POGOVOR TEDNA

Avsenikov slog 
je naša dediščina

Objavljeno 16. avgust 2016 10.52 | Posodobljeno 16. avgust 2016 10.53 | Piše: Mojca Marot

Ravnatelj Glasbene šole Avsenik Mitja Mastnak o glasbenem izobraževanju v zvrsti, ki sta jo utemeljila legendarna brata Slavko in Vilko Avsenik.

Verjetno ni glasbenika ali ansambla, ki ne bi s ponosom zaigral Golice in si zamišljal, da zveni vsaj približno tako, kot je, ko jo je Slavko Avsenik. In čeprav mlajši glasbeniki iščejo nove poti in sloge igranja, sta Avsenikov slog in zven še vedno daleč najbolj priljubljena in tudi ušesom všečna. Vsi, ki se želijo njegovemu zvoku čim bolj približati, lahko to znanje že tri leta pridobivajo v Glasbeni šoli Avsenik, edini, ki deluje pod zaščiteno blagovno znamko in omogoča kakovostno glasbeno izobraževanje v zvrsti, ki sta jo utemeljila legendarna brata Slavko in Vilko Avsenik. Ravnatelj te edinstvene šole je Mitja Mastnak.

Kako je biti ravnatelj glasbene šole s tako zvenečim imenom? Je to privilegij?

Res je privilegij, a obenem tudi velika odgovornost. Pa tudi osebna sreča in nekaj posebnega za vse, ki smo predani Avsenikovi glasbi. Glasbena šola Avsenik je edina te vrste pri nas in v svetu, kar pomeni, da je tudi ravnateljsko mesto eno in edino. To je še en privilegij več.

Avsenik je blagovna znamka, ki verjetno pomeni, da se prav pod vašo streho izvaja najbolj kakovostno glasbeno izobraževanje. A seveda ne poučujete samo harmonike, mar ne?

Tako je. Šola, ki deluje pod zaščiteno blagovno znamko Avsenik, omogoča najbolj kakovostno glasbeno izobraževanje na področju glasbene zvrsti, ki sta jo utemeljila brata Slavko in Vilko. Pouk poteka po programu in predmetniku, ki ga je potrdilo ministrstvo za izobraževanje, dodano pa je poučevanje Avsenikove glasbe v višjih razredih. Šola izdaja javno veljavna spričevala. Namenjena je tako začetnikom kot tudi tistim, ki že imajo predhodno znanje. Dodana vrednost je v modulu Avsenikova glasba, ki ga sestavlja poučevanje inštrumentov te zasedbe in drugih. Poučujemo torej trobento, klarinet, harmoniko, petje, bariton in kitaro ter, zaradi povezanih glasbenih vsebin, še violino, klavir in citre.

Zanimanje za vpis je veliko, a imate skromno število vpisnih mest.

Šola je začela redno delovati leta 2013. A ji je država namenila minimalno mogoče število rednih vpisov, za samo 35 učencev. Pa čeprav so ji Avseniki posebno skladbo Slovenija, od kod lepote tvoje posvetili že 15 let pred njeno osamosvojitvijo, glasbo pa ponesli v svet na 35 milijonih nosilcev zvoka in slike. Drugače žal ne gre, pravijo. Zato lahko v redni program vpišemo 35 učencev, za vse druge pa je program samoplačniški. A smo imeli v treh letih tudi teh že nekaj več kot sto.

Marsikdo, ki se odloči za vpis v javno glasbeno šolo, obupa, ker se je pač treba držati standardov in predpisanega programa. Poznam nekatere, ki so zato šolanje opustili. Dopuščate pri vas več svobode?

Zelo strnjeno povedano: gre za pridobivanje znanja za nadaljnje glasbeno izobraževanje ter omogočanje doživljanja in izražanja v specifičnem glasbenem slogu, ki ga Avsenikova glasba zagotovo ima. Poučujemo seveda enake osnove in vsebine kot v javnih glasbenih šolah, saj učenci pridobijo spričevalo, s katerim lahko nadaljujejo šolanje v srednjih glasbenih šolah ali se odločijo za študij glasbe. Naš cilj in naloga pa sta tudi, da skrbimo in prenašamo nacionalno dediščino in razvijamo narodno zavest do lastne glasbe in kulture, obenem pa odkrivamo tiste, ki so nadarjeni za Avsenikov slog igranja. Vsi, ki jih ta zvrst glasbe zanima, lahko uresničijo želje in usvojijo pravilno izvajanje Avsenikove glasbe. Ne nazadnje je Avsenik tudi pojem slovenske tradicije.

