OSKARJI

Kdo bodo tokrat zmagovalci

Objavljeno 09. januar 2012 20.03 | Posodobljeno 09. januar 2012 19.54 | Piše: Stjepan Hundić

Filmski festival v Torontu je eden največjih na svetu.

Razlog je verjetno v tem, da ima njegov direktor Piers Handling res dober nos za filme. Tako dober, da je doslej vsako leto odlično napovedal naslove, ki se bodo znašli v bitki za oskarje. Letos je svojo napoved zaupal tudi Vikendu.

»Veste, kdo je lastnik tega zemljišča,« me je vprašal direktor filmskega festivala v Torontu Piers Handling v začetku najinega pogovora v veličastni novi festivalski bazi. Njegova pisarna je namreč v nebotičniku Bell Lightbox, stavbi, vredni 200 milijonov dolarjev, ki se bohoti nad predelom Toronta, nabitem z bari, klubi, restavracijami, hoteli, gledališči in kinematografi. »Lastnik je filmska družina Reitman, ki nam je poklonila zemljišče in po desetletju načrtovanja priskrbela dom torontskemu filmskemu festivalu. Ivanovi (znani hollywoodski režiser Reitman, režiser Izganjalcev duhov, op. p.) starši so preživeli holokavst in nato ušli sovjetski diktaturi na Češkoslovaškem. Leta 1946 so pristali v Torontu, v začetku 70. let so kupili ta kos zemlje, ko na njem ni bilo še ničesar, odprli avtopralnico, nato še parkirišče, danes pa je to zabaviščno središče Toronta. Da so lastniki zemljišča prav oni, smo izvedeli povsem po naključju, poklicali smo jih, oni pa so nas presenetili s tem, da so nam zemljišče kar poklonili in nam tako prihranili 20 milijonov dolarjev,« je vzhičeno razlagal Handling.

Lani veliki, letos globoki

S proračunom v višini 20 milijonov evrov je filmski festival v Torontu danes poleg Berlina, Cannesa in Benetk največji in najvplivnejši svetovni festival, ki je po raznolikosti programa, številu filmov in gostov (Robert De Niro, Brad Pitt, Clive Owen, Glenn Close, Jeniffer Garner, Ethan Hawke, Bono Vox, George Clooney, Keira Knightley, Madonna, Michael Fassbender, Angelina Jolie, Gerard Butler, Megan Fox …) celo veličastnejši od velike trojke, čeprav festival ni tekmovalen. To potrjuje tudi zadnji, 36. festival: 337 filmov, 124 svetovnih premier, več kot 300.000 gledalcev, 5000 gostov, novinarjev, producentov, distributerjev … »Mislim, da je, kar zadeva filme, to leto boljše od lanskega, lani se je še čutil učinek globalne krize iz leta 2008, tako v Cannesu kot pri nas,« pravi Piers. »Toronto je lani imel nekaj res močnih naslovov, kot sta Črni labod in Kraljev govor, ki sta pobrala vso slavo, kasneje pa zablestela še na podelitvi oskarjev, letos pa smo imeli umetniško močnejše filme, globoke, močne neodvisne naslove, sijajne dokumentarce, in kar je res pomembno: vsak četrti film na našem festivalu je letos podpisal debitant,« je sklenil direktor festivala.

»Filmi, kot so Cronenbergova Nevarna metoda (The Dangerous Method), Zmagovalec (Moneyball) z Bradom Pittom, Clooneyjeve Marčeve ide (Ides Of March), Madonnin W.E., Potomci (The Descendants) Alexandra Payna, Sramota (Shame) Steva McQueena, so pritegnili največ medijske pozornosti, kar je normalno, to so nekateri najbolj pričakovani letošnji filmi, a prikazali smo tudi vrsto ‘malih‘ neodvisnih filmov z vsega sveta. Nekateri najljubši so mi turški Geleck Uzun Surer Ozcana Alpera, fantastičen film, vizualno impresivna ljubezenska zgodba in film ceste; potem francoska L‘hiver dernier ameriško-belgijskega filmarja Johna Shanka, prečudovit poetičen in liričen evropski vestern; Rebellion Mathieuja Kassovitza, ki je s svojo dušo spomnil na Coppolovo Apokalipso danes; pa grški film Alps norega Jorgosa Latimosa … To mi daje največje zadovoljstvo: odkrivanje sijajnih filmov in avtorjev, ki jim naš festival da priložnost, da se predstavijo svetu,« odkriva prvi človek festivala.

