BOJNA LADJA

»Greva ladjice putaplat«*

Objavljeno 21. april 2012 19.25 | Posodobljeno 21. april 2012 19.27 | Piše: Igor Harb

Znanstvenofantastični spektakel osvaja velika platna.

Foto: Karantanija Cinemas.

Vikendova aprilska premiera, ZF-spektakel Bojna ladja, temelji na dobro znani igri potapljanje ladjic. Igro, ki jo igramo z dvema kosoma papirja in dvema pisaloma, je poleg igre križec-krogec** verjetno najteže povezati z znanstvenofantastičnim konceptom. Dobrodošli v novem hollywoodskem (trženjskem) poslanstvu filma. Ki pravzaprav ni povsem napačno. Eden od pogostih očitkov sodobne družbe, predvsem postindustrijskega kapitalizma, je, da je večino stvari veliko ceneje narediti kakor prodati. To še posebej velja za filme, saj je proračun za trženje filmskih uspešnic pogosto enak snemalnemu, če ne celo višji. A ta strošek je mogoče znižati oziroma doseči večji učinek, če film temelji na že uveljavljeni blagovni znamki. Kar je seveda pomemben razlog za nastanek velikega števila nadaljevanj, predelav, literarnih in stripovskih priredb in tudi filmov, ki temeljijo na igračah. Tukaj vstopi Hasbro, drugi največji proizvajalec igrač na svetu in zadnjih nekaj let tudi vse uspešnejši filmski produkcijski studio. Po uspehu Transformerjev in relativnem uspehu filma G.I. Joe na filmskih platnih so se odločili poskusiti z manj očitnimi blagovnimi znamkami. Tako se spet srečamo s potapljanjem ladjic. Hasbro namreč izdeluje igračo Battleship, ki nadomesti dva koščka papirja, pisali in pregrado, ki jih sicer potrebujemo za igro. Predvsem pa je lastnik blagovne znamke Battleship.

Ustvarjalnost na udaru?

Ideja snemanja filma po namizni igri se na prvi pogled zdi neumna, pravzaprav žaljiva do ustvarjalnega procesa. Na to je opozoril tudi James Cameron, ko je v začetku lanskega leta kritiziral poplavo slabih zgodb v Hollywoodu in omenil Bojno ladjo kot zelo nazoren primer tovrstnih neumnosti. A glede tega, kdo lahko prvi vrže kamen: Cameronov naslednji film je bil Titanik 3D, 15 let stari film v novi podobi. V primerjavi s tem je Bojna ladja pravzaprav povsem sveža.

Vesoljci napadajo!

Filmi o invaziji iz vesolja so v zadnjih letih izjemo priljubljen podžanr, ki je vrhunec (najverjetneje) dosegel lani, a še ni usahnil (v mesecu dni po premieri Bojne ladje sledijo še Maščevalci, Jekleno nebo in Možje v črnem 3, junija še Prometej). Za tak spektakel je vse teže dobiti primeren proračun (ali dovolj dobro idejo, znanje in spretnost, da to posnameš ceneje). Veliko laže je, če imaš uveljavljeno blagovno znamko, kot so Maščevalci in Možje v črnem. Ali pa Battleship. Imamo torej filmski studio z ogromno denarja (trilogija Transformerjev je od prodaje vstopnic prinesla 2,5 milijarde dolarjev, prihodki od igrač in risank niso vključeni) in prepoznavno blagovno znamko, ki je ni težko povezati s trenutno vročimi vesoljskimi invazijami. In naenkrat ima vse skupaj precej več smisla.

Umetniška svoboda

Režiser Bojne ladje Peter Berg je največji uspeh dosegel s cinično superherojskim filmom Hancock, bralcem pa je najverjetneje še zmeraj najbolj poznan kot dr. Billy Kronk iz serije Bolnišnica upanja. Berg je zadnja leta precej iskan režiser, a kot je razložil v nedavnem intervjuju, se je za Bojno ladjo odločil iz zelo preprostega razloga. Producenti so mu ponudili 200 milijonov dolarjev proračuna in povsem proste roke. Tako je vzel nekatere glavne elemente namizne igre: iskanje nevidnega napadalca, prikaz koordinat in seveda bojno ladjo, drugače pa je film zasnoval na skoraj enakovrednem boju med človeško in vesoljsko vojsko ter za zgled vzel Okrožje 9, enega najboljših ZF-filmov zadnjega desetletja.

Blagovne znamke prihodnosti

Hasbro je z Bojno ladjo šele pomočil prst v vodo, saj že tuhtajo, kako bi naredili filme iz drugih svojih blagovnih znamk. Prva naj bi bila filma Candy Land (namizna igra z vlečenjem kart), v katerem naj bi igral Adam Sandler, in grozljivka Ouija (komuniciranje z duhovi), med napovedanimi je tudi slavni Monopoly. Seveda ima Hasbro še zaloge, na Vikendu pa bi predvsem želeli videti filme, posnete po rubikovi kocki, igri štiri v vrsto in plastelinu.

»Kdo je kralj?«

Peter Berg sledi podobni karierni poti kot George Clooney. Oba sta doživela preboj v zdravniški televizijski seriji (prvi v Bolnišnici upanja, drugi v Urgenci), oba sta doživela uspeh kot filmska igralca in oba sta postala uspešna režiserja. Kako narobe lahko gre fantovščina, je pokazala Prekrokana noč, a dogodivščine »volčjega krdela« so v primerjavi z dogodki iz Bergovega režijskega prvenca Totalni pokvarjenci povsem nedolžne. Film, ki še vedno šokira in pretrese.

»Kdo je car?«

Glavne vloge v Bojni ladji zasedajo trenutno najbolj vroči zvezdniki, pri čemer je pod »vroči« mišljeno seksi. Glavno vlogo igra Taylor Kitsch, ki je v ZDA zaslovel kot igralec ameriškega nogometa v seriji Najboljša ekipa in se v Johnu Carterju izkazal zgoraj brez, njegovega brata pa Alexander Skarsgaard, vampir Eric iz serije Prava kri. Na ženski strani bo blestela pevka Rihanna. Tokrat bo imela resno konkurenco v podobi manekenke Brooklyn Decker. Nekoliko starejšo generacijo bo navdušil tudi vse bolj bojevit in akcijski Liam Neeson v uniformi.

* Citatni naslovi so iz pesmi skupine Babewatch: Ladjice

** Tudi križec-krogec je sestavni del opusa znanstvene fantastike, saj ima ključen pomen v klasiki Vojne igre iz osemdesetih, ko glavni junak prepriča umetno inteligenco, da je ta igra enaka jedrski vojni, saj je v njej nemogoče zmagati.

Deli s prijatelji