V NEMILOSTI

Zaslovel pri Oprah, zdaj tarča senata

Objavljeno 25. junij 2014 20.15 | Posodobljeno 25. junij 2014 20.15 | Piše: E. B.

Dr. Oz je trenutno v nemilosti zaradi širjenja neresnic o izdelkih za hujšanje.

Televizijsko občinstvo, predvsem ženski del, že vrsto let navdušuje s koristnimi nasveti in izvirnimi napotki, toda dr. Mehmet Oz, ki si ga je javnost zapomnila predvsem po kratkem priimku, je zdaj na udaru senatnega odbora za varstvo potrošnikov.

Dr. Oz, ameriški srčni kirurg turškega rodu, ki ga je med zvezdnike izstrelila Oprah Winfrey, pri kateri je pred dolgimi leti zablestel kot zdravstveni svetovalec, potem pa ustvaril svojo oddajo, po oceni nekaterih strokovnjakov zavaja gledalce z nekoristnimi priporočili glede izgube teže in pa spodbujanjem uporabe nekaterih prehranskih dodatkov, pri tem pa si pridobiva naklonjenost nekaterih oglaševalcev, so ga nedavno obtožili. In to brez kakršne koli znanstvene podpore ali resnične podlage, včasih da kar neposredno ponuja v spletni nakup izdelke z nepreverjenim ali nezanesljivim delovanjem. »Gre za celotno sliko, za osrednje sporočilo. Moja oddaja temelji na upanju. Ljudem je treba predstaviti različne možnosti, da se lahko v prihodnje odločajo drugače,« je sebi v bran pojasnil Oz, a naletel na očitke, češ da s tem še vedno ne upravičuje praznih obljub o učinkih, ki jih nihče sploh ni ustrezno preveril in potrdil. Zdravnik z ustrezno izobrazbo in delovnimi izkušnjami si preprosto ne sme dopustiti šarlatanskih, čudodelnih napovedi, kajti s tem zlorablja svojo stroko in znanost – morda pa tako tudi dodatno služi?

V eni od oddaj je denimo opeval izdelek iz izvlečka zelenih kavnih zrnc, floridsko podjetje pa je neposredno po predvajanju prodalo kar pol milijona stekleničk domnevno čudežnih tabletk za hujšanje! Lastniki blagovne znamke, ki so sicer zanikali, da so z Ozom sklenili sporazum, ki bi obema stranema prinese korist, so pozneje morali odgovarjati zaradi nezakonitega oglaševanja, Oz pa se ni vdal: odločno prepričan o delovanju izdelka je zbral sto prostovoljk in preizkusil tabletke. Polovica udeleženk v raziskavi je uživala izvleček zelenih kavnih zrnc, polovica pa placebo: prve so v dveh tednih brez drugih ukrepov izgubile kilogram, teža preostalih pa se ni spremenila.

Ne gre za podporo blagovne znamke, gre za spodbujanje uporabe alternativnih poti do zdravja in boljšega počutja, poudarja Oz, ki pa, kot opozarja, tudi sam s programom OzWatch razgalja morebitne prevarantske proizvajalce, pri tem pa mu pomaga več tisoč njegovih gorečih oboževalcev. Hujša usoda priljubljene oddaje gotovo ne bo doletela, bo pa senatna obravnava morda spodbudila spremembo Clintonovega zakona iz leta 1994., po katerem ponudniki prehranskih dodatkov za prodajo ne potrebujejo certifikatov o varnosti uporabe kakor pri zdravilih in prehranskih izdelkih, nad katerimi bdi FDA (Ameriška agencija za hrano in zdravila) – vsa testiranja opravi sam proizvajalec, ki tudi sam odloči, katere podatke bo posredoval potrošniku. Nekateri ameriški senatorji si zdaj prizadevajo za spremembo nepreglednega zakona, ki bi po njihovem preprečil pasti, tveganja in zavajanje, takšne novosti pa podpira tudi Oz. 

Deli s prijatelji