padlo dol, obrnjeno na glavo.« Edmund doda: »Samo puf je naredilo. Ni bilo lepo.«

Kljub strmoglavljenju ni bilo eksplozije, zato pa je bila kabina povsem zmečkana. Vida in Edmund sta takoj sedla v avto in zapeljala do kraja nesreče, da bi morebiti pomagala preživelim. Na žalost nista mogla nič storiti: »On je poklical policijo, jaz sem pa preverila utrip na vratu, ali sta mogoče še živa. Nisva ju pa nič vlekla iz letala, ampak sva ju pustila kar pri miru. Tudi če bi bila živa, ju nimaš kaj prekladati.« Kraj nesreče so zavarovali gasilci PGD Kobarid, ki jih je vodil Marijan Stres.

Zaljubljen v naravo

Znanstveni sodelavec Geografskega inštituta Antona Melika Bojan Erhartič se že od študentskih let ukvarja z gorami, naravo, geomorfologijo. Rodil se je v Mariboru, kjer je maturiral, nato pa je študij nadaljeval na Oddelku za geografijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Med letoma 2006 in 2011 je že sodeloval z geografskim inštitutom kot mladi raziskovalec, sodelovanje pa je trajalo vse do četrtka, ko je med službenim poletom tragično ugasnilo njegovo življenje. Hkrati je deloval v Ljubljanskem geografskem društvu, v katerem je letos postal celo predsednik. V življenjepisu na spletni strani je med drugim zapisano: »Prosti čas mu več kot zapolnjujejo hribi, fotografija in popotništvo.« Prav lepote naših gora in rek so bile zadnje, kar je zrl v tem življenju.

Pilot najvišjega ranga

Poleg Bojana Erhartiča je v nesreči umrl 27-letni letalski inštruktor Igor Lorget, pilot z licenco ATPL, kar pomeni najvišji možni rang profesionalnih pilotov. »Od tu naprej sledi samo še prešolanje na kateri koli tip letala, na velike airbuse ali boeinge,« nam je zaupal Dragiša S. Ðorđević, predsednik Aerokluba Portorož, ki je Lorgeta zelo dobro poznal. »Bil je fant brez pripomb, uglajen, prijazen in kulturen, hkrati pa zaljubljen v letala. Letenje mu je bilo vse.«

Znanci in prijatelji so nam zaupali, da je Lorget končal pomorsko šolo v Piranu in se nato šolal v Lufthansinem centru v Arizoni v ZDA ter v Nemčiji. Aktivno je govoril angleško, nemško in francosko.
 »Precej sveta je videl za svoja leta,« mi je zaupal eden njegovih bližnjih: »A Slovenija mu je bila sveta dežela.«

»Vsi smo ga videli kot kapitana boeinga ali airbusa na kakšni redni liniji,« dodaja Ðorđević.

Noč in dan je preživel na portoroškem letališču, kjer je inštruiral mlade pilote, ki se spominjajo, kako jih je vselej opozarjal na varnostno višino. Zdaj je, ironija in krutost usode, sam v nizkem preletu z levim krilom zagrabil daljnovod, in v nekaj sekundah je bilo vsega konec.

Letalci so nam namignili, da ima lahko športno letalo Virus Pipistrel vgrajeno padalo, ki se ga da aktivirati v primeru okvare ali strmoglavljenja, toda v opisani nesreči za to ni bilo časa, padec je bil neizogiben. Daljnovodi tečejo na višini nekaj deset metrov, nesrečnemu Lorgetu in fotografu Erhartiču bi pomagala preživeti le sreča, ki pa jima tokrat ni prišla naproti.

Sam, svoboden

Lorget je bil doma v naselju Jagodje v Izoli. Do maja letos je aktivno deloval v Aeroklubu Portorož, ko je odprl s. p. letalske storitve in tako šel na svoje. Vzrok ni bil nikakršen nesporazum z drugimi člani kluba, Lorgeta je vlekla svoboda, zato je najel letalo in ponujal raznolike storitve, od aviotaksija do panoramskih poletov in fotografiranja iz zraka, kar je počel tudi na svojem zadnjem poletu, ta je trajal dobre pol ure.

Kot so nam zaupali v klubu, je v pičlih petih letih letel več kot 1000 ur, kar je menda po vseh kriterijih ogromno. Postrani smo izvedeli, da je ljubezen našel pri Tini, sorodni duši, tudi ona je pilotka.

Deli s prijatelji