GLASBENA INDUSTRIJA

Le še vinilke niso na robu prepada

Objavljeno 11. avgust 2014 14.48 | Posodobljeno 11. avgust 2014 14.48 | Piše: A. P.

Podatki prodaje in uživanja glasbe razkrivajo črno prihodnost za glasbenike.

Glasbena industrija se korenito spreminja. Trenutno je pretakanje glasbe in videa (streamanje) postalo edini učinkovit način nagovarjanja širših množic odjemalcev. Po ugotovitvah Billboarda in Nielsen Soudscanu je pretakanje edini relevantni glasbeni medij. V prvih šestih mesecih leta 2014 so pri Nielsen Soudscan (uradni sistem nadzora prodaje glasbe v ZDA in Kanadi) ugotovili, da je pretakanje avdia in videa pri ponudnikih, kot so Youtube, Vimeo, Spotify in po novem tudi Apple, zaznali 42-odstotno povečanje uporabe od enakega obdobja lani. To je več kot 70 milijonov novih pretokov, v to je vključena tudi 50-odstotna rast pretakanja avdioglasbe na 33,6 milijona poslušanj. Slednja še vedno zaostajajo za pretakanjem glasbenega videa, ki predstavlja 36,6 milijona glasbenih pretokov in se je v začetku leta 2014 povečala za 35 odstotkov.

Vse – razen vinilk – je na robu prepada. Nielsen Soundscan razkriva, da na vsakih 2000 pretokov pride en album. Istočasno se je junija prodaja albumov zmanjšala za nadaljnje 3,3 odstotke. Če ne upoštevamo pretakanja, lahko zaznamo 14,3-odstotni padec prodaje albumov od lani. V teh številkah se skriva skoraj 20-odstotni padec v prodaji zgoščenk, kar je pričakovano, saj se prodaja cedejev zmanjšuje že od konca devetdesetih let. Vendar je nekoliko bolj presenetljiv 11,6-odstotni padec pri prodaji digitalnih albumov in 13-odstotni padec v prodaji digitalnih skladb.

Lani je prodaja digitalne glasbe padla prvič v zgodovini, kar je le neljubi opomin, da se ta tržna niša v isti obliki ne bo več vrnila. Ni ovira, da glasbe ne moreš pretakati v predorih in na podzemni železnici, ljudje si preprosto ne prenašajo glasbe več na svoje mobilne telefone, prav tako ne hodijo okoli s svojimi iPadi. To so seveda katastrofalni podatki za tovrstno industrijo, ki je veliko upanja vložila v prodajo digitalne glasbe. Katty Perry, Pharrell Williams, Lorde in Beyonce so lani prodali po milijon izvodov albumov – ta statistika je kot album štela tudi komplet desetih digitalnih skladb, če slednji komplet umaknemo iz enačbe in pogledamo na število prodanih albumov ali v fizični obliki ali v digitalni, ugotovimo, da je le Beyonce, Lorde, Coldplay in Ericu Churchu uspelo letos prodati več kot pol milijona izvodov. Edini album, ki je lani postal platinast, je bil soundrack za Disneyjevo risanko Ledeno kraljestvo, ki je bil prodan v 2,7 milijona izvodih v prvih šestih mesecih leta.

Prodaje singlov ostajajo še vedno visoke

Edini nosilci albumov, pri katerih se je letos prodaja povečala, so vinilne izdaje, ki so junija doživele kar 40-odstotno rast prodaje. Že res, da se je dvignila iz 29 na 40 milijonov, vendar je to veliko bolje kot pri vseh medijih, ki ne pretakajo. Je pa treba poudariti, da gre v tem primeru za zelo majhen segment in delež tržišča. Najbolj prodajana vinilka Lazaretto Jacka Whita je bila v prvi polovici letošnjega leta prodana v 49.000 izvodih. Sledijo Arctic Monkeys z albumom AM in 25.000 prodanimi izvodi, veliko obeta še novi album Black Keys, album St. Vincent in Maya Demarca se tudi dobro prodajata in seveda izdaje velikanov, kot sta Bob Marley in album Legend anthology ter The Beatles z albumom Abbey Road. Vse drugo je bolj kot ne zanemarljivo.

V katero smer se obrača glasbena industrija, je minuli mesec nadzorno prikazal Weird Al Yankovic – njegov 14. album Mandatory Fun je zadnji album v 32-letni pogodbi s Sonyjem in prvi, pri katerem založba ni želela investirati denarja v video. Spomnimo se, da je Yankovich zaslovel v obdobju glasbene televizije MTV prav s pomočjo duhovitih videov za skladbe, kot so Fat, Eat It in Amish Paradise. Tokrat je moral prositi za finančno pomoč drugje. Na pomoč so mu priskočili College Humor, Nerdist, Funny Or Die Willa Ferrella, Yahoo!, Google, Vevo in celo News Corp. Pri WSJ.com so med 14. in 21. julijem predstavili osem videov. Na koncu je bil album Mandatory Fun številka ena na Billboardovi lestvici.

»Prodaja v formatu albuma ni več najbolj učinkovit in inteligenten način distribucije glasbe,« je pozneje povedal Yankovic. To je še kako res, saj se je prodaja albumov od 755 milijonov prodanih leta 1999 spustila na le 290 milijonov lani. Pri cedejih je leta 2000 znašala 730 milijonov, lani pa le še 165 milijonov.

Edina dobra novica je, da ostajajo prodaje singlov še vedno visoke, Pharrell je denimo skladbo Happy prodal v 5,6 milijona kopijah v zgolj šestih mesecih. Če primerjamo te številke s pretakanjem, dobimo podatek, da vsaka dva milijona digitalnih nakupov pomenita približno 40 milijonov pretokov. Skladba Gangnam style je letos dosegla 69 milijonov pretokov in lani z istega naslova prinesla več kot milijon dolarjev zaslužka. Karry Page iz Googla je razkril, da Psyjev hit zasluži dva dolarja na 1000 ogledov, kar je po njegovem zgled za prihodnost. Katty Parry je s pretakanjem zgolj letos zaslužila 244.000 dolarjev za skladbo Dark Horse. Vendar so to še vedno svetle izjeme.

Doslej je prav Google tisti, ki je največ zaslužil, Vevo se trudijo za Sony in Universal, Pandora je v porastu. Prav tako iHeartRadio. Itunes radio ima le osemodstotni delež odjemalcev. V igri je tudi Amazon s Prime Music.

Mladi odjemalci glasbe ne čakajo na glasbeno industrijo, da se prilagodi. S pretakanjem se izogibajo vsem tradicionalnim medijem in obremenitvam lastništva glasbe. Še več, samonarejene osebnosti youtuba imajo več dometa od nameščencev zabavne industrije, od nasilno slavnih glasbenikov do filmskih igralcev.

Deli s prijatelji