FILMI

  • Cronenberg, Clooney, Miller, Payne – prihajata tudi Eastwood in Spielberg

Filmski festival v Torontu je tradicionalno tudi začetek oskarjevske tekme. Festival ima že več let odličen nos za filme, ki bodo igrali glavno vlogo na večeru oskarjev. Lani je Toronto prikazal Kraljev govor, Črnega laboda, 127 ur, The Town in še niz nominirancev in nagrajencev za zlate kipce. Ekskluzivno za Vikend je direktor festivala Piers Handling odkril svoje favorite za oskarje 2012.

»Mislim, da bodo v več kategorijah, med njimi tudi za najboljši film, nominirani Nevarna metoda (Dangerous Method) Davida Cronenberga, Marčeve ide (The Ides of March) Georgea Clooneyja, Zmagovalec (Moneyball) Benetta Millerja, Potomci (The Descendants) Alexandra Payna. To so filmi, ki jim je uspelo zadeti okus občinstva in glasovalcev, zadeli so žebljico na glavico, kot se reče, imajo zveneča imena pred kamero in za njo, hkrati pa tudi odlične kritike in medijsko podporo. To pa so, ko govorimo o oskarjih, močni aduti. Kar so bili lani Socialno omrežje, Črni labod in Kraljev govor, so letos omenjeni filmi. Močni, pomembni, občutljivi, sijajno režirani in odigrani, zabavni filmi za množice, idealni kandidati za oskarje, torej.

Morda bi se v dirko lahko vključil tudi Sramota (Shame) Steva McQueena, briljantna, a zelo mračna drama, ki s svojo surovostjo ne ustreza ravno standardom Akademije. Od drugih naslovov, ki jih nismo videli v Torontu, bi omenil splošno hvaljeni Allenov Polnoč v Parizu (Midnight in Paris) in Drive Nicolasa Windinga Refna, a drugi ima enako težavo kot Sramota: je sijajna drama, a hkrati tudi brutalna akcija, je pa res, da je film briljantno režiran in da se o njem govori že od premiere v Cannesu.

Kmalu prideta še novi film Clinta Eastwooda J. Edgar, biografska drama o kontroverznem šefu FBI, in Steven Spielberg s svojim Grivastim vojakom (War Horse), dramo, postavljeno v prvo svetovno vojno. Skoraj gotovo se bosta tudi tadva vmešala v oskarjevsko bitko. Zdaj imamo v kategoriji za najboljši film 10 filmov, tako da je še dovolj odprto, a menim, da nominirance in zmagovalce lahko iščemo med naštetimi naslovi,« je komentar o morebitnih oskarjevcih sklenil Piers Handling.

IGRALKE

  • Glenn, Keira, Meryl, morda tudi Michelle in Carrey

»Letos smo imeli vrsto sijajnih igralskih stvaritev in mislim, da bo zelo težko predvideti zmagovalce,« nadaljuje direktor festivala v Torontu. »Mislim, da sta si nominacijo za oskarja zagotovili Glenn Close za kameleonsko vlogo, kakršne ima akademija rada, v filmu Albert Nobbs, in Keira Knightley za Nevarno metodo.

Mislim, da bi se v dirko lahko vpletli tudi Michelle Williams za vlogo v filmu Take This Waltz in Carrey Mulligan, ki ima dve močni vlogi v filmih Drive in Sramota. Zelo gotova je tudi nominacija Meryl Streep, ki igra Margaret Thatcher v biografski drami The Iron Lady – slišim, da je film izreden, tako da bi se morda lahko okitil tudi z nominacijo za najboljši film.«

IGRALCI

  • Harrelson, Fassbender, Pitt, Gosling

O igralcih je Handling povedal: »Menim, da so favoriti Woody Harrelson, ki je v policijski drami Rampart ustvaril veliko vlogo, eno tistih, po katerih si zapomnijo igralca, potem Michael Fassbender za pogumen in navdušujoč nastop v drami Sramota, ne smemo pa pozabiti, da je odličen tudi v Cronenbergovi Nevarni metodi. Mislim, da ima veliko možnost za oskarja Brad Pitt za vseameriški lik športnega direktorja v biografski drami Zmagovalec, vsekakor tudi Ryan Gosling, ki je naredil dve odlični vlogi: v filmih Drive in Marčeve ide, verjamem, da bo nominiran za eno od teh dveh.«

Kako pravilne so napovedi direktorja festivala v Torontu, bomo najprej lahko videli ob razglasitvi nominacij 13. januarja, nato še na podelitvi oskarjev, ki bo letos 26. februarja.

Deli s prijatelji