Diatonična harmonika je zelo priljubljena, vemo pa, da je za kvintetovski sestav, kot so bili Avseniki, ključna klavirska harmonika. Ali pri vas poučujete tudi diatonično harmoniko?

Diatonična harmonika je pri nas v nadstandardnem programu. Učenci imajo nauk o glasbi pa nastope, izpite, spričevala, skupinsko igranje in petje. V Begunjah imamo tudi letno mednarodno Avsenikovo harmonikarsko tekmovanje. Prav pouk diatonične harmonike bo z novimi smernicami najbolj razdelil Avsenikovo glasbeno vsebino tega časa in tistega pred nami.

So med profesorji tudi znana glasbena imena?

Poučujejo aktivni glasbeniki pa tudi učitelji glasbe in petja, ki imajo izkušnje z igranjem Avsenikove glasbe in so ustrezno strokovno usposobljeni. Njihovo redno ali občasno poučevanje je še posebno pomembno v 5. in 6. letniku, ko se obravnavajo vsebine, tipične za modul Avsenikova glasba. Pri skupinskih predmetih, kot sta komorna igra ter skupinsko igranje in petje, je zelo pomembna spretnost vodenja in usmerjanja večje skupine otrok oziroma mladostnikov. Prav zato lahko izjemoma posamezne predmete poučujejo glasbeniki, ki imajo poleg osnovne glasbene izobrazbe dolgoletne izkušnje z izvajanjem Avsenikove glasbe. Kolektiv lahko samo pohvalim. Verjetno bi moral reči še kaj več. Vesel in ponosen sem, da sem del te čudovite glasbene sredine.

Zdi se, da harmoniko radi vzamejo v roke vedno mlajši. Katera starost je za začetek učenja v glasbeni šoli najprimernejša?

Pri nas starostnih omejitev ni. Še ena prednost je prav drugačnost, ki pomaga do uradnega glasbenega šolanja nekomu, ki meni, da ga je že zamudil. In tudi takšni pridejo k nam. Ogromno jih je, ki zdaj odlično igrajo v skupinah, ansamblih, pa prej niso obiskovali glasbene šole, ravno zaradi dodane vrednosti, ki je pri nas bistvena.

Diplomirali ste iz glasbe Slavka Avsenika. Verjetno ste na to ponosni?

Osnovno glasbeno izobraževanje v modulu Avsenikova glasba je moje diplomsko delo, zagovor sem imel lani julija, le tri dni po pogrebu Slavka Avsenika. V njem sem razložil, kaj to sploh je, ter zbral največ in najbolje, kar sem želel povedati. Zakaj je nastala ta šola, kje so poti, smeri glasbenega fenomena Avsenik kot edinega, ki pri nas preprosto mora imeti svoje šolstvo kot umetnost v glasbi. Posebnost so tudi moje osebne predstavitve diplome. Bil sem že marsikje in še bom.

A niste samo ravnatelj, temveč v prvi vrsti izvrsten kitarist, bili ste mentor številnim, ki so tudi zaradi vas želi prve uspehe. Še igrate?

Časa za redno igranje skoraj ni več. Vse, kar sem delal, zbral, posnel, pa so krasne vsebine ravno v Glasbeni šoli Avsenik. Od ansambla Mitja kvintet do Avsenikove glasbe treh klarinetov pa še pihalne godbe so vmes.

Kdaj se to jesen odpirajo vrata Glasbene šole Avsenik?

Šolski koledar je enak kot v drugih javnih glasbenih šolah. Zaradi velikih želja po poustvarjanju Avsenikove glasbe pa smo odprli dislocirano enoto na Celjskem v Občini Štore. 

Deli s prijatelji